lese av urinprøve...

Veronika88

Gift med forumet
Var hos legen på sjekk her om dagen. Hadde noe utslag på P, L og k. P vet jeg står for protein. L står for leucocytter. Men hva står K for? Jeg hadde k+2

Ketoner?

spyr du mye? dehydrert? kan slå ut hvis du er veldig dehydrert eller ved svangerskapsdiabetes, har jeg skjønt! hos meg slo det ut pga hyperemesis.

Står vel for ketoner

Men hva er ketoner?

Nope er i fin form, utenom symptomer på svangerskapsforgitning..

Det finnes 2 typer ketoner : (beta-hydroksysmørsyre og acetoacetat), men bare en type (acetoacetat) vil synes på ketonstrimmelen. Ofte er begge typer ketoner økt ved insulinmangel. Når man tilfører insulin, blokkeres videre ketonproduksjon. Imidlertid kan det i den tidlige behandlingsfasen forekomme en paradoksal økning av ketoner i urinen, fordi beta-hydroksysmørsyre omdannes til acetoacetat, noe som på strimmelen vil se ut som en økning av ketoner, selv om den totale mengden er gått ned.

Vi må ikke glemme Sultketonene som produseres når blodsukkeret er lavt. Da vil også sukkerkonsentrasjonen i urinen være lav. Cellene sulter på grunn av mangel på sukker i blodet. Dette vil være tilfellet hvis du har fått for lite å spise eller kaster opp. Skyldes det lave blodsukkeret en stor dose insulin, vil produksjonen av ketoner være mindre fordi insulin motvirker omdannelsen av fettsyrer til ketoner. Diabetesketoner oppstår  ved mangel på insulin og det tilgjengelige sukkeret vil da være på feil sted, dvs i blodet utenfor cellene i stedet for inne i den enkelte celle. Da vil nivået av sukker bli høyt både i urinen og i blodet

ikke svangerskapsFORGIFTNING, men svangerskapsdiabetes..:) men sopyr du mye? drikker lite? mørk urin?

ORIGINAL: LilleLavendel

Det finnes 2 typer ketoner : (beta-hydroksysmørsyre og acetoacetat), men bare en type (acetoacetat) vil synes på ketonstrimmelen. Ofte er begge typer ketoner økt ved insulinmangel. Når man tilfører insulin, blokkeres videre ketonproduksjon. Imidlertid kan det i den tidlige behandlingsfasen forekomme en paradoksal økning av ketoner i urinen, fordi beta-hydroksysmørsyre omdannes til acetoacetat, noe som på strimmelen vil se ut som en økning av ketoner, selv om den totale mengden er gått ned.

Vi må ikke glemme Sultketonene som produseres når blodsukkeret er lavt. Da vil også sukkerkonsentrasjonen i urinen være lav. Cellene sulter på grunn av mangel på sukker i blodet. Dette vil være tilfellet hvis du har fått for lite å spise eller kaster opp. Skyldes det lave blodsukkeret en stor dose insulin, vil produksjonen av ketoner være mindre fordi insulin motvirker omdannelsen av fettsyrer til ketoner. Diabetesketoner oppstår  ved mangel på insulin og det tilgjengelige sukkeret vil da være på feil sted, dvs i blodet utenfor cellene i stedet for inne i den enkelte celle. Da vil nivået av sukker bli høyt både i urinen og i blodet

ikke svangerskapsFORGIFTNING, men svangerskapsdiabetes..:) men sopyr du mye? drikker lite? mørk urin?

ah, takk for god oppsummering! Tok testen hos legen, og han sa ikke noe på dette så regner med at det ikke er noe "farlig?"..

Nei kaster ikke opp og er nok ikke dehydrert.. Jeg har forhøyet bt, noe protein i urinen, magesmerter, kvalme, hodepine og er utroolig slapp! Hadde sf med førstemann, og mistenker at dette kommer denne gangen å. Så blir ekstra fulgt opp pga dette.. Men ketoner har alså ingenting med dette å gjøre skjønner jeg..?

Jeg jobber i helsevesenet å utfører ofte vanlig urinstrimmeltester. Men har ikke "ketoner" på dem testene jeg er kjent med.. I tillegg har jeg aldri hatt utslag på det før verken med førstemann eller nå. Derfor jeg lurte litt på hva dette varr..

ORIGINAL: Veronika88

ah, takk for god oppsummering! Tok testen hos legen, og han sa ikke noe på dette så regner med at det ikke er noe "farlig?"..

