Ligge å gråte

tamlin77

Glad i forumet
Har hørt flere har fått råd om å la babyene ligge å gråte for å styrke lungene, ikke bli bortskjemte ol. Mange her inne har skrevet at det vil de ikke gjøre. Jeg har også fått dette rådet flere ganger, men for meg har det blitt helt feil. Spurte dermed helsesøster idag om hva som egentlig var riktig. Hun fortalte at før i tiden var dette et råd, men nyere forskning motbeviser dette. Barnet gråter for at den vil noe, det er babyens språk. Er det ikke sultent eller annet feil kan det være den bare vil føle seg trygg. Ikke alltid man trenger å ta de opp, men holder med å gå bort å snakke med barnet, stryke over kinnet eller gi smokken. Barn som blir liggende å gråte lenge vil til slutt gi opp og vil bli apatiske, utrygge og kan over tid utvikle depresjon. Kan også ha vanskelig for å få kontakt med andre barn. Dette gjelder hvis den alltid vil bli "oversett", ikke hvis den en sjeldent gang ligger å gråter litt hvis man må gjøre noe.
Ville bare dele dette med dere, så har vi en god forklaring å gi.
Jeg sa dette til min svigermor idag, og sa at hennes tankemåte var gammeldags, så hun måtte nok innfinne seg med at hun begynnte å bli gammel.( livredd for å bli gammel er hun, og kler seg som hun skulle vært 16). Ble tyst der å gården gitt.

ingenting gjør meg så forbanna som når folk sier til meg: "bare la han gråte litt, han har ikke vondt av det!"[:@]
hvem f*** har rett til å bestemme om jeg skal la ungen min gråte eller ikke?!
JEG kjenner babyen MIN best!! Tar han opp akkurat når jeg føler for det og vil det selv. Dessuten er det bare jeg som hører forskjell på di forskjellige gråtene til ungen min! Tar han ikke opp om han "klager" litt, noe som han gjør hvis han ikke vil sove med engang, da gir jeg han bare sutten og stryker litt på kinnet. Men begynner han å skrike er jeg fort borti seng/vugge for å sjekke[:)] Babyer gråter ikke for å være slemme, trasse eller for å få viljen sin! De kan ikke gjøres bortskjemte i en alder av eh..NYFØDT!! er tydligvis mange som er uenig i dette!! Men hadde jeg kommentert på alt jeg er uenig i når det kommer til hva andre gjør så hadde jeg nok ikke hatt svigerforeldre lengre[:-] Noen ganger lar jeg han til og med sovne på puppen for da koser han seg så selvom han ikke er sulten..da sovner vi sammen og sover gjerne hele natta. Men i følge andre så gjør jeg han bortskjemt og nå vil han visst aldri sove i egen seng igjen i følge sf. *sjåre bryrmæ!!*[;)]

ps: Du trenger så absolutt ingen unnskyldning å fortelle folk om du vil trøste babyen din når den gråter!![:D]

Huff, nei.. Gjør ikke det, ass!!

Men som nå, når han har fått både pupp og flaske, fått ny bleie, fått råpa, og gulpa, så tok pappaen han (han blir hysterisk hos pappaen, kremt, mammadalt?)...

Han gråt litt, litt hylskriking (men han var i armene til pappaen, nærkontakt og alt), men etter noen få minutt sov de begge [;)] Prøver å få han til å kan roe seg hos pappaen også, ikke bare hos meg..

MEN hadde ikke latt han grått om han lå alene, aldeles ikke, nei!

Hender jeg lar han gråte litt, men ikek snakk om en stund som mange sier![:)]
Litt har de nok ikke vondt av, og de skjønner fort hvordan de skal snurre oss følsomme mammaer rundt fingeren ja[;)] Lærte det fra hu første.. Men på førsten er det nok best å ta de opp[:)]

Min er nå 8 uker, og han må ligge litt noen ganger.. Han er rett og slett bare selskapssyk noen ganger[:)] Enda han stort sett er med meg uansett..
Men de trenger MASSE oppmerksomhet, og det er koselig å dulle med de[:D]

Man hører jo på gråten om det er noe, eller om de bare ikke har lyst til å ligge der da! Hvis vi har lagt oss og hun små gråter litt, så får hun ligge litt, for ofte små gråter hun litt i et par minutter før hun søvner, og da er det jo ikke noen vits å ta henne opp for at hus skal sovne i senga mi før jeg har kommet meg tlbake uner dyna liksom...[:)] Men hun er aldri alene når hun gråter.

