Lennypenny

lenlen skrev:
Huff. Stakkars deg. Uansett bør ein verta behandla med respekt og omtanke. Kan ikkje forsetille meg korleis det er å føde i Libya i krig. Nermaste eg kan kome er utskrapning i Betlehem, og sjølv om det var greit nok, kan eg ikkje tenke meg å føde under slike forhold................................................................................................ ......... ........ Når det gjeld det å føde i Norge versus din opplevelse i Libya er nok det to vidt forskjellige ting, men din fødselsangst skal likevel tas alvorleg.................. ............ ......... I forhold til KS eller vaginal, har eg født 1 gong fullstending utan smertestillande, 1 gong med ein perfekt epidural, og eit KS. Kunne aldri tenke meg å fø utan smertestillande ein gong til, men det å føde med epidural var fantastisk. Ein høyrer så ofte om fæle fødslar, men eg hadde ein flott fødsel, nesten uten smerter. Fekk bestemme fødestilling, og var fullstendig pigg umiddelbart etterpå. Fekk besøk av foreldrene mine og eldstemann 1 time etter fødselen, og då hadde eg dusja og kledd meg:)............................................................................................................................ ........................ ..... No sist hadde eg KS, og det var greit nok, men eg vil helst ikkje gjere det igjen.....Ligge åleine på intensiv mens spinalen gjekk ut, ha vondt i operasjonssåret lenge etterpå, og ikkje kunne løfte meir enn babyen. Fekk vanvittige luftsmerter i brystet pga luft som seiv inn under operasjonen, og klarte knapt å puste. Noko ingen hadde sagt kunne skje, men som det viste seg var veldig vanlig:( Få lagt inn kateter, og vera avhengige av andre som vaska mine private deler før spinalen var ute. Med tanke på å ha ein 1 åring heime, veit eg ikkje heilt kva eg skal gjere om eg ikkje kan løfte på 6 veker, så eg ynskjer meg ein vaginal fødsel.................................................................................. ....................... Skriv ikkje dette for å sei at du IKKJE må ta KS, men for å prøve å oppmuntre deg, om det skulle vise seg at du ikkje får innvilga KS. Fødselen kan bli ein flott opplevelse likevel. Prøv å få snakka med nokon som er flinke på det med fødselsangst og tenk at du skal søke KS, men om det ikkje går igjennom, så er du godt forberedt, og kan få ei god oppleving. Masse lukke til, og STOR klem. Ta gjerne kontakt på pm om du vil, trur me har ein del felles;)

Hei, så ikke at du hadde skrevet dette :) Skal ha dette i bakhodet....
Så det er sant at epidural er veldig effektivt ? :)

lenlen skrev:
Huff. Stakkars deg. Uansett bør ein verta behandla med respekt og omtanke. Kan ikkje forsetille meg korleis det er å føde i Libya i krig. Nermaste eg kan kome er utskrapning i Betlehem, og sjølv om det var greit nok, kan eg ikkje tenke meg å føde under slike forhold................................................................................................ ......... ........ Når det gjeld det å føde i Norge versus din opplevelse i Libya er nok det to vidt forskjellige ting, men din fødselsangst skal likevel tas alvorleg.................. ............ ......... I forhold til KS eller vaginal, har eg født 1 gong fullstending utan smertestillande, 1 gong med ein perfekt epidural, og eit KS. Kunne aldri tenke meg å fø utan smertestillande ein gong til, men det å føde med epidural var fantastisk. Ein høyrer så ofte om fæle fødslar, men eg hadde ein flott fødsel, nesten uten smerter. Fekk bestemme fødestilling, og var fullstendig pigg umiddelbart etterpå. Fekk besøk av foreldrene mine og eldstemann 1 time etter fødselen, og då hadde eg dusja og kledd meg:)............................................................................................................................ ........................ ..... No sist hadde eg KS, og det var greit nok, men eg vil helst ikkje gjere det igjen.....Ligge åleine på intensiv mens spinalen gjekk ut, ha vondt i operasjonssåret lenge etterpå, og ikkje kunne løfte meir enn babyen. Fekk vanvittige luftsmerter i brystet pga luft som seiv inn under operasjonen, og klarte knapt å puste. Noko ingen hadde sagt kunne skje, men som det viste seg var veldig vanlig:( Få lagt inn kateter, og vera avhengige av andre som vaska mine private deler før spinalen var ute. Med tanke på å ha ein 1 åring heime, veit eg ikkje heilt kva eg skal gjere om eg ikkje kan løfte på 6 veker, så eg ynskjer meg ein vaginal fødsel.................................................................................. ....................... Skriv ikkje dette for å sei at du IKKJE må ta KS, men for å prøve å oppmuntre deg, om det skulle vise seg at du ikkje får innvilga KS. Fødselen kan bli ein flott opplevelse likevel. Prøv å få snakka med nokon som er flinke på det med fødselsangst og tenk at du skal søke KS, men om det ikkje går igjennom, så er du godt forberedt, og kan få ei god oppleving. Masse lukke til, og STOR klem. Ta gjerne kontakt på pm om du vil, trur me har ein del felles;)

