Levaxin i svangerskapet

BegynteIVF2021

Forelsket i forumet
Augustmagi 2025
Hei!

Andre med lavt stoffskrifte her? Og som kan dele sin erfaring med doseøkning og oppfølging?

Jeg har stått på 0,75mg Levaxin lenge før jeg ble gravid og har fortsatt med dette frem til nå 9+6. Ingen leger ved IVF-klinikken har sagt noe om at jeg må testes ofte for å følge med på stoffskiftet og at jeg skulle ha økt dosen Levaxin fra positiv graviditetstest. Jeg kom bare plutselig over dette selv og spurte fastlegen om å få ta en blodprøve. Viser seg at jeg nå ligger helt i grenseland for hva man burde ligge på. For lavt stoffskifte øker ikke bare sjansen for abort, men også fosterskader som utviklingshemming. :sorry:

Fastlegen virker ikke som kan så mye om dette egentlig, men det er kanskje til henne jeg nå henvende meg? Og få oppfølging hos spesialist? Men jeg har ikke tid til å vente, jeg må øke dosen Levaxin fra i morgen (skal tas på tom mage om morgningen) og må vite dosen jeg skal ta. Frister å bare ta 50% større dose... arg, det er jo dette som viser hvor viktig det er med oppfølging! Og det får man jo ikke. Lurer på om dette ikke hadde blitt plukket opp hvis ikke jeg hadde fått nyss om det og spurt... :sorry:

Så dårlig! Be om ny time hos legen din allerede imorgen, evt hastetime og stå på ditt!! Dette må hun kunne hjelpe deg med! Er jo kjempe viktig!

I verste fall så kunne du ha ringt inn til sykehuset til en endokrinologisk poliklinikk og hørt med en endokrinolog der? Evt be om henvisning dit pga graviditeten om fastlegen ikke har kunnskap, i såfall kan vel legen ringe bort å rådføre seg også vil jeg tro. Dette må være frustrerende!
Og en skal jo være veldig forsiktig med å justere dosen selv.

Fant dette på NHI.. du kan jo vise henne denne siden og så må hun faktisk rådføre seg med enten andre leger på fastlegekontoret eller ta en telefon til sykehuset mens du er der hos henne. Ikke gi deg altså!

Link:

Vedlegg

• IMG_3305.png
    IMG_3305.png
    272,6 KB · Visninger: 6
Så dårlig! Be om ny time hos legen din allerede imorgen, evt hastetime og stå på ditt!! Dette må hun kunne hjelpe deg med! Er jo kjempe viktig!

I verste fall så kunne du ha ringt inn til sykehuset til en endokrinologisk poliklinikk og hørt med en endokrinolog der? Evt be om henvisning dit pga graviditeten om fastlegen ikke har kunnskap, i såfall kan vel legen ringe bort å rådføre seg også vil jeg tro. Dette må være frustrerende!
Og en skal jo være veldig forsiktig med å justere dosen selv.

Fant dette på NHI.. du kan jo vise henne denne siden og så må hun faktisk rådføre seg med enten andre leger på fastlegekontoret eller ta en telefon til sykehuset mens du er der hos henne. Ikke gi deg altså!

Link:
Ja, det er akkurat disse sidene jeg har lest på i dag. :sorry: Blir så lei meg av å hele tiden måtte følge opp egen helse i dette IVF-løpet. Sist var det at jeg selv måtte finne ut at jeg burde ta blodfortynnende når jeg går på så mye østrogen som jeg gjør fordi det øker sjansene for blodpropp og SA... blir helt matt! Og sint, tigermammaen i meg brøler for å beskytte babyen sin.

Fastlegen din kan sannsynligvis håndtere dette, henvend deg der i morgen
Jeg må nok begynne der ja. Men sist jeg begynte på Levaxin mente hun jeg lå på akseptabelt nivå og ikke trengte behandling. Det hun ikke visste er at jeg lå 100% over anbefalt grense for IVF... Så når hun ikke engang vet det så blir jeg usikker på om hun kan hjelpe meg. Vet ikke h or fort man kan få hjelp av offentlig endokrinolog, i verste fall får jeg bestille time hos privat endokrinolog.

Jeg går på levaxin, og fikk for lenge siden beskjed om å øke dosen selv med en gang jeg ble gravid. Opp 25% så langt, sist lå jeg ca 50% over nivået jeg brukte nå før graviditeten. Kontroll hver mnd i svangerskapet er rutine for de som regulerer stoffskiftet.

Hos meg ble det oppdaget problemer med stoffskiftet når jeg gikk gravid med sønnen, så jeg begynte ikke med levaxin før rundt uke 15.

Fastlegen kunne ikke så mye om det så ble sendt henvisning til endokrinologisk poliklinikk på sykehuset. Hvis ikke legen din vil sende henvisning, så hadde jeg tatt direkte kontakt med avdelingen selv og forklart situasjonen.

Ikke bli for urolig, det kommer nok til å gå helt fint.;) Men lurt å ta kontakt med lege så fort som mulig, for du burde ha jevn oppfølging under hele svangerskapet. HUSK! Du bør ta blodprøver hver måned, det er veldig viktig for å se at stoffskiftet holder seg stabilt!

Jeg satt og regnet ut litt for meg selv her, kanskje litt klumsete men ble nå hvertfall forståelig i mitt hode :laughing002

Ift 20% økning så kom jeg frem til 0,9, må runde opp 100 mcg da siden det ikke går opp i opp med styrkene på tbl som finnes.

Tok 0,75 x 7 dager = 5,25.
Så 5,25+20%= 6,3, delt på 7 dager= 0,9.

30% økning blir 0,975. Så du kan jo ta 100 mcg imorgen tidlig i verste fall før du vet mer. Kanskje det «letteste» er å ta 1-2 tbl ekstra i uken slik de skriver på babyverden, men det må jo legen finne ut.
Mange tar jo bare Levaxin 6 dager i uken og har torsdagen fri for eksempel, aner ikke hva du gjør men da kan en jo regne ut det såfall. Leste også noe om at hvis du har medfødt lavt stoffskifte så burde en øke med 50%, men det var en utgått veileder fra legeforeningen så aner ikke om det er fortsatt gjeldende nå. Den var fra 2014. Og at en egentlig burde øke allerede fra unnfangelsen av. Så dette burde de informert deg om på IVF klinikken synes jeg om de visste at du har lavt stoffskifte.
Men mange mener jo at alle sånne ting ift somatisk helse skal følges opp hos fastlege og ikke vil blande seg opp i det.

Lykke til hvertfall! :Heartred:thumright

Hei! Jeg fikk påvist lavt stoffskifte når jeg tok blodprøver i uke 5+1. Går på en annen medisin, noe på "t". Var i dag igjen for å ta blodprøve for å sjekke nivåer. Kan egentlig ingenting om dette, helt nytt for meg. Er på lav dose, husker ikke mengden.

Back
Topp