Lik fødsel med nr 2 som nr 1?

Sitrus95

Andre møte med forumet
Hei. :) Bare lurer på om fødsel med nr 2 kan bli lik som nr1. Da jeg hadde styrtfødsel på 1 time med første om det også kan skje med nr 2?

Med nr 1 så gikk vannet mitt hjemme i uke 38. Og måtte bli satt igang 24t etter det siden fødselen ikke startet av seg selv. Er det noe sjanse for at det samme kan skje igjen? ( vet ingen fødsler er like) Men bare nysgjerrig på om det kan skje. Er bare i uke 31 nå så er jo en stund til

Dette er nok veldig forskjellig . For noen så får man rask fødsel igjen og andre lengre på neste . Her gikk det veldig raskt med nr2 dobbelt så fort .

Ikke her hvertfall.
Nr 1: igang satt på dag 12, ballong, vanntaking og riestimulerende drypp. Vi startet prosessen ca 11 på formiddagen og babyen ble født i fire tiden på natten. Så det tok tid. Den aktive delen gikk relativt fort, det var vel over på to-tre timer.

Nr 2: kom i gang av seg selv fem dager over termin. Det kom noen små rier i åtte ni tiden på kvelden, jeg la meg (tenkte at det kom til å ta tid). Våknet kvart på tre på natten, ringte sykehuset ti på tre, babyen var ute ti på halv fire.

Så to ganske ulike fødsler der altså.
Gang nr 1 vet jo ikke kroppen helt hva den skal, men gang nr 2 har det gjort det før og det kan derfor være en helt annen opplevelse. Det kommer jo og an på str på baby. En større baby kan være vanskelige å få ut enn en liten, men det må ikke være sånn. Babyens plassering i magen/fødselskanalen har litt å si.
Jeg ville ikke belaget meg på at fødsel to blir lik nr 1, for det er, etter hva jeg har hørt, veldig skjelden man har like/lignende fødsler.

Hadde du vannavgang med nr 1, så betyr ikke det at du får det med nr 2, og motsatt...

Denne gangen blir det igangsetting igjen, om hun ikke har kommet til termin (poeng på skjemaet fra sykehuset), men jeg tror fødselen blir en mellomting av de to andre. Jeg kommer jo ikke til å legge meg om det skjer av seg selv, da ringer jeg og kommer inn sånn at jeg er på plass når det skjer.

Vil nok variere fra person til person, men om du trenger sammenligning med noen som er igangsatt, så har du her (dog ikke pga vannavgang):

Nr1: igangsatt to dager over termin.
  • Ballong satt inn kl 13. følte en del ubehag og det som sikkert var svake rier
  • Ballongen falt ut rundt kl 16. ubehaget stoppet. Hadde da 7-8cm åpning pga ballongen (dette kunne gå litt tilbake sa de)
  • Vannet ble tatt kl 18
  • Baby født 2145
  • Så totalt 3,45 timer aktiv fødsel
Nr2: født én dag over termin
  • Riene startet i 0630-tiden
  • 4cm åpning i 10-11-tiden
  • Baby født 1410.
  • Så aktiv fødsel i 3-4 timer

Som du ser, ganske likt med begge:)

Last edited:
Tusen takk for at dere deler :) Man leser jo så mye forskjellig om fødsel nr 2. så er vel egentlig bare å vente å se hva som skjer:smiley-ashamed004

Og en ting til. Må man ligge på barsel etter fødsel hvis alt er bra med mor å baby?

Tusen takk for at dere deler :) Man leser jo så mye forskjellig om fødsel nr 2. så er vel egentlig bare å vente å se hva som skjer:smiley-ashamed004

Og en ting til. Må man ligge på barsel etter fødsel hvis alt er bra med mor å baby?
Man KAN vel dra etter to timer, om så.

Og ellers! Jeg har hatt fire fødsler.. vannet gikk kun først med siste av dem. Ellers har ikke vannet gått før ca 9 cm.
På alle fire har jeg hatt rask "aktiv fødsel". Dvs, 1-2 timer ish. Likevel alt mellom 5 og 12,5 timer fra første rie. Siste fødsel var den lengste. :p fødsel nr2 var vel raskeste.
På fødsel 1 og 3 satt riene for det meste i magen. På fødsel 2 satt den i mage, rygg og hofter. På nr 4 i mage og rygg...

Så.. det er klart at fødselen KAN bli lik den forrige, men den kan også være ganske ulik.

Jeg fikk styrt fødsel med nummer 1.da jeg kom inn på sykehuset va det nesten full åpning. Ungen ble født 4 timer senere. Det var vondt. Nesten ikke smertestillende.
Nummer 2. Jeg kom inn med 3-4 i åpning. Fikk tatt masse smertestillende. 8 timer senere ungen ble født. Ble perfekt fødsel.

Back
Topp