Hei, så ikke at du hadde skrevet dette :) Skal ha dette i bakhodet....
Så det er sant at epidural er veldig effektivt ? :)

Epidural er virkelig himmelen! :) Burde nesten ha lagt ut bilde av meg før pg etter epidural:P Da ser man virkelig at epidural funker!! :)

Ikke ta detta som noe angrep eller kritikk, men er faktisk ikke sånn at man kan velge ks, det er en  dyr operasjon som ikke er en naturlig måte å føde på(men jeg har full forståelse og respekt for at folk VELGER det).
Fødsler kan være veldig forskjellig, og epidural har mye å si! Jeg kommer til å be om det med en gang jeg kan få det :P Noe så fantastisk skal man lete lenge etter :P Hihi:)

Har du delt fødselshistorie her som jeg ikke har fått med meg? Bor du i Libya?

lennypenny skrev:
Ok:) Men, hvor mye koster det å gå til hun? Kanskje det er verdt det :)
2PRINSESSER : Ikke vær redd, du trenger ikke å ha like uflaks som meg :( Lykke til !Går nok bra..

Jeg var ekstremt bestemt, og lot meg ikke overtale, eller hun trodde jo det.. Men, jeg sa jeg nektet vaginalt. Hun kan da for helvete ikke tvinge meg til en dritt! Hun kjenner ikke meg etter en samtale på 40 min. Og vet ingenting om hva jeg tenker.. Syntes det er dårlig at det ikke var 2 der, så kunne de ha diskurt seg i mellom etter jeg var ferdig...

Kanskje det blir Drammen?:) Ringe fastlegen i morgen å høre!:D

Neida, går så bra såBlir bare oppgitt over hvor megge det går ann og være og ikke minst at hu ikke viste noe som helst hensyn eller omsorg overfor deg! Får da ikke mindre fødselsangst av den grunn. Mulig hu ikke ser på fødselsangst som noen "big-deal", men for deg og mange andre er den angsten veldig og nokså real! Få fastlegen din til og sende henvisning til riksen evt. Lykke til*smask på kinnet*

For meg var i alle fall epidural heilt fantastisk. Med førstemann hadde eg som sagt ingen smertelindring, og riene mine går utover beina! av alle ting;) Smertene går nedover låra, og eg klarar ikkje stå på beina. Eg enda i senga gjennom nesten heile fødselen, sjølv om eg egentleg ville vera oppe og gå. Hadde kjempevondt og spydde på toppen av kvar ri. Etter 12 timar var eg vistnok klar for å presse, men hadde ikkje trykketrang, så eg pressa på komando. Til slutt la dei seg opp magen min for å hjelpe til å trykke han ut, då fosterlyden gjekk ned. Hugsa at då jordmora så dei ville tilkalle barnelege, tenkte eg at det var det samme for meg berre dei fekk ungen ut, for eg orka ikkje meir. Hugsar lite av det å få han opp til meg osv då eg var heilt utslitt. Med neste ba eg om epidural då eg kom inn døra på sykehuset. Då det drøyde før dei tilkalla anestesilege, sa eg dei berre kunne hente han med ein gong, for epidural SKULLE eg ha. Då legen kom trilla tårene på meg pga smerter og at eg var redd for å havne i same situasjon som med forrige mann. Legen spurte meg kvar smertene satt, sette epiduralen, og vips var alt bra. Det føltes rett og slett som om nokon slo av smertene. Eg kunne kjenne at magen strama seg, men hadde ikkje vondt. Så snart eg fekk lov, rusla eg rundt i rommet og koste meg med ukeblad og avis. Ringte mamma ca 45 min før eg fødte, og då hadde eg 3 rier i løpet av dei 6 min samtalen varte uten at mamma kunne høyre det på meg. Når eg byrja å føle nedpress ringte me på jordmora, ho sjekka meg og tok vatnet, og spurte om eg hadde tenkt på korleis eg ville fø. Eg ville gjerne stå på kne, så ho heva hovudenden på senga, og så stod eg på kne oppi senga, og "hang" over toppen av hovudenden. 15 min seinare var jenta ute. Eg følte ikkje spesiell trykketrang denne gongen heller, men no hadde eg krefter, og var både fysisk og psykisk tilstades, så eg trykka på komando. Epiduralen hadde eg heile tida. Ein flott fødsel, og eg drøymer om reprise denne gongen:) Så epidural er heilt fantastisk. Som ein gynekolog eg var hos i forrige svangerskap sa; Beste oppfinning sidan hjulet;) Vart laaaaangt, men ville vise kor stor forskjell det kan vere på fødslar. Det er 18 mnd mellom nr 1 og 2, så eg hadde første fødsel friskt i minne.... Skrive på ipad, defor manglande avsnitt....