Nei kaster ikke opp og er nok ikke dehydrert.. Jeg har forhøyet bt, noe protein i urinen, magesmerter, kvalme, hodepine og er utroolig slapp! Hadde sf med førstemann, og mistenker at dette kommer denne gangen å. Så blir ekstra fulgt opp pga dette.. Men ketoner har alså ingenting med dette å gjøre skjønner jeg..?

Jeg jobber i helsevesenet å utfører ofte vanlig urinstrimmeltester. Men har ikke "ketoner" på dem testene jeg er kjent med.. I tillegg har jeg aldri hatt utslag på det før verken med førstemann eller nå. Derfor jeg lurte litt på hva dette varr..
nei, det kan kommeog gå litt! men om det er konstant så tar de vel ofte en ekstra sjekk for å se om du kan ha svangerskapsdiabetes feks. eller om du trenger intravenøst hvis du feks spyr mye, men det gjør du da ikke:)
høres ut som en lettere sf, ja! godt du blir fulgt opp:) er det på skien? ble fulgt opp der jeg også. innlagt første gang og innlagt sporadisk andre gangen, men aller mest inn og ut andre gang! håper du føler du blir tatt godt vare på da:)

ORIGINAL: Veronika88

nei, det kan kommeog gå litt! men om det er konstant så tar de vel ofte en ekstra sjekk for å se om du kan ha svangerskapsdiabetes feks. eller om du trenger intravenøst hvis du feks spyr mye, men det gjør du da ikke:)
høres ut som en lettere sf, ja! godt du blir fulgt opp:) er det på skien? ble fulgt opp der jeg også. innlagt første gang og innlagt sporadisk andre gangen, men aller mest inn og ut andre gang! håper du føler du blir tatt godt vare på da:)

Er Skien jeg hører til ja. Med førstemann ble jeg lagt inn med begynnende symtomer, og satt igang da de fant lite fostervann i uke 36+5. Jenta vår kom nøyaktig i uke 37.

Denne gangen tok jeg en tur opp denne uka, og ble i grunn nesten avblåst. De sa jeg var frisk som en fisk og ville ikke ha noe videre oppfølging.. BT mitt gadd de ikke engang notere seg. Men jeg fikk vite det, og det var høyere enn hva det var da jeg ble lagt inn med førstemann.. Og siden jeg har vært veldig dårlig i det siste burde dem iallefall følge det litt opp, eller gi en anbefaling om å ta det med ro..?

Var hos min lege på fredag og han reagerte veldig på dette. Han sa vi skulle følge dette nøye opp, og sjekke urin og bt fler ganger i uken... Glad jeg har den legen jeg har som tar slikt på alvor. Litt frustrerende å ikke bli tatt på alvor, når jeg kjenner på kroppen at noe ikke stemmer.. Og jeg kjenner dette igjen fra sist..

denne frustrasjonen dui beskriver her hadde jeg også nå sist! først4e gang ble jeg innlagt med bt 140/90. dagen etter var blodtrykket 190/120. var innlagt fra uke 32 til 36, da jeg ble satt igang. de fikk medisinert blodtrykket litt ned.

denne siste gangen ble jeg først innlagt med 150/90, sendt ut med 140/90. sendt inn igjen med 160/100, sendt ut dagen etter med 150/95. ut og inn, ut og inn, ut og inn. endte med at jeg var til kontroller hver dag og annenhver dag, ultralyd, ctg, blodprøver, blodtrykk, u-stix osv. et harraball og en fulltidsjobb omtrent! var der mellom 4 og 6 timer hver gang! mye venting og styr. synes det var mer stressende enn det var positivt! og helt sikkert ikke bra for blodtrykket. ble satt igang uke 37 pga blodtrykk 170/115 og proteiner i urinen, ødemer, hodepine osv. men synes systemet deres er helt håpløst! forsto ikke greia med å legge meg inn med høyt blodtrykk, for så å sende meg hjem med like høyt. veldig frustrerende!

jeg ville tatt det opp med dem der oppe, se om de kan få en bedre ordnings på det, at du feks kan gjøre som meg og komme og ta bt og ctg iallefall hver tredje dag oppe på føden, så slipper du å bli sånn kasteball mellom lege, jordmor og sykehus sånn som jeg var i starten av symptomutviklingen denne gangen!
har tenkt på deg etter den tråden med magevondten! håper inderlig de tar deg på alvor da. er kjedelig å gå sånn og ikke helt vite om det er alvorlig eller ikke alvorlig i det hele tatt og frisk som fisk liksom!

Oii såpass jaa.. Blir helt sjokkert over behandlingen dem gir noenganger.. At dem tør sier bare jeg.. Har ei venninde som er i en lignende situasjon + mer til.. 1 uke igjen til termin, og de sender henne hjem uten videre oppfølging. HELT vilt..

