Liker ikke babyen at jeg ligger på siden?

Bruspulver

Forelsket i forumet
Sover ofte på ryggen, men hvis jeg legger meg så siden blir det mye leven. I dag var det skikkelig hopp og sprett da jeg rulla meg rundt.
Vet ikke om hun best liker å ligge rett opp og ned. For de fleste sparken kjenner jeg langt nede i magen og om hun får litt "panikk" om jeg legger meg på siden?
Har skjønt de nå merker forskjell på opp og ned, men om det er noen "forståelse"?

Min kar sloss litt om jeg ligger på høyre side, men på venstre så sover han som en stein. Han kan også bevege seg endel når jeg ligger på ryggen. Men jeg har tenkt litt som deg, at han ikke liker at jeg ligger på venstre siden eller på rygg for min del. Så det meste av tiden ligger jeg på venstre.

Kanskje fordi du stenger av litt av blodomløpet når du ligger på rygger slik at det blir mindre oksygen til baby? Og at baby dermed kvikner til når du snur deg?

Ville lagt meg på siden, siden det er anbefalt :) ellers er det normalt at de er i fyr og flamme når mor skal slappe av :hilarious:

Kanskje fordi du stenger av litt av blodomløpet når du ligger på rygger slik at det blir mindre oksygen til baby? Og at baby dermed kvikner til når du snur deg?

Ville lagt meg på siden, siden det er anbefalt :) ellers er det normalt at de er i fyr og flamme når mor skal slappe av :hilarious:
Når jeg sover, så sover jeg. Aner ikke om jeg ligger på mage, rygg eller opp ned. Merker bare at jeg på morgenen ofte snur meg på siden. Og nå som babyen blir sterke kjenner jeg mer og mer til sparker bare.

Men jo, kan jo være omvendt. At hun ikke liker at jeg ligger på ryggen. Det får jeg ikke gjort så mye med i søvne :P

Når jeg sover, så sover jeg. Aner ikke om jeg ligger på mage, rygg eller opp ned. Merker bare at jeg på morgenen ofte snur meg på siden. Og nå som babyen blir sterke kjenner jeg mer og mer til sparker bare.

Men jo, kan jo være omvendt. At hun ikke liker at jeg ligger på ryggen. Det får jeg ikke gjort så mye med i søvne :p

Det får man ikke gjort så mye med når man først sover nei, men kan kan legge seg til å sovne på siden da. Det er dette anbefalingene går på :p

Aner ikke hva babyen din liker, men jeg kjente min ekstra godt på siden :)

Men jo, kan jo være omvendt. At hun ikke liker at jeg ligger på ryggen. Det får jeg ikke gjort så mye med i søvne :p
Man kan legge pute bak ryggen så man ikke ruller på ryggen i løpet av natta.

Man kan legge pute bak ryggen så man ikke ruller på ryggen i løpet av natta.
Jeg prøver å ikke uroe meg og tenke for mye. Vena cava er ikke en ting til jeg ønsker å legge på lista :P
Ene forskningen som har gjort er så uklar at man ikke kan stole på det.

At jeg la meg på siden tenkte jeg kanskje var babyen måte å si "hey, dette likte jeg ikke" men kan like godt ha vært "hey, her var det god sprett i madrassen"

Jeg prøver å ikke uroe meg og tenke for mye. Vena cava er ikke en ting til jeg ønsker å legge på lista :p

At jeg la meg på siden tenkte jeg kanskje var babyen måte å si "hey, dette likte jeg ikke" men kan like godt ha vært "hey, her var det god sprett i madrassen"
Frøkna mi var aktiv hele tiden, så tror egentlig det ikke har noe å si :)

Det skjønner jeg. Men du kan jo legge inn en liten tanke i bakhodet, kanskje det hjelper, at du kjenner at du sover på ryggen på en måte.. Er nemlig ikke bra :) Men du kan jo ikke noe for det da

Føler jeg ligger på henne om jeg ligger på venstre side :) så ligger stort sett på høyre, hvertfall mens jeg er våken. I søvne aner jeg ikke :) men å logge på siden er hvertfall anbefalt :)

Jeg prøver å ikke uroe meg og tenke for mye. Vena cava er ikke en ting til jeg ønsker å legge på lista :p

