Det eg lure på er korleis det blir med amming osv..
og evt korleis det vil bli etterkvart når han vekse opp? evt plager, kass oppfølging osv..?
Mamma ammet meg til operasjonen da jeg var 3 mnd, mot slutten begynte hun å venne meg på flaske, tror hun ble anbefalt det på sykehuset, at det var lettere enn å amme etter operasjonen, sånn for min del? Dette var jo 24 år siden da, kan hende de sier noe annet nå?
Lillebroren min kunne ikke ammes i det hele tatt, for siden han hadde åpen gane klarte han ikke å lage vakuum i munnen.
Vi hadde begge veldig skjeive tenner, og jeg hadde en slags klump med hud under overleppa som ble fjernet senere. De skulle skjære den bort da jeg var 6 år, med lokalbedøvelse, men jeg turde ikke, selv med beroligende medisiner. Det ble til at de skar den bort da jeg hadde beintransplantasjon mens jeg gikk i 5. klasse. Klumpen vistes ikke altså, og plagde meg ikke, den bare var slik at overleppa var festet til tannkjøttet midt på som et slags bånd, litt lengre ned enn hos andre folk. Kunne for eksempel ikke ha snust (ikke at jeg gjør det nå da).
Både jeg og bror hadde beintransplantasjon, fordi vi hadde et lite hakk i beinet under spalten, som måtte lukkes før vi kunne begynne med tannreguleringer og slikt. Vet ikke helt sikkert, men jeg tror det er vanlig når man har spalte?
Han måtte ha kjeveregulering før han fikk tannregulering. Generelt vises hans spalte mer enn min, tennene og kjeven var værre, og han er/var litt nasal. På meg pleier folk ikke å legge merke til det, sier de iallefall. Har hørt folk bli overrasket, de har trodd arret mitt var bare etter et fall eller noe. Jeg har litt skeivt nesebein også, litt ulik størrelse på neseborene om man ser dem nedenfra, men ellers er ikke det noe som vises.
Vi har regelmessig vært på sjekker i Bergen, noe vi begge opplevde som veldig gøy egentlig. Syns det var artig å reise med fly og alt. Noen ganger var vi på sjekker sammen, hvis vi skulle samme år. Andre ganger var vi hver for oss. Husker vi var innom masse poster på disse sjekkene, det ble tatt bilder og vi var hos tannleger/kjeveortopeder og hos logoped og på hørselstester og jeg vet ikke hva, så jeg tror oppfølgingen kan sies å være tilfredstillende. Tannregulering og slikt er jo også hundre prosent gratis når man har leppespalte.
Broren min var førresten litt plaget med øret/ørene husker jeg, han fikk lagt inn dren da vi var små, det kan jo ha med leppespalten å gjøre, men ikke nødvendigvis.
Jeg har faktisk bildene som ble tatt av meg på sykehuset før og etter operasjonen der de lukket spalten. :)