Liker du sjeldne navn?

M

Moderator Eve

Guest
Liker du sjeldne navn? Kunne du brukt det på dine barn?
 
Sjeldene gode norske gamle, som Thorvald, Aster eks. vår datter er nr 38 som har sitt navn i Norge, får masse skryt av det, veldig stas :D
 
Liker ikke navn fordi de er sjeldne, men liker enkelte sjeldne navn. Sønnen min har et navn som 12 gutter i Norge har. Når han fikk det i 2006 var han den første i landet som fikk det på over hundre år. Jeg fant det i slektsboka vår.
 
Det er noen sjeldne navn jeg liker, men liker ikke navn utelukkende fordi de er sjeldne. Vi ga sønnen vår et relativt vanlig navn, da det var det vi likte best. Var ikke så opptatt av å velge ut fra hvor mange (eller få) som het det samme.
 
Sønnen min er en av fire som heter det han gjør. Valgte ikke navnet siden det var sjeldent da, men fordi både pappan og farfaren heter det også. Så 3 av 4 med det navnet er i familie :)
 
Sønnen vår fikk et gammelmannsnavn som jeg tviler på at noen under 70 år heter :p Ga han navnet fordi vi synes det var fint. Kom over navnet helt tilfeldig, leta ikke etter det.
 
Ja og ja :) Barna mine har sjeldne navn.
 
Ja, det liker jeg. To av mine heter Alba og Astor. Ikke veldig vanlige navn å bruke. :)
 
Liker ikke navn fordi de er sjeldne, men liker enkelte sjeldne navn. Sønnen min har et navn som 12 gutter i Norge har. Når han fikk det i 2006 var han den første i landet som fikk det på over hundre år. Jeg fant det i slektsboka vår.
Omtrent som oss! Har også en gutt fra 2006, og han har et gammelt navn som ingen andre hadde som eneste fornavn da han ble født. Nå har jeg hørt om et par andre med samme navn. Han har bedt om at babyen som kommer også skal ha et sjeldent/ uvanlig navn, slik at de to passer sammen ❤️
 
Jeg liker ikke "hjemmesnekrede" navn eller navn som defineres som sjeldent og unikt fordi noen bytter ut f.eks K med C eller putter inn en pynte-h. Men jeg liker sjeldne navn som i gode, gamle navn som har vært glemt en stund, og som ikke er så vanlige til barn. Begge mine barn har navn i den kategorien. Mange eldre heter det samme som dem, men ikke så mange andre barn på deres alder.
 
Jeg liker enkelte sjeldne navn. Noen navn kan bli "for sjeldne" eller rett og slett litt for spesielle :p
 
Ja det gjør jeg, men i likhet med andre her liker jeg ikke "hjemmesnekra" navn. Veldig glad i gamle, sjeldne navn.
 
Fint med et navn som ikke er på topp 10-lista. Mannen min jobber med 3 andre med samme navn (av ca 20 ansatte). Kjedelig å ikke få bruke fornavnet sitt, men tiltales med etternavn. Da venninnen min gikk på folkehøgskole, het 10% av elevene Kristin og Kristian (i ulike varianter).

På kirkegården kan man komme over mange spesielle navn. Ikke alle klinger like godt i dag. Jentenavnet Skaidrite er jo spesielt, men kan fort høres ut som "Skal drite"...
 
Valgte et navn som ikke var på topp 10 og som vi ikke hadde sett mye blant bekjente. Viste seg å være et relativt sjeldent ett :) men er ikke spesielt eller hjemmesnekra :)
 
Liker navn som ikke alle har, ja! Kjedelig om alt og alle skal være like.
 
Som mange skriver liker jeg også noen sjeldne navn, men det er ikke at de er sjeldne som gjør at jeg liker de. Det er kanskje heller slik at jeg synes noen navn mister litt av sjarmen når de blir veldig vanlige. Kanskje fordi jeg har et vanlig navn og likte dårlig å være «Camilla S» under oppveksten. Jeg vil gjerne at barna våre skal slippe å «dele» navn med andre i klassen hele tiden. Men med det sagt så vurderte vi et par navn som er på topp 10 for tiden, og alle vi vurderte ligger på topp 50.

Hjemmesnekra navn og de som får «kreative» stavelser for å bli sjeldne er jeg mindre entusiastisk for.
 
Jenta mi har et topp 10 navn, men hun har ikke noen i klassen eller på samme trinn som heter det samme. Hadde ei i barnehagen. Det spørs veldig hvor i landet man bor.

Er nå gravid med nummer to og der blir det et uvanlig navn. Velger navn etter hva jeg liker, ikke så mye andre tanker bak. Tror alle Camillaene og Lindaene jeg har gått i klasse med oppigjennom har hatt gode liv, på tross av at de av og til ble kalt med etternavn.
 
Ja, liker sjeldne navn, og har et sjeldent navn på datteren min :) Et av kriteriene vi hadde når vi valgte navn var at få skulle hete det.
 
Back
Topp