Levere i barnehagen når man selv er syk

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Barnet mitt har vært borte fra barnehagen på grunn av forkjølelse, men nå har jeg blitt syk. Leverte barnet i barnehagen i dag, men opplevde at enkelte ansatte ble sur når jeg sa at jeg ikke var i form.

Det er ikke snakk om korona og jeg spritet hendene på vei inn. Jeg var rett inn og ut igjen for å levere barnet. Hadde ikke mulighet til å få noen andre til å levere barnet i barnehagen.

Har de rett til å være sure?

Jeg kan jo ikke holde barnet mitt hjemme bare fordi jeg selv er syk? Barnet har allerede vært hjemme en uke...
 
Skal også nevnes at vi bor i en kommune hvor det ikke er noe smitte og det Hr vært helt minimalt med smitte...
 
Tja. Kunne vel i det minste hatt på maske?
Men ja, det kan være irriterende om man smitter andre der, selv om det ikke er covid det er snakk om. Blir mye fravær både av ansatte og barn når man er snørrete/hoster osv
 
Du kan eventuelt spørre om å levere i døra eller så kan du ha på et munnbind. Her leverer vi ved døra og har påbud om munnbind alle sammen :p
Jeg ble selv smittet av forkjølelse fra mini tidligere i høst. Gikk raskt og tok en coronatest. I påvente av prøvesvar hverken hentet eller leverte jeg. Da negativt svar forelå leverte og hentet jeg som før, men nøye på spriting og holde avstand såklart. Fortalte ikke de ansatte i bhg at jeg var forkjøla.
Når du sier at du føler deg dårlig kan de jo ikke vite om du har typiske covidstymptomer eller om situasjonen er uavklart på noen måte, så jeg tenker at det kanskje ikke er så rart at de reagerer. Du trenger jo heller ikke fortelle hvordan du føler deg, så de blir bekymra, sånn om du likevel vet sikkert at det ikke er covid :)
 
I barnehagen jeg jobber i, har vi gitt beskjed til foreldre om å heller ringe oss om de er syke/har symptomer, så kan vi følge barnet inn og ut av barnehagen :)
 
En skal ikke inn i barnehagen når man er syk. Skjønner de ble litt sure :p Men de har tydeligvis ikke informert godt nok.
Er du syk så må du enten levere ute eller få noen andre til å levere for deg :) Selv om det ikke er korona du har så blir det konsekvenser for andre familier som blir syke da reglene er ganske strenge ang forkjølelse. Vi har heller ikke smitte her, men er strengt selv om.
 
Hvordan kan du vite helt sikkert at det ikke er corona? Er forelderen syk lan den ikke levere, om man ikke får andre til å levere må barnet bli hjemme. Det er reglene i kommunen her
 
Jeg har testet negativt på korona, så det er utelukket. I min kommune er det ingen som bruker munnbind og vi har levert barnet i barnehagen som før, dvs. at vi leverer inne på avdelingen. Ingen i barnehagen som har sagt at syke foreldre ikke får levere eller at man kan levere barnet ved porten dersom man er syk.

I barnehagen har de ingen kohort, barnehagen er altså som før korona. Matservering, blander barn mellom gruppene, er inne nesten hele dagen, ingen barn har blitt levert ute osv.

Tenker at om det hadde vært før korona hadde det vel vært uproblematisk?

Jeg er ikke så syk at jeg ikke er i arbeid, så jeg kan ikke holde barnet hjemme fordi jeg hoster eller snørrer.
Bare fordi jeg ikke har familie som kan levere for meg.

Skjønner at tingenes tilstand er annerledes i Oslo og Bergen, men dette er en forholdsvis liten kommune uten noe smitte.
 
Dessuten kommer jo barnet fra ett «hjem» med syke foreldre uavhengig av hvem som leverer. Jeg har ikke hostet eller på annen måte kunne smittet noen på avdelingen. Så skjønner ikke helt hvorfor de blir så sure. Jeg skjønner at de ikke vil bli syke, men jeg har tross alt en jobb jeg må på jeg også.

Hadde kanskje stilt seg annerledes om jeg hadde feber og skulle holdt senga, men dette er ikke tilfellet.
 
Barnet mitt har vært borte fra barnehagen på grunn av forkjølelse, men nå har jeg blitt syk. Leverte barnet i barnehagen i dag, men opplevde at enkelte ansatte ble sur når jeg sa at jeg ikke var i form.

Det er ikke snakk om korona og jeg spritet hendene på vei inn. Jeg var rett inn og ut igjen for å levere barnet. Hadde ikke mulighet til å få noen andre til å levere barnet i barnehagen.

