Ligge på venstre side?

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Nå har jeg lest både i en app og sett det i en YouTube-Episode om graviditet at man fra «nå» bør prøve å sove på venstre side, og unngå å sove på ryggen. Flere som har lest dette? Og følger dere rådene?

Jeg liker til vanlig best å ligge på høyre side og magen.. men sover i alle posisjoner forsåvidt. De siste dagene har det med venstre side prentet seg litt inn i underbevisstheten min, og jeg kjenner at det kan fungere å «tvinge» seg til å sove litt mer på venstre side.. men klarer jo ikke ligg pal der, snur meg jo utallige ganger pr.natt enda:p
 
Ja, det har jeg også hørt om. Det dukka opp en forskningsstudie rundt da jeg var gravid sist mener jeg å huske. Det er lett å bli litt forvirra av studier som skrives om her og der. Men jeg synes denne artikkelen er både saklig og informativ, uten å skremme når det gjelder å sove på siden :) ❤️

https://www.lub.no/tema/forebygging/–-sov-gjerne-på-siden
 
Hmm har ikke lest noe om dette selv :bookworm:
Men tenker selv at de har vell ikke så mye og si? De viktigste er vell at man finner en stilling som er komfortabel? Og etter hvert så vil jo magen og ryggen bli vanskeligere og ligge på uansett, da magen vokser og ikke blir komfortabel og ligge på og på ryggen kan de fort bli mye press.. Vertfall etter egen erfaring med første graviditeten :)
 
Jeg skifter vanligvis fra venstre side til høyre side og av og til på ryggen. Nå har jeg fått frakturer i høyre hofteleddet og hofteskål rett før jeg ble gravid, som betyr at det fortsatt gjør vondt å ligge på høyre siden. Og det å ligge på ryggen begynner å bli ubekvemt også, tenker pga magen.
Så da er det bare venstre siden igjen å ligge på :) men jeg må si at jeg sliter å ligge i en og samme posisjon hele natten. Er så vant til å flytte meg til en annen posisjon av og til, og bbhugme puten har heller ikke hjulpet med dette ennå :( Jeg klarer å sove med puten i 2-3 timer før jeg kaster den på gulvet fordi den er "i veien" haha.
 
Jeg har også lest dette. Jeg forstod det slik at det er for best mulig blodgjennomstrømmning? Dersom du ikke selv plages så kan du ligge i akkurat den posisjonen du selv foretrekker. Har hørt at derom du ligger på ryggen så vil magen legge press på en blodåre i ryggen som gjør det ubehagelig å sove. Hos meg så stopper det ganske av seg selv pga det føles ut som om lungene skal bli most av magen, men jeg foretrekker per nå å sove på høyre side. Snur. Eg mye i søvne da, så er innom de aller fleste posisjoner (i følge samboer)
 
Får ikke sove på ryggen fra før av zZZzZzzz

Men om man sover på høyre eller venstre kan vel ikke ha såå mye å si...? Skjønner at ryggsoving gir press på hovedpulsåren etterhvert, men man får jo ubehag lenge før det er farlig, og da justerer man jo liggestilling automatisk også...

Det var vel antatt før at den gravides sovestilling var knytt opp mot høyere risiko for dødfødsel. Og det er vel fortsatt tilfellet for ryggsoving. I storbritannia anbefaler de gravide å IKKE sove på ryggen, men så har de flere dødfødsler enn norge også... Men det er vel tilbakevist at soving på høyre side hadde noe negativ effekt her.

Det blir oftest ubehagelig å ligge på ryggen før det er noe risiko uansett (fra uke 28, om jeg husker rett)

Jeg sover på begge sider gjennom natten fra før av, men mest på høyre side nå da jeg ikke vil sove ansikt til ansikt lengre :wacky:
 
Jeg har hørt at det er fordi leveren er på høyre side, og at det kan bli trykk på denne etterhvert. Men det er vel i overkant tidlig å bekymre seg for det nå? :p Hadde ikke stresset med det, jeg tror man kjenner det i form av ubehag når noe presses på som ikke skal presses.
 