ORIGINAL: Lagerleder Lågel

Jeg tror heller ikke babyene skriker for å være vanskelige, det er jo stor forskjell på nyfødte og større barn. Og hva så om de blir bortskjemte på kos, det må jo være det beste å bli bortskjemt på! [:D]

Ikke så lenge han er så liten!! Kan ikke bevege seg engang. [&o] Dakar.. Da trenger han å vite at noen er der. Aldri om jeg ville latt han ligge å grine. Men jeg tar han ikke alltid opp da.. Hvis han egentlig skal sove f.eks. Men jeg er alltid tilstede. Stryker på han, snakker til han osv... [:)]

Jeg tar opp med en gang. Ser ikke vitsen i å la en baby gråte, de trenger jo kos og nærhet[:)]

ORIGINAL: Lagerleder Lågel

Jeg tror heller ikke babyene skriker for å være vanskelige, det er jo stor forskjell på nyfødte og større barn. Og hva så om de blir bortskjemte på kos, det må jo være det beste å bli bortskjemt på! [:D]

Sign!! Da får vi ta "bortskjemtproblemet" senere, å jeg tror ikke det blir noe problem,for de trenger masse nærhet og trygghet, det blir mn ikke bortskjemt på![:)]

Det værste jeg vet er når noen sier til meg at han bare kan ligge å gråte.... Da blir jeg og drit forbanna!!! HVERTFALL NÅR MITT BARN BARE ER 5 UKER! De skriker jo fordi de har behov... Jeg tar opp når han gråter.. De skriker jo ikke fordi de vil irritere oss heller liksom...

Man vil selvfølgelig høre forskjell på gråten til barnet etterhvert, og jeg også lar hun sutre litt. Det som de ikke anbefalte var å la babyen gråte kraftig som mange av den eldre generasjonen er for. Man kjenner sitt eget barn, og vil jo trøste når noe er galt og gi trygghet.
Min svigermor vekte henne og tok fra henne smokken så hun skulle gråte, for det var godt for henne!!! Har en jente som sjeldent gråter, så hun var bekymret for at lungene ikke skulle bli sterke nok. Det var da jeg fortalte hva jeg mente.

ORIGINAL: anahen

Jeg tar opp med en gang. Ser ikke vitsen i å la en baby gråte, de trenger jo kos og nærhet[:)]

[:)]

Les boken "småen 0-2 år" av gro nylander. hun tar opp mye av det du skriver her..

Jeg vil ikke at babyen min skal føle at jeg ikke er der, den har ingen andre måter å komunisere på. Hva om bleia er stramma for mye og du tror han bare klager ? :) Nei, her skal jeg trøste barnet mitt så mye jeg kan, når det blir eldre kan jeg heller begynne stramme inn på bortskjemmingen.

Nå er storebror 1 år og 9 måneder snart og han har fått sin første skrikekur.. Trassalderen er i gang og han fant plutselig ut at han ikke vil legge seg om kvelden lengre. Men jeg gikk inn annenhvert minutt og la han ned, sa rolig god natt til trassgråtingen ga seg.. Etter 3 kvelder ga han opp og la seg til å sove igjen som før. Da hadde vi prøvd alle andre metoder i 3 slitsomme uker på forhånd uten at noe hjalp....

MEN! Jeg har aldri latt han ligge og gråte tidligere. Aldri har han grått seg i søvn eller ligget for seg selv ved leggetilvenningen når han var mindre. Og det har aldri vært noe problem å legg ehan eller lære han det uten at han har måtte gråte :)

Lillesøster må av og til være litt mer tolmodig stakkars... Det blir litt gråting når man har 2 små man skal hjelpe, helst skal begge ha hjelp samtidig selvfølgelig... Men hun ligger aldri og gråter lenge og jeg tar henne opp så fort jeg har mulighet :)

Så jeg mener babyer IKKE skal ligge og gråte og er enig i den filosofien! :) Når de nærmer seg 2-årsalderen og kommer i trassalderen er det en helt annen ting. Da forstår de mer og jeg merker han er blitt litt utspekulert den lille storebroren vår ;)
Men man merker når barnet er stort nok til å lære på denne måten. Det er nok veldig individuelt. Jeg unngår gråtekurer så fremt det er mulig og har aldri hatt tro på det. Men nå som han har kommet litt i trassalderen ser jeg også litt nytte av det innimellom ;) Men det er en helt annen sak enn å la babyer gråte! [:)]

DE SKAL jo ha masse nærhet og bare skjemmes bort den første tiden. Det er jo noe av det hærligste mens de ennå¨er babyer! Og deres grunnlag for å lære å stole på oss mennesker. :)

ORIGINAL: Frøken Lillan

Les boken "småen 0-2 år" av gro nylander. hun tar opp mye av det du skriver her..

Jeg vil ikke at babyen min skal føle at jeg ikke er der, den har ingen andre måter å komunisere på. Hva om bleia er stramma for mye og du tror han bare klager ? :) Nei, her skal jeg trøste barnet mitt så mye jeg kan, når det blir eldre kan jeg heller begynne stramme inn på bortskjemmingen.

Bestillte boka etter din anbefaling på søndag og fikk den igår. Gleder meg til å begynne å lese[:)]

ORIGINAL: tamlin77

ORIGINAL: Frøken Lillan

Bestillte boka etter din anbefaling på søndag og fikk den igår. Gleder meg til å begynne å lese[:)]

Back
Topp