Har de rett til å være sure?

Jeg kan jo ikke holde barnet mitt hjemme bare fordi jeg selv er syk? Barnet har allerede vært hjemme en uke...
Du gjorde ikke rett nei, om du må levere, så ringer du inn å ber de hente ungene ved porten
 
Dessuten kommer jo barnet fra ett «hjem» med syke foreldre uavhengig av hvem som leverer. Jeg har ikke hostet eller på annen måte kunne smittet noen på avdelingen. Så skjønner ikke helt hvorfor de blir så sure. Jeg skjønner at de ikke vil bli syke, men jeg har tross alt en jobb jeg må på jeg også.

Hadde kanskje stilt seg annerledes om jeg hadde feber og skulle holdt senga, men dette er ikke tilfellet.
Problemet med at du går inn er at du kan smitte ansatte med forkjølelse, å da må de være hjemme, å det fører til slutt til underbemanning
 
Men er det rettferdig ovenfor min arbeidsgiver å ringe inn syk fordi jeg ikke får levert barnet i barnehagen?

Ikke alle som har noen til å levere for seg.
 
Ringe inn i bhg, ikke til arbeidsgiver.

Levering i porten eller i døra, ikke inne.
 
Barnet mitt har vært borte fra barnehagen på grunn av forkjølelse, men nå har jeg blitt syk. Leverte barnet i barnehagen i dag, men opplevde at enkelte ansatte ble sur når jeg sa at jeg ikke var i form.

Det er ikke snakk om korona og jeg spritet hendene på vei inn. Jeg var rett inn og ut igjen for å levere barnet. Hadde ikke mulighet til å få noen andre til å levere barnet i barnehagen.

Har de rett til å være sure?

Jeg kan jo ikke holde barnet mitt hjemme bare fordi jeg selv er syk? Barnet har allerede vært hjemme en uke...
Her skal alle foreldre med luftveisymptomer informere om det, så henter og leverer vi i porten.

Nå er dette også en praksis vi har informert om at blir slik fremover. Uavhengig av korona eller ei så ønsker vi ikke potensiell smitte inn i barnehagen, vi er sårbare nok som det er...
 
Men er det rettferdig ovenfor min arbeidsgiver å ringe inn syk fordi jeg ikke får levert barnet i barnehagen?

Ikke alle som har noen til å levere for seg.

Dessuten skal man ikkje på jobb om man er sjuk. Uansett om det var negativ test, den kan vere falsk negativ.
 
Hvorfor si at du er i dårlig form egentlig? Hvis de ble sure, så har du tydeligvis ikke fulgt retningslinjene.
 
Jeg har testet negativt på korona, så det er utelukket. I min kommune er det ingen som bruker munnbind og vi har levert barnet i barnehagen som før, dvs. at vi leverer inne på avdelingen. Ingen i barnehagen som har sagt at syke foreldre ikke får levere eller at man kan levere barnet ved porten dersom man er syk.

I barnehagen har de ingen kohort, barnehagen er altså som før korona. Matservering, blander barn mellom gruppene, er inne nesten hele dagen, ingen barn har blitt levert ute osv.

Tenker at om det hadde vært før korona hadde det vel vært uproblematisk?

Jeg er ikke så syk at jeg ikke er i arbeid, så jeg kan ikke holde barnet hjemme fordi jeg hoster eller snørrer.
Bare fordi jeg ikke har familie som kan levere for meg.

Skjønner at tingenes tilstand er annerledes i Oslo og Bergen, men dette er en forholdsvis liten kommune uten noe smitte.
Det er nå «common sense” nå om dagen at man enten bruker munnbind eller ringer inn til barnehagen så de kan komme ut å hente barnet hvis man selv er sykt.
Hvorfor er dette så problematisk? Er man syk så kan man smitte andre, og nå i disse tider så må barnehagebarn og ansatte være hjemme for småting, som de kanskje ikke måtte vært hjemme for før.
 
Skjønner godt at de ble irriterte. Er jo akkurat slike ting som gjør at smitte vedvarer. Både nå og til vanlig. Folk går ut blant folk når de er syke, tenker at det ikke er så farlig...
 
Jeg ser ikke problemet, du kan jo levere ute? Spiller ingen rolle om de har kohorter osv. Man skal ikke gå inn gjennom dørene og smitte alle andre, barn, voksne og ansatte når man selv er syk. Bare ta en telefon til barnehagen og avtal at de møter barnet ditt ute.
 
Back
Topp