lettmelk

20092012

Glad i forumet
hvordan gjør dere det med lettmelk-innføring?

Nicolai har fått 2-3ss til brødmat (lunch) i noen dager nå, reagerer fint på det og liker det GODT[:)]

når kan jeg begynne å øke til "normal" mengde? og HVA er egentlig normal mengde? skal han ha like mye melk som han får mme? og når han passerer året skal mme byttes ut med lettmelk? eller....?

noen som vet om lettmelk metter like godt som nan3 f.eks?

usj....[8|]    [:D]

Tobias drikker melk til alle måltid og ELSKER det :) Han har ikke fåt noen innføring sånn sett :P Bare beg med det i samråd med helsesøster. Er ikke så my han drikker bare bunnen av koppen om du skjønner. Vet ikke om det hjalp deg. Men vet ikke når man skal beg gi mer eller om det metter like mye som nan3!

takk takk[:D]
da får han smaksprøve noen dager til da, så kan han jo få 1dl til kveldsmat og en halv dl til lunch.
han er veldig glad i vann til måltidene og drikker kun 80ml mme til kveldsmaten på en dag.

Her startet vi litt forsiktig med melk, var kanskje et par ss i koppen, og økte gradvis mengden. Tror jeg har ca. en halv dl i koppen nå, han drikker ikke mer så gidder ikke å fylle koppen full. Her liker han melka om den ikke er så kald (rett fra kjøleskapet) så varmer den bittelitt først.
Vi gir den grønne lettmelka, er tilsatt vit-d i den.

Har ikke turt å begynne med melk ennå jeg, men kanskje jeg skal begynne å så smått tilvenne litt jeg og da.
Her liker han ikke mme så jeg ammer fortsatt på morgningen og kvelden.
Så håper inderlig han liker melk åsså! Det burde de jo ha!

Vi begynte med laktoseredusert melk da Iver var 10 mnd siden han mest sannsynligvis er sensitiv til laktose (og han ble bedre i magen, så det stemte nok), dette i samråd med legen på helsestasjonen. Verken han eller helsesøster nevnte noe om gradvis tilvenning, så vi bare erstattet ei flaske (vi testet på morgenen først i tilfelle magevondt) MME med vanlig melk og da han ikke reagerte negativt fikk han fra da av bare vanlig melk. '

Men jeg mener å ha lest/hørt at man burde gi helmelk da den er fetest og småbarn trenger fett....? Det ville vi gitt hvis han hadde tålt laktose i allefall!

ORIGINAL: Bolla85

ORIGINAL: hunnykaos

Vi begynte med laktoseredusert melk da Iver var 10 mnd siden han mest sannsynligvis er sensitiv til laktose (og han ble bedre i magen, så det stemte nok), dette i samråd med legen på helsestasjonen. Verken han eller helsesøster nevnte noe om gradvis tilvenning, så vi bare erstattet ei flaske (vi testet på morgenen først i tilfelle magevondt) MME med vanlig melk og da han ikke reagerte negativt fikk han fra da av bare vanlig melk. '

Men jeg mener å ha lest/hørt at man burde gi helmelk da den er fetest og småbarn trenger fett....? Det ville vi gitt hvis han hadde tålt laktose i allefall!

Det er visst litt "gammeldags" det med h-melk. Lettmelk eller ektra lett er visstnok det beste. Ekstra lett har jo mindre fett, men til gjengjeld tilført d-vitaminet den mister pga det. Trooor jeg. Skal se om jeg finner litt fakta å linke til jeg[;)]

Aha ja... Se der, er visst gammeldags jeg ja...[8D][8D]

Det er visst litt "gammeldags" det med h-melk. Lettmelk eller ektra lett er visstnok det beste. Ekstra lett har jo mindre fett, men til gjengjeld tilført d-vitaminet den mister pga det. Trooor jeg. Skal se om jeg finner litt fakta å linke til jeg[;)]

Aha ja... Se der, er visst gammeldags jeg ja...[8D][8D]

Hehe, nå fant jeg litt ordntlige kilder. Innså plutselig at vi vel burde begynne å tenke på dette selv. Det med d-vitaminet vet jeg ikke hvor jeg har fått fra, det sto ikke der, men har vel hørt det et sted.

Trym har kun fått vanlig melk av glasset mitt en gang og det var veldig godt syns han[:)] Kan nok begynne å gi han litt mer snart, men venter til han er ett år bare sånn for å gjøre det liksom.

Står på kartongene [;)]

så masse nyttig stoff! jeg tenkte som så at hvis mme skal byttes ut med melk når han er 1 år så må vi begynne tilvenningen nå når han er 11mnd[:)] går kjempegreit og drakk en halv dl til lunch idag, har foreløpig lettmelk men skal gå til innkjøp av ekstra lett[:)]

Hm.. jeg bare ga han ei flaske med lettmelk når det var tomt for NAN.

Jeg tar bare litt i en kopp. et halvt glass kanskje, også drikker hun det hun har lyst på. jeg tilbyr henne flere ganger under måltidet. får av vanlig kopp. men i bhg. har de tutekopp og der får de vel sånn ca halv kopp. Jeg ville bare gitt. de sier ifra sjøl når de ikke vil ha mere. ihvertfall gjør min det[:)][:)]

Back
Topp