Skytten84 skrev:
Epidural er virkelig himmelen! :) Burde nesten ha lagt ut bilde av meg før pg etter epidural:P Da ser man virkelig at epidural funker!! :)

Ikke ta detta som noe angrep eller kritikk, men er faktisk ikke sånn at man kan velge ks, det er en  dyr operasjon som ikke er en naturlig måte å føde på(men jeg har full forståelse og respekt for at folk VELGER det).
Fødsler kan være veldig forskjellig, og epidural har mye å si! Jeg kommer til å be om det med en gang jeg kan få det :P Noe så fantastisk skal man lete lenge etter :P Hihi:)

Har du delt fødselshistorie her som jeg ikke har fått med meg? Bor du i Libya?

Må si meg enig. 
Jeg hadde også store smerter etter keisersnitt, selvom det var hastesnitt kan man også få store smerter når det er planlagt snitt. Det er en veldig stor operasjon og en påkjennelse på kroppen, så jeg forstår at man ikke bare kan "be" om det. 
Når det er sagt; så forstår jeg kjempegodt at du har hatt en dårlig opplevelse Lennypenny! Og du ble behandlet utrolig dårlig på den timen du snakker om her! 
Uansett hva jordmoren mente om saken burde hun ordlagt seg på en helt annen måte!

Jeg ønsker å kunne føde vaginalt denne gangen, om forholdene er lagt til rette for det, pga at jeg synes det var veldig tøft med operasjon og tiden etterpå.
Men dette er jo mitt syn på saken utfra hva jeg har opplevd, og det kan ikke sammenliknes med din situasjon i det hele tatt. 
Håper du får en fødsel (på den ene eller andre måten), som gir deg gode minner og en mye bedre opplevelse enn sist!

Åh nå begynte jeg å gråte ;-( Stakkars stakkars deg, skal på samme samtale i neste uke å nå har jeg ihvertfall hetta!!
Var det bare en jordmor der eller var var psykolog og andre leger med på samtalen ?

Veråna skrev:
Åh nå begynte jeg å gråte ;-( Stakkars stakkars deg, skal på samme samtale i neste uke å nå har jeg ihvertfall hetta!!
Var det bare en jordmor der eller var var psykolog og andre leger med på samtalen ?

Ikke få hetta :) Tror jeg var virkelig uheldig med denne legen!
Kun hun der.Hadde jeg fått et annen, tror jeg det hadde blitt en mer positiv opplevelse.
Du kan være utrolig hyggelig, og få en trivelig person:)
Men, lurt å forberede seg. Jeg hadde gjort det. Men, hun ville ikke gi KS til noen sa hun... Da skulle det være helkrise :( Lykke til !

Skytten84: Nei, jeg har ikke delt noen historie her ... Såvidt jeg kan huske..hehe..Bare fortalt sånn kort og greit....
Takk for gode svar! Er bare så vanskelig å løsrive seg fra denne angsten.........Må vel bare jobbe med meg selv, er ikke stort annet og få gjort..
Blir epidural her ja! De fleste jeg snakker med, og dere sier jo det er veldig effektivt.
For det er veene fra 3-10 cm som var uutholdelige, uten noen som helst smertelindring.

Jeg bor egentlig i Libya, men i Tunisia for øyeblikket.. Er fortsatt litt ustabilt der. Veldig hyggelige mennesker, men ekstremt konservativt der! Og de er ikke vant til turister overhodet. SÅ jeg føler meg nesten som Angelina Jolie eller noe når jeg går i gatene hehe.
Kan blir litt mye av det gode.
Er i Norge nå, og blir her 1 ukes tid til. Også er jeg tilbake igjen i juli/august....

Følte forresten at det ikke var noe annet valg, enn KS. Angsten har satt sine spor.
Jeg er ekstremt redd og urolig. Alle sier: Ikke tenk på det. Det kommer til å gå helt fint. Men hvem kan vite det på forhånd?? Fødsel er HARDT og smertefullt! Kan være max uheldig, og drøye leeenge. Ingen vet...Men , får bare håpe på det beste :D

Dere sier dere fikk vondt i såret etter KS? Men, jeg ble klippet masse, fikk infeksjon i såret. Klarte kun å gå museskritt , og ikke sitte på 4 uker! Infeksjonen kom etter 6 uker, og varte vel 1 ukes tid! Alt dette opplevde jeg som et helvete. Klarte ikke reise meg opp fra sengen nesten, da det verket hele tiden. selvom jeg fikk smertestillende og kremer etc.. Så følte liksom ikke at jeg fikk vært en skikkelig god mor, den første mnd...men men , kan vel nesten ikke bli verre enn det ..haha..skikkelig klagehøne...:D :D

Jwg forstår deg som sagt veldig godt altså :) jeg har aldri vært i gjennom det du har opplevd og kan ikke forestille meg hvordan det var for deg! Høres helt forferderlig ut!

