Letrozol med positiv EL

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei!

jeg er helt ny her på forumet, men føler meg litt desperat. Det går litt fort hos legene, og de virker heller ikke spesielt interessert i å forklare meg alt.

kjæresten min og jeg har prøvd å få barn i et år nå, og dro på privat klinikk for å sjekke oss. Han var fin, men jeg har få eggposer (jeg er 26 år). Egentlig forstår jeg ikke hva det har å si- kun ett egg trengs vel av gangen for å bli gravid?

uansett, da jeg var å sjekket meg i dag viste det seg at eggposen ikke var så stor som man skulle ønske. Jeg er ca. midt i syklusen min (pleier ikke har mer uregelmessighet enn en dag til eller fra) men legen satt meg på 2 tabletter letrozol dagen de neste fem dagene for sikkerhetsskyld.

jeg får positiv eggløsning hver måned, så hvorfor er jeg da satt på disse tablettene? Noen som opplever det samme? Eller som har erfaringer med dette?

tar alle svar imot med stor varme<3
 
Femar hjelper eggene med å modne. Dine er ikke så moden som de skulle ha vært per nå. Er nok derfor. Femar kan også gjør at det modner mer enn ett egg, slik at sjansen for å bli gravid er større.
Jeg hadde som regel to modne egg da jeg brukte Femar, men det førte ikke til graviditet hos meg. Etter 3 perioder med Femar fikk jeg prøve Gonal F (brukes vanligvis når de skal gjør ivf), og er nå 28 uker gravid med tvillinger! :)

Når det gjelder eggposene og antall og hvorfor det er kjempe dårlig- spesielt med tanke på at du er ganske ung egentlig:
«I fosterlivet hadde du 6-7 millioner egg. Ved fødselen er antall egg redusert til en million og ved pubertet til ca 300000. Av disse vil mellom 300 og 400 komme til full modning og eggløsning. Det er det samme antall menstruasjoner en kvinne har i løpet av livet.

Eggene går gradvis til grunne og antallet minker. Det vi kaller eggstokkreservene blir stadig mindre med alderen.»

Du ser: Fordelt på hele livet ditt er 300-400 egg som i det hele tatt kan befruktes ikke mye. Særlig hvis du har i bakhodet at selv om alt går perfekt, så er sannsynligheten for at egget befruktes og fester seg kun 25%. Du har enda mindre antall egg som kanskje kan modne frem til å bli et egg som kan slippes av eggstokken. Da er sjansen enda mer redusert.

Ønsker deg masse lykke til og håper du snart har en liten krabat i fanget ditt!
 
Femar hjelper eggene med å modne. Dine er ikke så moden som de skulle ha vært per nå. Er nok derfor. Femar kan også gjør at det modner mer enn ett egg, slik at sjansen for å bli gravid er større.
Jeg hadde som regel to modne egg da jeg brukte Femar, men det førte ikke til graviditet hos meg. Etter 3 perioder med Femar fikk jeg prøve Gonal F (brukes vanligvis når de skal gjør ivf), og er nå 28 uker gravid med tvillinger! :)

Når det gjelder eggposene og antall og hvorfor det er kjempe dårlig- spesielt med tanke på at du er ganske ung egentlig:
«I fosterlivet hadde du 6-7 millioner egg. Ved fødselen er antall egg redusert til en million og ved pubertet til ca 300000. Av disse vil mellom 300 og 400 komme til full modning og eggløsning. Det er det samme antall menstruasjoner en kvinne har i løpet av livet.

Eggene går gradvis til grunne og antallet minker. Det vi kaller eggstokkreservene blir stadig mindre med alderen.»

Du ser: Fordelt på hele livet ditt er 300-400 egg som i det hele tatt kan befruktes ikke mye. Særlig hvis du har i bakhodet at selv om alt går perfekt, så er sannsynligheten for at egget befruktes og fester seg kun 25%. Du har enda mindre antall egg som kanskje kan modne frem til å bli et egg som kan slippes av eggstokken. Da er sjansen enda mer redusert.

Ønsker deg masse lykke til og håper du snart har en liten krabat i fanget ditt!

Hva var grunnen til at du fikk prøve gonal F? Hva hjelper den på i forhold til letrozol?

Gratulerer med tvillinger :)
 
Hva var grunnen til at du fikk prøve gonal F? Hva hjelper den på i forhold til letrozol?

Gratulerer med tvillinger :)
Det var fordi jeg hadde prøvd Letrozol i 3 omganger uten å bli gravid. Fikk så prøve Gonal F, som resulterte i 10 store eggposer. Det ble altfor mye! Og jeg fikk da mens 7 dpo. Det gode var at jeg dermed fikk 2 pp i mai. Og andre gang jeg fikk Gonal F fikk jeg kjeeeempe lav dose, og det ble «bare» to store eggposer. Fikk da tar Ovitrelle og ble gravid med gutten og jenta mi! :Heartpink:Heartblue
 
Jeg har pcos, men har menstruasjon og positive eggløsningstester! Har masse eggposer, men alt for små - så de er rett og slett ubrukelige! Har nå positiv graviditetstest etter to runder med enkel dose Letrozol :smiley-angelic002 så du har sikkert fått Letrozol for at eggene skal modnes til det slippes!
 
Hei. Jeg har vært litt som dagm får positive El tester men har blitt satt på femar og gonal f og ovitrelle fordi prøvde lenge of det virket som egget ikke slapp. Vi ble da gravide med første runde så hadde go erfaring med denne.

