Leser dere opp hver enkelt julegave?

Lilleulven

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Januarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
På julaften? Hvem leser i tilfelle opp? Og venter dere til gavene er pakket opp før dere leser neste? :-)

Vi er ca 8 på julaften, så det blir ikke så alt for mange pakker at det gjør noe. De to minste, som nå har blitt 11 og 14, har byttet på å hente pakker og lese opp hvem det er til og fra. Vi pakker opp gaven før vi går til neste. Dette har vi valgt å gjøre litt pedagogisk da barna egentlig ikke hadde glede av at andre fikk gaver når de var der, selv ikke på bursdager. Nå er de takknemlige for gaver og viser glede ved å gi og ta i mot gaver :) Det tar litt tid, men det er kjekt å se hva hverandre får :)

På julaften? Hvem leser i tilfelle opp? Og venter dere til gavene er pakket opp før dere leser neste? :)

Ja, vi åpner én og én.
Det er ingen faste som leser opp, vi bare går og finner en gave, og/eller deler ut, også forteller man hvem gaven er fra, og pakker opp så alle ser.

Vi leser opp en og en pakke, alle ser på at den blir pakka opp, den blir oia og akket litt over, også går man videre. Det går ganske tregt i familien til typen og endel raskere i familien min.
Hos min familie går opplesingen på omgang mellom "barna" (meg og mine søsken)
hos typens familie er det stort sett han som leser opp, jeg leste ett år, fordi jeg døde litt av hvor tregt han gjorde det :P

Mellomste finner frem og eldste leser. Siden hun ikke kan lese. Regner med de deler på å lese til jul for da har hun nok lært, og lillemor som blir to blander seg kanskje litt inn etterhvert

Det leses og det åpnes en og en

I starten. Går fortere etterhvert.

I min familie er det en som leser, så venter vi til den er åpnet før neste gave leses og deles ut.
Svigerfamilien har julenisse som leser opp og deler ut alle pakkene. Så åpnes alle samtidig.

Jeg er vokst opp med at man leser opp en og en gave, og venter til den er pakket opp, beundret, og takket for, før man finner frem neste gave. Den som er nærmest treet får oppgaven (med mindre det er en halvblind bestemor som sitter nærmest).

Jeg synes det høres ukoselig og uhøflig ut overfor giverne om man ikke tar seg tid til å åpne en og en. Men om man er forferdelig mange folk skjønner jeg jo at det må gjøres sånn om ikke gaveåpneseansen skal vare i timesvis.

Barna leser opp hver enkelt gave. Og vi alle ser på den enkelte gaven før neste blir lest opp. Må noen på do. Er det pause!

Tante bruker å lese opp å så gi en og en.
Etter 2-3 runder så går vi lei, så går gjerne de yngre i familien å deler ut en haug om gangen :)

Back
Topp