Liker ikkje helsesøstra i det hele tatt

Benjamin sin mamma

Elsker forumet
Januarhula 2014
Var på 2 års kontroll i dag... blitt stor da, 13 kilo og 91 cm [:)]

men denne helsesøstra der har eg fått nok av... er så glad for at det ikkje er yppige kontroller lenger...
Helt siden første gangen vi var der når han var baby, har hun funnet noe negativt ved meg og sambo.. virker som hun mener at vi rett og slett er dårlige foreldre..

Sånn som i dag... han klarte 34 ord, men det var for lite..han måtte kunne 40, så han var litt etter med språket, eller kunne vist ikkje prate som hun sa.... hallo, han har nettopp begynnt å prate, synest han er flink eg [:D][:D]

og ved matsituasjoner fortalte eg det at eg og sambo ikkje liker fisk, men han får fiskepinner og annen fisk når vi er på middagsbesøk hos foreldrene mine som er ganske ofte... nei, da burde eg og sambo lære oss å like fisk, for det måtte Benjamin ha ofte, helst 4 ganger i uka.. hallo?! er ikkje normalt å ha fisk så ofte synest eg [8|] og han spiser jo all mat som vi spiser, sundt og godt [:)]

Ved tv bruk så sa eg at tv'en var på om dagen når han var hjemme, men han brydde seg om den kun når timmy tid og sånt var på, og at han hadde noen dvd'er som han såg på av og til..
da skulle vi vist ha tv'en av hele dagen uten om når barnetv var på.. tenk om han plutselig såg 10 min ekstra en dag [8|][&:][:@]

dette var bare en brøkdel som hun lirket ut av seg... hun sa det nesten rett ut at vi var dårlige foreldre... og det er ikkje godtatt hos meg iallefall [:@]

måtte berre blåse ut litt... [:@][:@][:@][:@][:@]

ikke kjekk hs, nei!
Barn i 2-års alderen er såååå forskjellig når det gjelder ord og prating, mange har ikke et ord før de er bikka 2 år, og da løsner alt, og de prater som en foss[8|]
Har hørt om flere HS som ikke har 2 års kontroll, men noe mellom 2 og 2,5 år, for da var det lettere å finne ut om det var problemer med språket... Kanskje dere må være mer obs, men jeg synest ikke 34 ord er for lite for en 2 åring[8|]

Når det gjelder fisk og sånn så er ikke jeg noe flink i det hele tatt.. Liker fisk, men synest det er så vanskelig å finne på noe å lage hele tiden, da utvalget i "ubehandlet" fisk på butikken her er laks og torskeloin.. Henry spiser nesten ingenting når vi har laks, og sier æsj, så tror ikke han liker det (men har det for det om, for å prøve litt til.. Han åt mye mer av det før)
Svigerfar fisker, så vi får fersk fisk av han av og til, men tror ikke vi har "ubehandlet" fisk mer en 2-4 ganger i mnd, kanskje av og til mindre også når mannen er på jobb (1 mnd på og 1 mnd av)
Men, vi har fiskekaker, fiskepudding, fiskepinner, fiskegrateng og fiskeboller (bortelaget[;)]) 2-4 g i uken, og jeg lurer på om det er "godt nok"????
Hvis du synst han bør spise mer fisk, er det et alternativ, eller ha fiskepålegg på skivene (kviar, makrell i tomat ol.)

Vi kan ikke ha tv på her hjemme utenom når han får lov å se på, for han er den TV slaven[:-] Så hu mor får ikke se Home and away de få gangene vi er hjemme på den tiden... Han pleier og få se enten fantorangen (17.30-18) eller det andre barnetv (fra 18-18.35), men hender han får se mer også, enkelte dager ser han ingenting...
Så lenge han er aktiv, glad i å lese, mye ute og ca. 8 timer i bhg om dagen, ser jeg ingen problem med at han får se i 45 min en dag, eller (skyt den dårlige mamman) enda lenger en annen dag! Noen dager ser han som sagt ikke på TV i det hele tatt!

Gruer meg til 2-års kontrollen med Henry, ikke fordi jeg ikke liker HS, men fordi jeg er redd for hva de sier om størrelsen hans..... Tror ikke han er 90 cm. enda (vanskelig å måle en vilter gutt), og er ca. 14-14.5 kg....