Det kommer ofte helt ann på hvem man møter der oppe føler jeg. Med førstemann ble jeg innlagt med bt på 140/90 og spor av protein. Vanlig bt for meg var da 120/80.. Var i kjempe fin form, untagen natt til lørdag. Ble innlagt den lørdagen.. Ble satt i gang på søndagen..

Denne gangen har mitt bt ligget på 110/60. Har gradevis gått oppover til 120/80 de siste ukene. Og når jeg kom inn på føden pga disse magesmertene var bt mitt på 150/90! Og det kalte de "helt perfekt.." Spor av protein brydde dem seg ikke om.. (grei det om man ikke har andre symptomer. Men har man alt annet skal man alltids ta hensyn til dette). Så fikk igrunn ikke noe svar på urinprøven min.. Denne gangen har jeg som sakt magesmerter. Og har de siste dagene fått ekstrem kvalme og til tider sterk hodepine. Ingenting av dette hadde jeg med førstemann, men da ble jeg tatt mer på alvor? Hos legen på fredag sa legen at jeg også hadde starten på ødemer. Ikke mye men 0-1.

det hadde jo vært tryggest å fått en god oppfølging og sammarbeid med føden i Skien. Da hadde jeg følt meg mest trygg på hva som skal skje fremover. Men akkurat nå orker jeg bare ikke å bli tatt som en "hysterisk gravid".. Kan jo møte på en som tar meg på alvor, men er så utrolig kjipt om jeg møter en av de samme personene og får det slaget i trynet en gang til..

å, herlighet, du har akkurat samme erfaring som meg der oppe! og JA, kommer veldig an på hvem du treffer på! jeg hadde total panikkangst for å bli satt igang, pga grusom erfaring første gang. så jeg ville for all del ikke bli satt igang! noen av legene sa at det var helt i orden, jeg kunne sikkert gå til termin, mens andre sa at de helst ville ha satt meg igang igår. dette var i uke 34. så de sa VELDIG forskjellig! noen sa også at jeg sikkert ikke kunne regne med å gå lengre enn uke 35, mens andre mente jeg kunne gå til det satt igang av seg selv, andre igjen sa at jeg ikke kom til å gå lengre enn uke 40 osv. helt totalt ute å kjøre når det kom til KOMMUNIKASJON! veldig frustrerende når man på den ene siden ikke har lyst til å stryke med av sf eller at ungen skal ta skade av det, og man på den andre siden har fødselsangst og ikke har lyst til å bli satt igang.

plutselig sa de bare stopp og at NÅ skal du settes igang. IDAG. så kom de senere på dagen og sa at fødestudene var blitt fulle. så man forsto det først dithen at dette måtte skje umiddelbart, men senere sa de at jeg kunne komme tilbake over helga (dette var en fredag). med fødselsangst ble det veldig følelsesladet! gråt striiie strømmer og visste ikke hva jeg ville. ville helst utsette det, men ville ikke grue meg til mandag. så ble satt igang lørdag.

ble veldig oppgitt over alt dette! så jeg forstår din frustrasjon SÅ godt! jeg ville ikke bryudd meg om hva de synes om hvorvidt du er hysterisk eller ikke. dette er din kropp og ditt barn, og du får lov til å være så hysterisk du bare vil:) er det lenge gijen til termin?

Hjelpes.. Slikt gjør jo enhver gravid redd og engstelig.. Fødselen er jo noe som er best å ta "på sparket" så man slipper å gå å vente.. Og i din situasjon burde dem jo tatt hensyn til din angst.. Det er jo helt vilt.. Jobber man i en slik jobb må man også tenke hver eneste dag på at man jobber med mennesker som skal gjøre noe av det største dem skal gjøre i hele sitt liv.. Og at her gjelder det små levende mennesker..

Jeg har termin 6 juni. Så er kun 31 uker på vei..
Jeg skal til legen påå mandag igjen, for ny kontroll.. Heldigvis har jeg en fantastisk lege som vil følge meg ekstra godt opp, UTEN at jeg må spørre.. Han sa at jeg var i "risikogruppa" og derfor var det ekstra nøye å følge med.. Og han sa at jeg er jo faktisk den som kjenner min egen kropp best, og har gått igjennom dette før...

Det som bekymrer meg er at hodepinen øker på.. Den varer lengre og lengre og blir mer og mer intens.. så vi får se på kontrollen til mandag.. Får håpe det ikke har forværret seg..

Back
Topp