Liker ikke middag

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hei, poden her liker ikke middagsmat for tiden. Alt med frukt går ned, men middagsmat faller ikke i smak. Jeg lager all maten selv så tenker å tilsette litt eple ol i middager fremover, men er usikker på om det er lurt. Han vil jo da lære seg at alt smaker søtt? Jeg er også usikker på hva som er best å gjøre når han ikke vil ha middag: å tilby han noe jeg vet han liker, som feks rester fra lunsj eller frokost, slik at han ihvertfall spiser noe - eller skal han da ikke tilbys noe annet, men heller vente til kveldsmaten evt tilby pupp?

Det er jammen mye en må ta stilling til som førstegangsmamma

Jeg ville prøvd med litt eple eller lignende. :) Så kan du alltids ta mindre og mindre i middagen helt til du ikke tilsetter eple lenger :)

Kan jo feks mose litt gulrot og potet i grøten så får han litt av smaken?
Gi en eller to grønnsaker i mos og utvide?

Her har jeg gitt hjemmelaget middag og duppet litt i fruktmos når han ikke vil ha. Han liker det bedre og bedre og trenger mindre og mindre frukt! Men han liker ferdigglass bedre enn min mat :p

jeg har pleid å ha gulrotmos og avokado i grøten sånn at de venner seg til at ikke alt er frukt :) dvs jeg gjorde det med min mellomste, gikk rett i fella med min eldste han likte aldri middag, så han fikk grøt 3ganger dagen :p men da han ble halvvannet så har han knaska gulrot,agurk og paprika og hadde leverpostei og makrell i tomat på alt til og med på vaffel.. så han begynte å like andre ting også etterhvert :)

har også hørt om babyer som bare liker glass og ikke hjemmelaget og omvendt. De vet hva dem vil disse små ;)

Lillegutt her er heller ikke noe glad i den hjemmelagde middagsmaten om dagen, så tester ut ulike glass nå. Kylling og grønnsaker fra Hipp var en suksess idag :) Mulig jeg ikke finmoser nok, for det meste med litt konsistens blir dyttet rett ut igjen, feks brød er ikke noe gøy enda. Jeg tenker at jeg må kanskje bare prøve på nytt og nytt, så venner han seg til smaken etterhvert?
Hvis han ellers ikke liker smaken lar han seg gjerne bestikke med litt fruktmos på toppen hehe. Men vil jo helst som deg at han ikke skal bli vant til at alt er søtt, så har forsøkt å gi grøt naturell og fruktmos på slutten.

Takk for gode innspill. Vi får bare prøve oss frem for å se hva som fungerer best, tror jeg. Skal forsøke med lik middag som i går, også får han heller få restene av lunsjen (smoothie med havregrøt) dersom han spiser veldig lite.

stavmixer er veldig kjekt å bkande babymaten med, da blir den glatt å fin :)

Har du prøvd med middagsglass da? Kanskje han liker det? kjøttkaker med søtpotet bruker å være populært.

Har prøvd med et par ulike middagsglass, men der falt ihvertfall ikke i smak. I påsken lagde jeg en middagsmat med kjøtt, søtpotet, pastinakk og eple. Det var en stor slager, så det er ingen tvil om at det er den fruktsmaken som gjør susen.

Back
Topp