Ligge på ryggen

Nittitre

Glad i forumet
Augustbarna2024
Hei! Har noen her snakket med helsepersonell om å ligge på ryggen i svangerskapet?

Jeg har jo lest at man kan bli svimmel og dårlig pga trykk mot hovedpulsåren, men nå leste jeg på nhi at det kan føre til inaktivitet og minske blodtilførselen til fosteret, og øker sjansen for dødfødsel.

Siden jeg ikke har opplevd å bli uvel når jeg ligger på ryggen, har jeg gjort det masse. Har bekkensmerter, så det blir flere timer på sofaen hver dag. Kjente jeg ble litt bekymret selvom babyen sparker mye.

Her er linken til nhi: https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-ikke-sove-pa-ryggen

I siste trimester ja, og da særlig med fostre med veksthemning. Så,ja. Dette er kun en studie. Når man er i siste trimester å svææær så er det ikke behagelig å ligge på ryggen uansett? Eller er du i siste trimester nå? Og føler null ubehag?? Jeg klarte ikke det i mine svangerskap :laughing002

I siste trimester ja, og da særlig med fostre med veksthemning. Så,ja. Dette er kun en studie. Når man er i siste trimester å svææær så er det ikke behagelig å ligge på ryggen uansett? Eller er du i siste trimester nå? Og føler null ubehag?? Jeg klarte ikke det i mine svangerskap :laughing002
Jeg er 27+2 i dag, så enten er jeg akkurat kommet i tredje trimester nå eller så er det noen dager igjen. Ikke så lett å vite når det står ulikt fra app til app :laughing002 Har ikke hatt noe ubehag hittil ved å ligge på ryggen, men fra nå av skal jeg slutte med det, for vil ikke risikere noe..

Jeg er 27+2 i dag, så enten er jeg akkurat kommet i tredje trimester nå eller så er det noen dager igjen. Ikke så lett å vite når det står ulikt fra app til app :laughing002 Har ikke hatt noe ubehag hittil ved å ligge på ryggen, men fra nå av skal jeg slutte med det, for vil ikke risikere noe..
Men å ligge på ryggen i sofaen med en pute i ryggen gjør vel ingen ting. Det klarte jeg fint. Værre i sengen når du ligger rett ut! ;) det klarte jeg ikke!

Med første så låg jeg på ryggen ganske sent i graviditeten. Merket godt når det ikke gikk lengre. Snakket med lege om det da og fikk beskjed om at så lenge det ikke gav ubehag så var det ok.

Kommer til å ligge på ryggen så lenge jeg klarer/ikke kjenner ubehag denne gangen også. Men har gjerne en pute under knærene og ligger ikke helt flatt pga halsbrann.

Ligge på siden er for meg mye verre enn ryggleie.

Nå er jeg kortere på vei (snart 19 uker), men hadde en samtale med jordmor om dette i forrige uke etter å ha lest på NHIs sider, fordi mannen min har merket seg at jeg ofte sover på ryggen. Fikk beskjed om at det ikke er et problem før i ca. uke 24, og fra da skal man helst unngå det, slik at han godt lan dytte meg over på siden hvis han oppdager det. Ble ikke krisemaksimert på noen måte, men ganske klart at det var et råd man nok burde følge.

Fra og med uke 28 er det ikke anbefalt å ligge på ryggen lenger fordi stillingen kan stresse fosteret. Gjelder uavhengig av om mor kjenner ubehag eller ikke. Men havner man på ryggen i løpet av natta er det ikke krise - da skal man bare snu seg igjen. Pr man oppdager det :)

Var favorittstillingen min i siste trimester. :hilarious: Helt til fødsel i uke 38.
Hadde bekkensmerter ved å ligge på siden. Men null ubehag på ryggen.

Men siden dette ikke var anbefalt prøvde jeg sove på siden. Våknet ofte på ryggen da.

Fra og med uke 28 er det ikke anbefalt å ligge på ryggen lenger fordi stillingen kan stresse fosteret. Gjelder uavhengig av om mor kjenner ubehag eller ikke. Men havner man på ryggen i løpet av natta er det ikke krise - da skal man bare snu seg igjen. Pr man oppdager det :)
I mitt forrige svangerskap så merket jeg ikke noe ubehag med å ligge på ryggen.. Men vi fant tilfeldigvis ut at mini I magen reagerte på det med at pulsen ble lavere enn den skulle være. Så det er ikke alltid at mor merker ubehag før fosteret, bare sånn at man vet det.

Back
Topp