Eg veit, alle unger er forskjellige.. og eg synest han er kjempe flink når det gjelder pratingen..
og når det gjelder fisk, så får han sin dose, så eg bekymrer meg ikkje...
tv'en er ikkje så spennende, siden eg ser på alt utenom tegneserier [:)]

men hun har alltid lett etter noe å klage på.. allerede når han var baby fant hun ting som hun kunne klage på...

Hun ser på kurven hans om han holder den, det er det viktigste [:)]
min er lang, og det viser på kurven og.. så må ikkje samenligne iallefall [:D]

trur deres 2 års kontroll går kjempe bra [:)]

Veldig kjedelig å ikke komme overens med hs da, synd hun ikke greier å formulere seg mer diplomatisk. Du har ikke muligheten til å bytte til noen du kan samarbeide bedre med da? Og som det kanskje er lettere å få råd fra? Tenker kanskje mest hvis du skal ha flere barn etterhvert.

Uansett hvor dårlig dere kommer overens, så synes jeg at det ville vært helt bortkastet med helsesøster hvis hun ikke tok opp de temaene der med deg... Det er jobben hennes å informere foreldre om hva som er sunt kosthold for småbarn, og det inkluderer å anbefale fisk uansett om du liker det eller ikke. Hun trenger jo ikke få dere til å føle dere som dårlige foreldre av den grunn da, tror ikke akkurat det er måten å nå fram med helseopplysning på. Språket er sikkert normalt det altså, men hvis han ikke er blant de mest snakkesalige, så er det vel viktig at hun tar opp temaet tv-titting? Det er godt kjent at mye bakgrunnsstøy som tv eller radio forsinker språkutviklingen, det er jobben hennes å fraråde det.

Vi har vært utrolig heldig med vår hs, så samarbeidet har nok godt mye lettere av den grunn. Det har vært to ting jeg har valgt å gjøre helt annerledes enn anbefalt. Den ene mistenker jeg at hun innerst inne er enig med meg, og jeg har ikke hørt et ord om saken etter at jeg avviste anbefalingen da hun var her på hjemmebesøk. Den andre saken derimot tror jeg vi fikk høre om og om igjen de første 5-6 kontrollene. Heldigvis var hun høflig om det, og jeg fikk aldri inntrykk av at hun beskyldte oss for å være dårlige foreldre. Likevel tenker jeg at vi faktisk må tåle litt kritikk når vi velger å gå i mot det som er anbefalt for barna våre, enten det gjelder kosthold eller undersøkelser vi ikke vil ta. Jeg ville selvsagt ikke likt en frekk hs, men jeg synes det ville vært verre om hun ikke greide å si fra når det var noe. Vi velger jo selv om vi følge rådene, men det er jobben deres å informere oss.

ORIGINAL: Sukkertopp

Veldig kjedelig å ikke komme overens med hs da, synd hun ikke greier å formulere seg mer diplomatisk. Du har ikke muligheten til å bytte til noen du kan samarbeide bedre med da? Og som det kanskje er lettere å få råd fra? Tenker kanskje mest hvis du skal ha flere barn etterhvert.

Uansett hvor dårlig dere kommer overens, så synes jeg at det ville vært helt bortkastet med helsesøster hvis hun ikke tok opp de temaene der med deg... Det er jobben hennes å informere foreldre om hva som er sunt kosthold for småbarn, og det inkluderer å anbefale fisk uansett om du liker det eller ikke. Hun trenger jo ikke få dere til å føle dere som dårlige foreldre av den grunn da, tror ikke akkurat det er måten å nå fram med helseopplysning på. Språket er sikkert normalt det altså, men hvis han ikke er blant de mest snakkesalige, så er det vel viktig at hun tar opp temaet tv-titting? Det er godt kjent at mye bakgrunnsstøy som tv eller radio forsinker språkutviklingen, det er jobben hennes å fraråde det.