Hei! Vil ikke at du bekymrer deg unødig heller, men bedre å være føre var.. Les gjerne dette jeg svarte til noen andre, sånn til info til deg og evt andre som leser-jeg vil gjerne være med å advare.. :
Denne her må jeg svare på... Jeg fikk nemlig samme informasjon i forrige svangerskap, at så lenge det ikke ble ubehagelig var det ikke farlig å ligge på rygg. Jeg vil si meg enig så lenge det er i våken tilstand. For meg endte det med at jeg 2 tidlige morgener våknet av å være så svimmel at jeg såvidt klarte å komme meg til badet ved å støtte meg (uke 35-isj). Når babyen ble født fikk jeg beskjed om at det var hjerneskade som mest sannsynlig kom av episoder med surstoff-mangel eller infeksjon, og det ENESTE som var forenlig med noe slikt, var de episodene der. De sa også når skaden var oppstått, og det var akkurat i det tidsrommet jeg våknet slik. Jeg har siden lest meg opp på temaet, og det er nå nye studier som sier at vena cava-syndrom kan være farlig før det går utover og ubehager mor! Dvs slik som skjedde med meg. Jeg våknet jo (heldigvis), men det var da så sent at det hadde vært skadelig for barnet. Jeg slet/sliter også mer med hukommelsen i ettertid, og hadde flere mnd der jeg slet med å uttale ord korrekt. Snakket med jordmor om dette, og hun visste ikke om de nye studiene -det tar jo gjerne tid før slikt kommer til de som bør vite det dessverre. Så ikke sov på rygg!! Må legge til at mitt barn ikke fikk videre skader av det som skjedde, det gikk bedre enn forventet, og har idag ingen utslag. Men det var et år med bekymring mer enn jeg unner noen!

Men vet du om babyen var aktiv eller rolig mens du sov, eller sov du rett å slett for tungt selv til å merke noe til babyen? Vet at innimellom legger jeg meg jo litt på høyre side og på rygg for å ikke få for vondt i venstre siden.
Og har du noen andre plager i forhold til luftveiene utenom graviditet? Feks astma eller røyking eller noe? Har nemlig selv astma så har opplevd litt pustestopp denne siste uka, ikke så ille at jeg har blitt svimmel, men må jo først å fremst tenke på barnet som ikke kan regulere luftinntaket selv.

Jeg får juling om jeg legger meg på en måte babyen ikke liker.. :rolleyes:
For en stund siden våknet jeg av at hun gjentatte ganger sparket så hardt i ryggraden at jeg trodde den skulle knekke, og nå kan jeg ikke ligge på høyre side fordi ungen knør masse inni der..

Jeg får juling om jeg legger meg på en måte babyen ikke liker.. :rolleyes:
For en stund siden våknet jeg av at hun gjentatte ganger sparket så hardt i ryggraden at jeg trodde den skulle knekke, og nå kan jeg ikke ligge på høyre side fordi ungen knør masse inni der..

Men kan det ikke være fordi de treffer plasser hvor man kjenner det lettere? Feks så ligger min kar sånn at for det meste av tiden kjenner jeg han knapt i det hele tatt. Hører og ser på ultralyd, doppler og lignende at han beveger seg, men jeg klarer ikke å kjenne han. Så kanskje når jeg legger meg på rygg eller på høyre side så treffer han andre plasser hvor jeg faktisk kan kjenne spark og romstrering lettere?

Men kan det ikke være fordi de treffer plasser hvor man kjenner det lettere? Feks så ligger min kar sånn at for det meste av tiden kjenner jeg han knapt i det hele tatt. Hører og ser på ultralyd, doppler og lignende at han beveger seg, men jeg klarer ikke å kjenne han. Så kanskje når jeg legger meg på rygg eller på høyre side så treffer han andre plasser hvor jeg faktisk kan kjenne spark og romstrering lettere?
Neida, jeg kjenner henne nesten uansett hva hun gjør, men legger jeg meg feil så blir hun mer hardhendt og virker som om hun prøver snu seg derfra

Men vet du om babyen var aktiv eller rolig mens du sov, eller sov du rett å slett for tungt selv til å merke noe til babyen? Vet at innimellom legger jeg meg jo litt på høyre side og på rygg for å ikke få for vondt i venstre siden.
Og har du noen andre plager i forhold til luftveiene utenom graviditet? Feks astma eller røyking eller noe? Har nemlig selv astma så har opplevd litt pustestopp denne siste uka, ikke så ille at jeg har blitt svimmel, men må jo først å fremst tenke på barnet som ikke kan regulere luftinntaket selv.
Hvis dette var svar til meg; jeg hadde en baby som i utgangspunktet var veldig rolig døgnet rundt (også etter fødsel), så jeg vet ikke helt. Jeg sov også veldig tungt npr jeg først sov, fordi jeg ikke sov så mange timer hver natt. Ingen problemer med luftveiene ellers, men i graviditetene slet jeg når jeg lå fordi det var veldig store babyer også, så jeg snorket feks også en del. Hadde bekkenplager som gjorde at jeg automatisk snudde meg på rygg for å avlaste hoftene av og til.. Siste graviditeten nå (det som skjedde var i nest siste sv.skap) la jeg puter under madrassen i hodeenden og sov slik litt høyere de siste 3 mnd ca av graviditeten. Tok en god uke å vende meg til det, og det var ikke spesielt behagelig. Men da slapp jeg å være så bekymret for at det samme skulle skje!

Back
Topp