Lifehacks med småbarn?

Engodnrto

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Hei!
Min samboer skal skrive en artikkel om lifehacks for småbarnsforeldre, og tips for å aktivisere små barn (aktiviteter etc du kan ta de med på).
Noen som vil dele noen erfaringer og tips?
 
Hei!
Min samboer skal skrive en artikkel om lifehacks for småbarnsforeldre, og tips for å aktivisere små barn (aktiviteter etc du kan ta de med på).
Noen som vil dele noen erfaringer og tips?

Putte klær inn og ut av vaskemaskina.
Riste klær og gi klær til mamma/pappa som henger dem opp.
En egen skuff på kjøkkenet hvor man kan dra ut og putte på plass kluter eller annet.
Bære barnet på ryggen i sele/sjal/meis mens du støvsuger eller vasker gulv.

Hvis barna er stødige nok til å stå på en stol kan de være med på matlaging. Det kan gjøres på ulike måter.
Barnet får skrell og avfall og tilgang på en boks, vis barnet at det kan putte skrell oppi. Deretter kan du kaste alt skrellet.
Enda morsommere er det å få putte oppskjærte grønnsaker i kjele med kaldt vann før vannet settes på

Hvis middagen er sånn at det ikke er like lett for barnet å delta, kan de få et par skåler med feks vann, mazenna og noe grønnsaker eller vann og konditorfarge, litt hvetemel, noe gammelt krydder som aldri vil bli spist likevel osv. Mange muligheter :)

Egentlig kan barn være med på veldig mye husarbeid fra de kan krabbe. Det må bare tilpasses ferdighetsnivå. Min har feks elsket å putte klær ut/inn i vaskemaskina fra han var rundt 9 mnd. Og nå som han er 2 er det stadig like gøy.

Min erfaring er at de minste barna liker å gjøre ting som virker nyttig og viktig, og det er gjerne akkurat det samme som vi holder på med. Leker er morsomt, men "voksenaktiviter" er kanskje enda morsommere :)
 
Tar med meg jenta mi på alt omtrent og har gjort det hele veien:)

hun får «oppgaver» hun viser interesse for og som er tilpasset hva hun kan gjøre mtp sikkerhet og hvor vanskelig det er. Hun elsket feks å få en egen klut å vaske med, og har egen sprayflaske som kun inneholder vann, ingen kjemikalier(da hun fremdeles kan finne på å sutte på tuten av spruteflaske)

liker å vaske gulvet, skrur moppen helt ned så den er tilpasset hennes høyde.

hun liker å lage kaffe, dvs hun elsker å ta skjeer med kaffe og helle de over i beholderen samtidig som vi teller sammen. Så får hun trykke på knappen senere.

brette tøy (blir ikke akuratt brettet, men hun gjør sitt beste og synes det er gøy å hjelpe)

lage mat sammen, hun liker å røre og prøvesmake;-) har nå også plassert et lekekjøkken ved siden av vårt kjøkken så ofte lager hun mat på sitt eget kjøkken samtidig:)

Var der jeg kom på i farta:)
 
Back
Topp