Vi har vært utrolig heldig med vår hs, så samarbeidet har nok godt mye lettere av den grunn. Det har vært to ting jeg har valgt å gjøre helt annerledes enn anbefalt. Den ene mistenker jeg at hun innerst inne er enig med meg, og jeg har ikke hørt et ord om saken etter at jeg avviste anbefalingen da hun var her på hjemmebesøk. Den andre saken derimot tror jeg vi fikk høre om og om igjen de første 5-6 kontrollene. Heldigvis var hun høflig om det, og jeg fikk aldri inntrykk av at hun beskyldte oss for å være dårlige foreldre. Likevel tenker jeg at vi faktisk må tåle litt kritikk når vi velger å gå i mot det som er anbefalt for barna våre, enten det gjelder kosthold eller undersøkelser vi ikke vil ta. Jeg ville selvsagt ikke likt en frekk hs, men jeg synes det ville vært verre om hun ikke greide å si fra når det var noe. Vi velger jo selv om vi følge rådene, men det er jobben deres å informere oss.

Hun er den eneste hs her i bygda, så kan desverre ikkje bytte... vi hadde gjort det for lenge siden vist vi hadde kunnet [:)]

temaene må opp, det veit eg.. og vi har et bra kosthold og tv'en står ikkje på hele dagen.. den står på når det er noe eg vil se, eller vist vi ikkje ser nødvendigheten til å slå av.. kjekt med litt musikk i bakgrunnen avogtil  [:)] men når hun begynner å vri om på det eg sier, og virker som hun glemmer det etterhvert i samtalen, så blir eg lei.. vi spiser sunt (og han får sin dose med fisk som er normalt) og han får vann som drikke i løp av dagen, men når det ikkje er godt nok, da er det noe som ikkje stemmer... Hun har gitt oss kritikk siden første stund av, og når hun begynner å hinte voldsomt at vi må forandre oss  som foreldre, uten noen god grunn, det tåler ikkje eg..

Han er ikkje overvektig, og ikkje undervektig, han er perfekt.. er en blid og fornøyd unge som kan masse ord. Ja, han var sen med å gå og begynnte ikkje å prate mangen ord før for noen måneder siden. Men som moren min sier "han har ikkje lest noen bok om hvordan utviklingen hans er". Det er ingen grunn for å bekymre seg for noen ting.

og ja, kritikk må vi rekne med. og vi har skjerpet oss på dei punkta hun har sagt opp igjennom disse 2 åra.. men når hun vrir om alt til at vi ikkje følger noen råd, noe som vi gjør, da er det ikkje enkelt..

hun får det til å høres så grusomt ut, at eg bare venter på barnevernet faktisk.. men det er ingen grunn for det, og eg er veldig glad for at eg klarer å se det selv [:)] men vist hun begynner med det samme neste kontroll, så kommer eg til å sette foten ned og gi klar svar om at dette vil eg ikkje høre noe mer. Vi er gode foreldre [:)]

men det værste med denne helsesøstra, er at det er ikkje kun oss hun gjør dette med.. Har snakket med flere vennepar med unger, og dei har fått samme hintene; ikkje gode nok foreldre.. Så er faktisk en liten trøst med at det ikkje er kun oss som får gjennomgå av hun [:'(]

Høres jo kjedelig ut. Man skal jo ikke få den følelsen av å ha vært på helsekontroll....

Vi er veldig fornøyd med helsesøster, bare positivt fra henne og sitter igjen med en god følelse etter jeg har vært der [:)]

Så synd du ikke kan bytte da, to år til neste kontroll nå da [:D]

Auliana: Det blir kjedelig nok litt vanskelig, neste bygd er 45 min unna [8|][:'(]

*trinemor*: hadde det vært 2 år til neste, så hadde det vært himmelsk [:D] men siden han var vistnok dårlig i språket, skal vi tilbake om 6 måneder på ny kontroll.....

Herlighet, for ei dustekjerring!! [8|][8|]

Tror virkelig ikke at jeg hadde klart å høre på sånnt vås, uten å fortelle henne hva jeg mente om det, jeg altså!
Den holdningen der kunne hun virkelig spart seg for!

Dere kjenner barnet deres best, og la aldri noen få rakke ned på dere, spesielt ikke som foreldre! [:)]

Krysser fingerene for at helsesøster på Hamar er ålreit....er visst bare en helsestasjon her og, er jo vant til Oslo som har 100....

