Ligge på rygg

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Vet jo at man helst ikke skal ligge for mye på ryggen etterhvert som man blir større, så har unngått dette en stund selv. Har likevel ikke hatt noen plager liggende på kontroller e.l før. Var i dag på ul, og etter en drøy halvtime på benken opplevde jeg for første gang å bli ordentlig svimmel og kaldsvettet...skikkelig ekkelt. Ga seg så fort jeg endret litt stilling og satte meg opp, men nå forstår jeg i alle fall hva de snakker om! Flere som har merket dette?
 
Nei ikke foreløpig..
 
Jepp. Typisk vena cava problematikk... jeg har ikke ligget på rygg på mange uker...
 
Jepp, det hender jeg tvinger meg til å ligge litt på rygg selv om det er ubehagelig, bare fordi jeg ikke klarer/Orker å ligge mer på siden.
Har lest et sted at dersom man hever ryggen litt så går problemet over.
 
Nei føler heller ofte det er mer behagelig å ligge på rygg
 
Jeg kan også kjenne det og ligger ikke mye på ryggen. Men! Jeg pleier å vippe en pute under ene siden av rumpa slik at ryggen blir vridd opp, og det ikke blir trykk på den der babyen er. Litt vanskelig å forklare, men da er øverste delen av ryggen helt nedi, og det føles skikkelig digg å ligge sånn etter nesten bare sideligging. Må bare finne stillingen med litt oppbygging rundt :D
 
Håper jeg kan ligge på ryggen en god stund til fremover, er da babyen er mest aktiv her, ellers kjenner jeg han knapt. Så elsker å ligge på ryggen å synge til han, å hver gang han danser med så kjenner jeg gleden av å være gravid. Men ligger sjeldent mer enn 30 min. Sover kun på siden og tror ikke jeg legger meg på rygg utenom under sangstunden.
 
Ligger på ryggen å studerer sparkene til lille, veldig fascinerende å se at hun ommøblerer der inne! Hender jeg våkner om natten på ryggen da.. Har litt bekken plager og da lindrer det litt når man ligger på ryggen. Men logges nok mest på venstre siden med gravidpute som støtte.
Savner å sove på magen!!
Ellers blir jeg kun svimmel når jeg står oppreist altfor lenge..
 
Veksler mellom å ligge på høyre og venstre side. Men pga smerter i bekkenet våkner jeg hver gang jeg bytter side.
Er jo en hel prosess å snu seg.
Må ha med gravidputa, og snu begge beina i samme stilling.
Ble litt lettere med det snu lakenet jeg låner fra hjelpemiddelsentralen. For den er glatt på innsidrn, og ligger under underkroppen. Så jeg slipper å få friksjon fra lakenet når jeg snur meg.
Vet det skal gå ann å dandere bbhug me puta, så man kan ligge på magen. Men ikke testet det ut.
 
Veksler mellom å ligge på høyre og venstre side. Men pga smerter i bekkenet våkner jeg hver gang jeg bytter side.
Er jo en hel prosess å snu seg.
Må ha med gravidputa, og snu begge beina i samme stilling.
Ble litt lettere med det snu lakenet jeg låner fra hjelpemiddelsentralen. For den er glatt på innsidrn, og ligger under underkroppen. Så jeg slipper å få friksjon fra lakenet når jeg snur meg.
Vet det skal gå ann å dandere bbhug me puta, så man kan ligge på magen. Men ikke testet det ut.

Jeg våkner også ofte når jeg snur meg fra ene siden til andre.. Har bestilt bbhugme nå selv, så venter i spenning på at den kommer. Håper den er så bra som alle sier..
 
Har ikke merket noe til det, foreløpig :)

Sover best på venstre side, men kan også sove på høyre. Hender også jeg sover halvveis på magen med god støtte fra bbhugme. Har også plager med bekkenet og det er vondt å snu seg, men jeg sover veldig rolig og jeg tror det gjør at jeg enda sover godt, for jeg våkner som regel i samme stilling som jeg sovner :) På dagtid på sofaen slapper jeg best av på ryggen, med puter i ryggen.
 
Har ikke fått til å sove på magen med bbhugme :p
Ligger litt vridd over den, men ikke fult på magen
 
Jeg kan fortsatt ligge på rygg i sofaen hvis jeg stabler meg litt opp med puter, men har ikke sjans til å ligge flatt på rygg i sengen. Blir kvalm med en gang selv om jeg prøver å ligge litt halvveis over bbhugmeputa.
 
Syns det er så slitsomt å snu seg om natta jeg, heldigvis ikke bekkenvondt, men magen kjennes ut som om den henger igjen fysisk. Og det er absolutt ikke behagelig... må liksom la ting falle på plass underveis i snuingen for å klare å snu meg. Samme når jeg reiser meg etter å ha sitti stille en stund.
 
Veksler mellom å ligge på høyre og venstre side. Men pga smerter i bekkenet våkner jeg hver gang jeg bytter side.
Er jo en hel prosess å snu seg.
Må ha med gravidputa, og snu begge beina i samme stilling.
Ble litt lettere med det snu lakenet jeg låner fra hjelpemiddelsentralen. For den er glatt på innsidrn, og ligger under underkroppen. Så jeg slipper å få friksjon fra lakenet når jeg snur meg.
Vet det skal gå ann å dandere bbhug me puta, så man kan ligge på magen. Men ikke testet det ut.

Er ganske vondt å snu seg ja, eg det gjør jeg mange ganger i løpet av natta.. Veldig mange oppvåkninger :p

Har prøvd å legge puta sånn at man kan ligge på magen, men da blir man jo liggende så høyt med mage/rygg. Må i såfall ha veldig høye puter foran og under hodet også, jeg har ikke prøvd å sove slik da, regner med det blir litt for mye styr. Jeg pleier ikke å sove helt på magen heller, bare halvveis, og liker å kunne snu meg litt, og det blir jo vanskelig da :p
 
Back
Topp