ligge på rygg?

pinkstuff

Andre møte med forumet
Hei,

jeg liker å ligge på rygg av og til når jeg skal sovne, men i det siste har jeg blitt redd for at det kan være farlig-Stemmer det? Mener jeg har hørt noe om at blodsirkulasjonen kan kuttes...? Er redd for å sovne og da ikke merke at noe galt skjer med beibien eller meg selv.

Dette er noe aldri jeg har hørt om hvertfall,ligger mye på rygg for jeg har store smerter i bekken og det er når jeg ligger på rygg at babyen er mest aktiv, vises godt da, og jeg kan kjenne livmora over navlen min å da..Så jeg tror du bare skal slappe av og sove godt jeg[:D]
Men du kan jo selvfølgelig forsikre deg med å snakke m jordmor/lege, men har aldri hørt at det sku være farlig....

Det stemmer at hvis man ligger på rygg når man er et stykke ut i svangerskapet, så kan barnet presse på hovedpulsåren som går bak i ryggen.
Men ligger du på rygg og dette skjer så kjenner du det, da du merker at det begynner og kribble der du ikke får blod tilførsel.

Mvh
Eva

Nei!
Det er ikke farlig å ligge på ryggen.
Men det er bedre å ligge på siden med pute mellom beina.denne stillingen tar vekten fra ryggen og lar blodet sirkulere fritt, slik at barnet får mer oksygen enn når man ligger på ryggen.

Lykke til.

har hørt du ikke skal ligge på ryggen etter 6 mnd.

jeg ligger mye på ryggen, men jormoren og legen sier at nå må jeg slutte fordi det stopper surstoffet til barnet. Jeg klarer ikke ligge på noen annen måte og våkner ofte på natten av at jeg ligger på ryggen igjen[&:]

jøsses da[:-]
visste ikke noe om dette jeg.. ligger noe på rygg jeg.. men jeg er så urolig på natten at jeg er sikker på at jeg skifter stilling i allefall 70 ganger på natta[:D]
så ligger jeg en del på mage enda da.. er det farlig?

åå.. godt[:D]
digg å ligge på mage alså[8D]

Har jeg aldrig hørt om, og fysioterapeuten sa ikke noe om det når jeg trente med apparater ryggliggende. Men nå orker jeg ikke ligge på rygg, blir bare uvel, og sånn har det vært i mange mange uker. Hadde det vært fryktelig farlig hadde det vel stått i bøker, og blader osv...

når jeg gikk med hu siste, så greide jeg rett og slett ikke ligge på rygg i det hele tatt, fordi hver gang jeg lå på rygg, så blei jeg svimmel, og følte jeg skulle besvime.. var ganske ekkelt... men jordmora sa at det var en eller annen nerve som blei klemt i hop, når jeg lå sånn..men det er jo forskjellig fra hver og enkelt [:D][:D]

akkurat det samme som meg det [:D]
ORIGINAL: lena83

jeg har lenge vert plaget med å bli svimmel , kvalm osv når jeg ligger på ryggen. tett før jeg svimer av.
Var på sykehuset på vekst kontroll å låg ei stund før det begynte å svimle å styr å da sa hvertfall den vakthavende legen som var der da at en IKKE skulle ligge på ryggen pga press på hoved puls åra, er ikke bra for barnet så ho til meg..

Nei det har jeg aldri hørt om..men har lest at du skal helst ligge på venstre side for da
er blodsirkulasjon på topp..[:)]

Jeg klarer ikke å ligge på rygg lengre! Blir skikkelig svimmel! [&:]
Var på UL forrige mandag og da måtte legen forte seg å finne det han såg etter for så å fryse bildet slik at jeg kunne legge meg på siden. Jævlig!
Fikk ikke så mye utav UL heller siden jeg ikke holdt ut [:(]

Jeg tror kroppen sier i fra om det selv jeg, jeg bygger ikke rede før jeg legger meg. Jeg ligger da på mage, rygg og siden.. Er veldig urolig om natten [:)] Men jeg tror rett og slett at det går på samme instinktet som at vi ikke legger oss på ungen når den er kommet til verden. Så jeg tror at så lenge dere legger dere i den stillinga når dere sover er det ikke farlig. [:D]

Fant frem til informasjon jeg fikk av jordmor. Der sto det at man ikke skal ligge altfor lenge på ryggen av gangen, for det livmoren legger mye trykk på pulsåra på ryggen. Som kan gjøre deg svimmel, kvalm og gi deg hodepine fordi du ikke får tilsrekkelig med surstoff. Sto ingen ting om at det var farlig for barnet.

Det som skjer for enkelte når en ligger på ryggen er at livmora di er så stor nå at det kan trykke på hovedpulsåra i ryggen din...

Det verste som kan skje er at du blir kvalm og kanskje litt svimmel..

Tusen takk for masse gode svar! Nå ble jeg mye klokere! Tror jeg nå skal tørre å ligge litt til på rygg, så lenge jeg ikke blir kvalm eller svimmel.

Klem,

Forstår ikke det...Både legen og jordmoren sa at man kan hindre surstoffet til babyen om man ligger på ryggen og at jeg må passe meg for det. Kan folk gi så ulik beskjed? Jaja,jeg tar ingen sjanser og får gjøre som min egen lege sier[;)]

Ja - det er rart at man får så mange motstridende beskjeder fra helsevesnet [&:] . Det er sikkert lurt å høre på hva legen sier til deg personlig, for det kan jo ofte være individuelle svar tilpasset hver enkelts kropp etc. Vi skal på ultralyd om to uker, og gleder oss masse til det - da skal jeg også spørre hva jordmor sier om saken. (og sa kan jeg legge ut svaret her, sånn at vi kan bli enda mer forvirret! )[:)]

klem,

Back
Topp