Leve med katt under svangerskap

Bruker12wi

Første møte med forumet
Hei. Jeg har blitt gravid og jeg har ikke hvert hos jordmor enda. Så jeg lurte på deres erfaringer. Er det farlig for fosteret att jeg koser med katter? Jeg har 1 katt og jeg elsker og kose med henne.
 
Det er IKKE farlig å kose på katt. :) jeg har 2 stykk og de har jeg hatt siden før guttungen kom til verden. Det eneste du skal være litt forsiktig med er å rengjøre dokasse. Du kan gjøre det også, men vask hendene dine godt når du er ferdig. Det er faktisk større sjanse for å få toxoplasmose av å ikke vaske grønnsaker før du spiser dem. Kos så mye du vil med katten din med god samvittighet. Dyr er koselig selskap og det vil være kjekt for barnet ditt å vokse opp med dyr i hjemmet også. :) Her er ene katten og guttungen bestevenner nå. Er så koselig å se på når gutten forteller katten om alt mulig rart han har gjort i barnehagen og koser på han og forteller han hvor glad han er i han.
 
Enig, kos i vei med katten din :). Vi har ikke katt men foreldrene mine har og vi passet denne en god del også når jeg var gravid. Jeg forsøkte å holde meg unna dotømming, men de gangene jeg gjorde det brukte jeg plasthandsker/plastposer på hendene (det gjør jeg jo alltid uansett) og vasket meg veldig godt på hendene etterpå. Dessuten vasket jeg hendene mellom kattekos og spising, og jeg lot henne ikke ligge helt oppi ansiktet mitt. Hun vil nemlig aller helst sove på hodeputa om natten :)

Så kos i vei mener nå jeg, men bruk sunn fornuft i forhold til egen håndhygiene og unnå nærkontakt med avførigen :).
 
Det er ikke sansynligat katten din bærer på dette heller om det ikke er en kattunge. Jeg har to katter, og tar ikke toaletten når jeg er gravid, men det er heller for det jeg syns det er deilig og slippe litt unna.. hehe.
Vasker hendene før mat og hvis jeg har kommer borti feil ende på kattene.
Men som de andre sier er det større sjanse med frukt og grønnsaker eller hvis du graver i jorda ute i hage og bedd..
 
Hei!

Her er det mange gode tips og råd - kjempebra :)

Med noen få, men viktige forholdsregler er det ikke noe problem i det hele tatt å ha katt i svangerskapet.

Det handler om at mange katter er bærere av toxoplasmose. Det er en parasitt som ikke er så heldig for små barn i mors mage!
Derfor er det viktig med enkle hygienetiltak:

* Vask hender etter du har kost med katten.
* Unngå å tømme kattedoen.
* Vær litt ekstra nøye ift håndvask før du skal spise.

Disse rådene gjelder også hvis du jobber i hagen i hagen og med jord ellers.

De fleste katteeiere tar også en toxoplasmosetest på første kontroll i svangerskapet. Og faktisk er det ganske mange som da har hatt en toxoplasmoseinfeksjon uten å vite om det. Det betyr at man da har dannet antistoffer mot toxoplasmose, og da kan man slappe litt mer av!

Ellers er det bare å kose seg med katt :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna!
 
Back
Topp