Teller de antall ord?? Da kommer Karina til å slite... Hun begynner ikke å snakke før hun er blitt trygg og "husvarm".

Uffda, 45 minutter til neste hs var litt langt ja.[&:] Jeg har nok bodd for lenge i byer som trodde det var lettvint å bytte.

Kan jeg forresten spørre om hvorfor du er så ærlig hvis det går så dårlig hver gang?[8D] Mener ikke å oppmuntre noen til å lyve altså, men jeg kjenner jo mange som ikke er helt ærlig på helsestasjonen... Hvis du uansett ikke har tenkt å høre på kostholdsrådene, og reaksjonene hennes plager deg så mye, hvorfor innrømmer du at du gir ham så lite fisk? Jeg har selv bestemt meg for å være dønn ærlig altså, og stå for de "feilene" jeg gjør med barna, men det er mulig jeg ville revurdert det hvis jeg følte at situasjonen ble så ille som din.

ORIGINAL: Benjamin sin mamma

Auliana: Det blir kjedelig nok litt vanskelig, neste bygd er 45 min unna [8|][:'(]

*trinemor*: hadde det vært 2 år til neste, så hadde det vært himmelsk [:D] men siden han var vistnok dårlig i språket, skal vi tilbake om 6 måneder på ny kontroll.....

Det er helt vanlig, visst ikkje barna har akkurat det språket de "skal"... Det hadde jeg sett på som positivt[;)]

ORIGINAL: Zol80

Teller de antall ord?? Da kommer Karina til å slite... Hun begynner ikke å snakke før hun er blitt trygg og "husvarm".
Jeg aner ikke hva de gjør på 2-års ktr altså, men jeg har sett hvordan 2 forskjellige hs har vurdert Felix' ordforråd. Da han var 14 mnd, og hadde en periode der han ikke ville snakke særlig med fremmede, så var det en fremmed hs som kommenterte hvor stort ordforråd han hadde. Jeg måtte bare spørre hvordan hun kom fram til det, når han nesten ikke hadde åpnet munnen. Da hadde hun hørt at han sa "måne" og "stjerne" til et bilde på venteværelset. Siden det ikke er de første ordene barn lærer seg, så var hun helt sikker på at han snakket mye til å være 14 mnd. (Det stemmer også, han har snakket mye hele tiden.)

Likedan fikk vi kommentar på stort ordforråd fra hs på vaksinasjonskontoret i høst, etter at han begeistret fant en hakkespett der. De fleste barn på 20 mnd sier visst pippip eller lignende, ikke hakkespett. Hun forsto helt av seg selv at han også hadde lært navnet på mange andre fugler før han kom til hakkespett. Det virker på meg som om de har erfaring til å vurdere språket ganske raskt, uten nødvendigvis å telle alle ordene.

ORIGINAL: Sukkertopp

ORIGINAL: Zol80

Jeg aner ikke hva de gjør på 2-års ktr altså, men jeg har sett hvordan 2 forskjellige hs har vurdert Felix' ordforråd. Da han var 14 mnd, og hadde en periode der han ikke ville snakke særlig med fremmede, så var det en fremmed hs som kommenterte hvor stort ordforråd han hadde. Jeg måtte bare spørre hvordan hun kom fram til det, når han nesten ikke hadde åpnet munnen. Da hadde hun hørt at han sa "måne" og "stjerne" til et bilde på venteværelset. Siden det ikke er de første ordene barn lærer seg, så var hun helt sikker på at han snakket mye til å være 14 mnd. (Det stemmer også, han har snakket mye hele tiden.)

Likedan fikk vi kommentar på stort ordforråd fra hs på vaksinasjonskontoret i høst, etter at han begeistret fant en hakkespett der. De fleste barn på 20 mnd sier visst pippip eller lignende, ikke hakkespett. Hun forsto helt av seg selv at han også hadde lært navnet på mange andre fugler før han kom til hakkespett. Det virker på meg som om de har erfaring til å vurdere språket ganske raskt, uten nødvendigvis å telle alle ordene.

Da er det kanskje håp for hun da [:)]

Back
Topp