Det med å sove på ryggen har tidligere hengt sammen med vena cava syndrom. Slik jeg har forstått det så merkes ubehaget godt ved svimmelhet og lignende. Tenker at vi gravide har nok å tenke på om vi ikke skal tvinge oss til å sove på en viss side også.. Sover selv i den stillingen som er behagelig for meg, og det er ikke bestandig like lett å finne :dead:

https://www.helsenett.no/195-sykdom...tet/19171-mors-sovestilling-og-dodfodsel.html
 
Jeg sov bare på venstre siden på slutten sist. Ryggen var helt uaktuelt, og høyre ble ubehagelig.
Men det er for tidlig for meg å merke noe særlig til dette nå. Høyre/venstre er i hvert fall det samme, kan kjenne litt på ubehag/kvalme av ryggleie. 17+2.
 
Jeg satt forsåvidt og sov de siste ukene forrige gang #halsbrann :hilarious:
 
Sniker fra februar

Jeg er helt nødt til å sove på venstre side/ryggen. Jeg opplevde tidlig i graviditeten, etter at jeg hadde sovnet på høyre side, å våkne opp med skikkelige smerter rundt blindtarm-området. Jeg snakket med jordmor om dette, og hun sa at hvis det skjedde igjen, så burde jeg oppsøke lege. Flere uker gikk, og jeg prøvde å bare sove på venstre side/rygg, men en morgen hadde jeg automatisk snudd meg rundt. Våknet med smerter igjen, og kjørte til legevakten. Legen trodde det kunne være begynnelsen på en blindtarmbetennelse, og at det kunne ha sammenheng med alt "presset" som ligger på tarmen når jeg snur meg på høyre side. Jeg har vært veldig bevisst på hvilken side jeg ligger på, og "tilstanden" har heldigvis ikke forverret seg.

Jeg skjønner at vi er forskjellige, og at ikke alle vil oppleve dette, men ville bare tipse om at det er en mulighet for øm blindtarm hvis en ligger på høyresiden :shy::smiley-ashamed004
 
Liker vanligvis best å sove på venstre side, men sist jeg var gravid fikk jeg intense nervesmerter i ribbeina når jeg lå mer enn fem minutter på venstre side. Dette skjedde ikke før i tredje trimester, så nå bare nyter jeg å kunne sove på hvilken side jeg vil, og til og med på ryggen, da det fortsatt er behagelig. Tror man skal tenke mer på hva som er komfortabelt for en selv enn hva som er "best" i følge forskning.
 
Synes det er «betryggende» at det er meg det er skadelig for å ligge på ryggen, ikke fosteret;) Jeg kjenner vel hva som er behagelig/bra eller ikke håper jeg. Verre å føle hva fosteret kjenner på! Den siste uka kjenner jeg faktisk at det ikke er like deilig å ligge på ryggen, og jeg ligger mer på sidene. Kanskje underbevisstheten som slår inn? Magen har jeg ligget mye på frem til nå, men siste dagene kjenner jeg at det ikke er så behagelig lengre! Blir for mye press i buken.. så det utgår nok snarlig, snufs:bag:
 
Synes det er «betryggende» at det er meg det er skadelig for å ligge på ryggen, ikke fosteret;) Jeg kjenner vel hva som er behagelig/bra eller ikke håper jeg. Verre å føle hva fosteret kjenner på! Den siste uka kjenner jeg faktisk at det ikke er like deilig å ligge på ryggen, og jeg ligger mer på sidene. Kanskje underbevisstheten som slår inn? Magen har jeg ligget mye på frem til nå, men siste dagene kjenner jeg at det ikke er så behagelig lengre! Blir for mye press i buken.. så det utgår nok snarlig, snufs:bag:

Foreløpig skal det nok gå helt fint, men det kan være farlig for babyen å ligge mye på rygg særlig mot slutten av svangerskapet. Jeg sier ikke det for å skremme, men fordi det er bevist at det store trykket mot vena cava ikke er bra for blodstrømmen inn til babyen, og man vil som regel kjenne seg dårlig av å ligge på rygg hvis dette skjer og våkne, men derfor anbefales det som forebyggende å ligge på siden for å sove. Men det altså mot slutten av svangerskapet :)

Så inntil magen begynner å bli tung og stor, og det blir ubehagelig å ligge på rygg, kan du helt fint ligge på rygg å sove :)
 
Foreløpig skal det nok gå helt fint, men det kan være farlig for babyen å ligge mye på rygg særlig mot slutten av svangerskapet. Jeg sier ikke det for å skremme, men fordi det er bevist at det store trykket mot vena cava ikke er bra for blodstrømmen inn til babyen, og man vil som regel kjenne seg dårlig av å ligge på rygg hvis dette skjer og våkne, men derfor anbefales det som forebyggende å ligge på siden for å sove. Men det altså mot slutten av svangerskapet :)

Så inntil magen begynner å bli tung og stor, og det blir ubehagelig å ligge på rygg, kan du helt fint ligge på rygg å sove :)
Ja, men når det kommer press på vena cava så kjenner mor det som svært ubehagelig, så risikoen for å skade fosteret er minimal ;)
 
Ja, men når det kommer press på vena cava så kjenner mor det som svært ubehagelig, så risikoen for å skade fosteret er minimal ;)

Jeg forholder meg egentlig bare til det som blir anbefalt. Det er ingen stor risiko, men det er ikke riktig å si at det er helt ufarlig for fosteret om mor skulle falle i dyp søvn på ryggen og ikke umiddelbart våkne. Det er jo ikke noe jeg finner på, det er rett og slett vist at det er forebyggende å sovne på siden - selv om det ikke umiddelbart er livsfare om man skulle snu seg over på rygg.
 
Dette har med vena cava syndrom å gjøre, etterhvert som magen og babyen blir større og det kan bli større trykk mot vena cava. Vena cava (som fører blod tilbake til hjerte) ligger litt mer mot høyre enn venstre. Derfor anbefalt å ligge på venstre side. I våken tilstand vil dette regulere seg selv ved at mor merker det med blant annet svimmelhet. Jeg jobber i ambulansen, og vi har et fokus på dette når vi transporterer gravide over lengre tid, eller feks gravide som er bevisstløse. Da legger vi de på venstre side for å sikre bedre blodsirkulasjon til mor, og da videre til barnet. :) lytt til hva kroppen forteller.
 
I dag måtte jeg legge meg over på venstre side for første gang. Pulsen nektet å roe seg ned og jeg ble stadig mer kvalm og generelt uvel. Tok litt tid før jeg kom til å tenke på at en blir anbefalt å ligge på venstresiden, men npr jeg snudde meg så følte jeg meg litt bedre med en gang.
Uvelheten satt i en stund, men det sluttet å bli verre i det minste :happy:
 
Jeg endrer mening fra tidligere opp her. Har ligget en del på rygg fram til nå, men ser at nyeste anbefalingene er at gravide fra uke 20 ikke skal ligge på rygg. Unngår derfor å sove på ryggen, men må veksle mellom venstre og høyre side, da kun en side blir litt for slitsomt i lengden :wacky:
 
Jeg har også lest om dette, og at det gjelder både mors og barns blodtilførsel.
Jeg er også en sånn som sover litt "alle veier", men av en eller annen grunn, så fungerer venstresida dårlig for meg!:confused005
Er 20+1 nå, og skjønner det slik at dette blir viktigere fremover nå ettersom magen vokser og blir tyngre. Magen min har "eksplodert" siste halvanna uka, plutselig ble den veldig tydelig, og vekta spratt litt opp. Så om noen har tips til hvordan man kan slå seg til ro på venstre side, tas tips imot med takk :happy:
 
Back
Topp