Levere frikort til NAV?

Fly

Elsker forumet
Hjelper ei venninne med overgangstønaden sin, da hun synes det er vanskelig med nav kontorer og slikt [8|] Uansett, hun har fått invilget overgangstønad nå, men for februar blir den skattet 30% pga av skattetrekket fra ifjor. Hun har nå kunn overgangstønad som eneste inntekt og har søkt frikort og fikk det i posten igår, skal den leveres på nav? Det står at den er ikke gyldig som skattekort?

Dytter :)

Frikort gjelder ikke tror jeg for hun må vel uansett betale skatt av OS, men kanskje ikke så mye som 30%. Ville dratt innom ligningskontoret for å høre med de hva hun bør skatte.

Hun har fått beskjed om at med kunn OS som inntekt trenger hun ikke å skatte noe [:)] Men bare lurte på om det må leveres på nav, eller om de ser det automatisk.

Ok men da er det bare å ta med til NAV så kan nok de svare på det

Halve poenget med tråden var å se om noen her inne VET det, så slipper bomtur helt til nav med henne, da hun verken har lappen eller bil så hadde det vært greit å vite om man slapp [8D]

ORIGINAL: Fly

Hun har fått beskjed om at med kunn OS som inntekt trenger hun ikke å skatte noe [:)] Men bare lurte på om det må leveres på nav, eller om de ser det automatisk.

Hvor har hun fått denne beskjeden ifra? alle andre må skatte av os...
(men det som er at vi får mesteparten tilbake ved skatteoppgjør)

ORIGINAL: Fly

Halve poenget med tråden var å se om noen her inne VET det, så slipper bomtur helt til nav med henne, da hun verken har lappen eller bil så hadde det vært greit å vite om man slapp [8D]

Skattekort trenger man ikke å levere inn, så det gjelder vel frikort også.. Men det går ant å ring nav for å høre, trenger jo ikke å droppe opp der.

Såvidt jeg har skjønt skal man ikke ha frikort når man får os, men man kan skatte en viss prosent og få dette tilbake ved neste skatteoppgjør. Om hun ønsker 0% i skatt må hun snakke med skattekontoret hvordan hun skal gjøre det - når det registreres hos skatteetaten skal det i teorien overføres direkte til nav men det er nok noen ganger forsinkelser i systemet slik at dette kan ta litt tid..

Jeg har aldri betalt skatt av os..

Back
Topp