Men jeg legger til et spm her for når vi er i runde nr. 2 og det var ikke like lett gitt,


Hei.
Jeg ser denne tråden er gammel men jeg prøver meg likevel

Vi har prøvd en stund nå. Det gjorde vi forrige gang også men fikk en sønn etter ca 8 måneder ved hjelp av femar og gonal f og ovitrelle. Hadde også en abort i uke 13 så vi prøvde vel i 13 måneder totalt. Når jeg mistet ble jeg gravid vanlig. Men det gikk altså ikke andre gang. Og det går ikke nå. Har prøvd en stund nå. Og gått på gonal f of otrivelle i 3 sykluser

Denne suklysen har jeg også gått på lutinus i tillegg ( forde lutealfase iblant er for kort), har sykluser på mellom 23 og 28 dager.

Jeg er nå på dag 27. Fikk beskjed av gyn om å teste på dag 30. Føler meg ikke gravid tvert om. Mensmurringer og visne pupper. Når jeg ble gravid sist så følte jeg meg hoven i hele kroppen fra fag 28. Stor epupper og lepper og hele pakka.

Men jeg har ikke fått mensen enda. Vet jo at lutinus kan forsinke denne, men lurer på deres erfaringer her? Hvor mange dager forsinker ble den? Elle rkom den først når du sluttet på lutinus?

Jeg tok en test igår kveld på kveldsurin bare fordi jeg var litt desperat og stressa den var negativ. Satte otrivelle på syklusdag 14. Gått på lutinus siden dag 16.

Kanskje det er håp å? At menssmeetetne skyldes lutinus? Hva er deres erfaringer? Denne gangen verker det spesielt i skambenet....

Men det føles virkelig som om mensen er rett rundt hjørnet og sist jeg var gravid så var det ikke slik så har vel ikke trua, men vil gjerne høre deres erfaringer. Litt kjedelig hvis lutinus utsetter mensen hvis jeg ikke er gravid.. For da bør vi jo bare komme i gang med en ny syklus med sprøyter og det som er..
 
Oppdatering:

jeg var altså å sjekket eggene mine i går, de var for små- i dag var første dag med letrozol-tabletter, men så testet jeg meg og jammen POSITIV test! Hva betyr dette? Har egget vokst ila dagen, eller har et for lite egg løsnet, eller har jeg egentlig ikke eggløsning før om noen dager?

legen mente jeg ikke hadde eggløsning før om en uke mtp størrelsen på egget, men er det testen som lyger da? Skjønner ingenting? Blir mye ligging framover med så usikre svar....
 
Oppdatering:

jeg var altså å sjekket eggene mine i går, de var for små- i dag var første dag med letrozol-tabletter, men så testet jeg meg og jammen POSITIV test! Hva betyr dette? Har egget vokst ila dagen, eller har et for lite egg løsnet, eller har jeg egentlig ikke eggløsning før om noen dager?

legen mente jeg ikke hadde eggløsning før om en uke mtp størrelsen på egget, men er det testen som lyger da? Skjønner ingenting? Blir mye ligging framover med så usikre svar....

Lite sannsynlig at egget klarte å vokse så fort. Hvis det er dag 1 med letrozol, bør det være syklusdag 3 eller 4, ikke sant?..

Eggløsningstesten kan bli falsk positiv. Det skjer ofte ved PCOS, fordi LH nivå er forhøyet/ustabil hele syklusen. Og tester fanger jo LH-toppen. Jeg ville stole på ultralyd.
 
Lite sannsynlig at egget klarte å vokse så fort. Hvis det er dag 1 med letrozol, bør det være syklusdag 3 eller 4, ikke sant?..

Eggløsningstesten kan bli falsk positiv. Det skjer ofte ved PCOS, fordi LH nivå er forhøyet/ustabil hele syklusen. Og tester fanger jo LH-toppen. Jeg ville stole på ultralyd.


Jeg er på dag 13 i syklus, og eggløsning (og mensen) pleier å være regelmessig. Derfor jeg stusser sånn. Ifølge ultralyd har jeg altså ikke eggløsning før om flere dager- men ifølge syklusen min skal jeg jo ha eggløsning nå (som testen også sier). Betyr det at jeg burde ta testen igjen senere?

Jeg har få eggposer, altså fem i hver eggstokk. Jeg leste at man med pcos har ti eller flere, altså mange små. Jeg er ellers normalvektig og sliter ikke med hårvekst (men det gjelder kanskje ikke alle?)

Uff.. jeg blir ikke så klok på å Google ting tror jeg. Skal ringe legene i morgen, syns de er litt kjappe med å forklare ting.
 
Jeg er på dag 13 i syklus, og eggløsning (og mensen) pleier å være regelmessig. Derfor jeg stusser sånn. Ifølge ultralyd har jeg altså ikke eggløsning før om flere dager- men ifølge syklusen min skal jeg jo ha eggløsning nå (som testen også sier). Betyr det at jeg burde ta testen igjen senere?

Jeg har få eggposer, altså fem i hver eggstokk. Jeg leste at man med pcos har ti eller flere, altså mange små. Jeg er ellers normalvektig og sliter ikke med hårvekst (men det gjelder kanskje ikke alle?)

Uff.. jeg blir ikke så klok på å Google ting tror jeg. Skal ringe legene i morgen, syns de er litt kjappe med å forklare ting.

Oi, jeg skjønner. Har aldri hørt at man kan begynne på letrozol midt i syklusen... ingen erfaring her. Håper at du får et raskt svar i morgen! :Heartblue
 
Back
Topp