Ligge på rygg

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Noen som har en liten som ikke liker å ligge på rygg? Her har det egentlig gått greit hittil, men de siste dagene har hun begynt å kave noe fryktelig noen ganger når hun legges på rygg for å sove. Kan sovne i fanget, men så fort hun legges ned i nest/seng «fekter» hun vilt rundt seg med armer og bein, skriker og er lys våken igjen. Til slutt i natt prøvde jeg å legge henne på siden, og da roet hun seg med en gang..men er jo skeptisk på å la henne sove sånn i tilfelle hun skulle klare å rulle over på magen. Noen lure tips?
 
Skjønner hva du mener! Husker første, (og av og til frøkna nå også) likte best å ligge på siden.. Jeg syns begge nesten legger seg litt på siden av og til av seg selv..
Det spørs jo litt på hvilken seng hun ligger i; men er det mulig å bygge opp under madrassen litt på ene siden? Slik at hun ligger litt på siden, men ikke helt, om du skjønner? Hvis hun ligger bare delvis mot en side, men fortsatt med ryggen mest bakover, så vil hun vel ikke kunne rulle over på magen.
 
Jeg støtter ofte opp med noe mot magen mot den siden han ligger på, slik at han ikke kan vippe over. Sørger selvsagt for at det ikke er noe mot ansiktet, men dermed kan han enten rulle tilbake på rygg, eller så blir han stoppet mot puten, teppet eller håndkleet jeg har lagt på "mage" siden
 
Sniker fra mars 19 her. Har dere forsøkt svøping? Kanskje babyen reagerer på forskjellen mellom å bli holdt og ligge i seng på egen hånd? Vår jente likte det godt, og vi svøpte om natta de første månedene.
 
Lille her bekker så og si alltid over på siden selv om jeg legger henne på ryggen. Snakket med helsesøster om dette, og hun sa at lille mest sannsynlig lå slik i magen. Hun sa også som de over nevner, det at jeg kunne støtte opp rundt slik at hun ikke havner på magen :)
 
Litt kavete her og, men det er ofte luftproblemer. Hun begynner å presse når hun blir lagt på ryggen. Jeg har bare vært der og kost på henne og massert litt mens hun ligger sånn, og nå klarer hun å sovne på ryggen. Det var helt umulig for halvannen uke siden. Hun er fire uker i dag. Men hun sover best når hun får ligger på meg :)
 
Lille her sover godt på ryggen i babynest og i vogna. Svøper med teppe også, det roer henne.
 
Hun her vil ikke sove på rygg, snur seg over, men hun kommer seg tilbake også så tenker det får bare være sånn. Pakket en stor håndklerull mot henne på den siden hun ruller mest til sånn at hun ikke kommer helt over på mage.
 
Sniker fra mars 19 her. Har dere forsøkt svøping? Kanskje babyen reagerer på forskjellen mellom å bli holdt og ligge i seng på egen hånd? Vår jente likte det godt, og vi svøpte om natta de første månedene.

Har ikke prøvd det..syns det høres litt skummelt ut:p Men kanskje verdt er forsøk da!
 
Har ikke prøvd det..syns det høres litt skummelt ut:p Men kanskje verdt er forsøk da!

Ikke skummelt, de fleste små babyer liker det. De gjør det på barsel på Ahus og det holder babyene rolige. Du kan jo sjekke ut hvordan det gjøres på you tube? Og så slutter man når/hvis de ikke liker det, når de kommer seg ut av det selv f.eks.
 
Back
Topp