Lett vs vanlig narkose

vinterkyss

Elsker forumet
Hva er forskjellen egentlig?
Og dere som har prøvd begge deler, hva mener dere?

Det er fleire stadier av narkose, alt etter kva prosedyre/operasjon ein skal utføre. Forskjellen er hovudsakleg muskelspenning, ved ein djup narkose er det omtrent null muskelspenning. Ofte krev finkirkurgi ein djupare narkose for å forsikre seg at pasienten overhodet ikkje er i bevegelse under operasjonen. Ved tung narkose er oppvåkning ofte lengre, naturlig nok.

Jeg har prøvd full narkose da jeg tok blindtarmen, ble utrolig kvalm når jeg våknet. Også fikk jeg lett narkose når jeg tok keisersnitt da ikke spinalen funket helt, var mye bedre var delvis våken og ingen kvalme, opplevdes mer som tung søvn egentlig.

Med tung narkose så må man vel også ha sånn kateter for å ikke tisse på seg?

ORIGINAL: Sparkebukse

Jeg fikk ihvertfall det da jeg måtte ta hastekeisersnitt.

Fikk tung narkose, og våknet opp 3 timer etter inngrepet.
Etter kort tid ble jeg skikkelig kvalm og kastet opp - mye [:o] Det var veldig digg med tanke på at de hadde harvet opp 7 lag i mageregionen...

Kateteret tok de ut dagen etter.

Eg har hatt begge deler. Full narkose ved keisersnitt og lett narkose ved konisering.
Klarer liksom ikke helt å sammenligne, for etter 13 timer mer rier og hasteks (våkna etter en 1 time) så er jo kroppen veldig sliten så eg sov omtrent resten av den dagen.
Med den lette narkosen så var eg bare "borte" 15-20 min ?? tror eg ?? Men var ekstremt trøtt og sliten store deler av den dagen og.

ORIGINAL: ***Lykkelig***

Eg har hatt begge deler. Full narkose ved keisersnitt og lett narkose ved konisering.
Klarer liksom ikke helt å sammenligne, for etter 13 timer mer rier og hasteks (våkna etter en 1 time) så er jo kroppen veldig sliten så eg sov omtrent resten av den dagen.
Med den lette narkosen så var eg bare "borte" 15-20 min ?? tror eg ?? Men var ekstremt trøtt og sliten store deler av den dagen og.

Ja, jeg skal inn å brenne slimhinner på livmora, så da er vel det omtrent det samme som det siste du beskriver...
Dag-kirugi...

ORIGINAL: vinterkyss

ORIGINAL: ***Lykkelig***

Ja, jeg skal inn å brenne slimhinner på livmora, så da er vel det omtrent det samme som det siste du beskriver...
Dag-kirugi...

Eg fjernet deler av livmorhalsen, var inne på sånn dag kirurgi ja. Alt gikk helt fint. Får smertestillende før en blir lagt i narkosen. Ligger i seng 30 min etter at en har våkna og får så dra hjem.

Lykke til [:)]

ORIGINAL: Imogene

Jeg fikk ihvertfall det da jeg måtte ta hastekeisersnitt.
Fikk tung narkose, og våknet opp 3 timer etter inngrepet.
Etter kort tid ble jeg skikkelig kvalm og kastet opp - mye [:o] Det var veldig digg med tanke på at de hadde harvet opp 7 lag i mageregionen...

Kateteret tok de ut dagen etter.

signerer det uthevede

Det er veldig vanlig med kateter uansett kva type narkose, men om operasjonen er kortvarig (under ein time), så kan det ofte vere at ein slepp. Ved ordinære KS har ein vel som regel spinalblokade, og då treng ein kateter på grunn av den manglande kontroll over vannlatinga. Ein merkar ikkje at ein må tisse, og ein riskikerer overstrekk av blæra då det tar litt tid for blokaden går ut.

Back
Topp