Hvis det er keisersnitt du vil ha, så går du for det! Du må absolutt ikke gi deg etter den første samtalen, men ber om en ny og en ny og en ny - og be gjerne fastlegen din eller evt. en psykolog om følge eller brev du kan ta med deg.

Ellers har du fritt sykehusvalg og kan søke andre steder om det er aktuellt for deg!

KS er en operasjon, og det er ikke akkuratt kostnadsfritt for sykehuset, derfor ønsker de selvsagt at så mange som mulig føder vaginalt..

Jeg hadde en fantastisk opplevelse med mitt ks - og tar mer enn gjerne et igjen (håper jeg får det som jeg ønsker)! Var oppe og gikk 4 timer senere, uten problemer. Ikke så rak i ryggen, men det kom seg utover dagen. Løftet fint baby og det jeg måtte hjemme, og tørket støv og støvsugde samme dagen jeg kom hjem.. Fikk aldri problemer med operasjonssåret heller. Jeg er klar over at alle ikke er like heldige som meg, men ville bare dele en positiv ks-opplevelse :)

Skjønar godt du er skeptisk etter å ha blitt klippa mykje, fått sårinfeksjon ol, men det er store sjangsar for at det ikkje skjer igjen.

Ha i bakhovudet at rutinar ved fødsel er svært ulik i Libya og Norge. Eg har både jobba som sjukepleiar og vore pasient i Midtausten (Israel og palestina) og eg kan trygt sei at haldningane overfor pasientane er svært ulik norsk mentalitet. Mine erfaringar er at i Midtausten er det medisinske personalet sjefen og pasienten har ikkje så mykje han skulle ha sagt, og informasjon og kommunikasjon er på eit absolutt minimumsnivå. Medan vi lærer at personalet er der for pasienten si skuld og ikkje omvendt, er haldninga der, at pasienten er der for personalet si skuld. I norge legg dei i stor grad vekt på at DU er sjefen over din kropp. (sjølv om du har truffe på eit merkeleg eksemplar av arten helsepersonell....)

Som sagt; Er du sikker på at det er KS du vil ha, så gå for det, men hugs at det er STOR forskjell på fødslar, og personalet vil gjera alt for at du skal få ein flott fødsel:)

Klem:)

lenlen skrev:
Skjønar godt du er skeptisk etter å ha blitt klippa mykje, fått sårinfeksjon ol, men det er store sjangsar for at det ikkje skjer igjen.

Ha i bakhovudet at rutinar ved fødsel er svært ulik i Libya og Norge. Eg har både jobba som sjukepleiar og vore pasient i Midtausten (Israel og palestina) og eg kan trygt sei at haldningane overfor pasientane er svært ulik norsk mentalitet. Mine erfaringar er at i Midtausten er det medisinske personalet sjefen og pasienten har ikkje så mykje han skulle ha sagt, og informasjon og kommunikasjon er på eit absolutt minimumsnivå. Medan vi lærer at personalet er der for pasienten si skuld og ikkje omvendt, er haldninga der, at pasienten er der for personalet si skuld. I norge legg dei i stor grad vekt på at DU er sjefen over din kropp. (sjølv om du har truffe på eit merkeleg eksemplar av arten helsepersonell....)

Som sagt; Er du sikker på at det er KS du vil ha, så gå for det, men hugs at det er STOR forskjell på fødslar, og personalet vil gjera alt for at du skal få ein flott fødsel:)

Klem:)

Takk, det er nok en del sant i det du sier :)
Jeg har begynt å tenke; at dette skal gå bra. Orker ikke krangle meg til KS, da jeg ikke har tid... Reiser nedover lørdag og er ikke tilbake før i slutten av juli/midten av august... Og da rekker jeg ikke det tror jeg? Skal til fastlegen i morgen.. Jeg kan vel ikke be han henvende meg til et annet sykehus for samtale? Jeg aner ikke....
Kjenner at jeg har null energi for tiden:( Får vel bare ta det som det kommer, men gruer meg ekstremt.... Får håpe edid.hjelper :)   Hehe......

Hva tenker du om fødselen da ?:)

Begynner vel å bli knapt med tid om du skal rekke det før du reiser ned igjen, men du kan jo få samtale når du kjem tilbake. Men lurt å innstille seg på at det skal bra uansett, så får du forberedt deg psykisk.

Eg håpar egentleg på vaginal fødsel, då eg har hatt ein veldig fin erfaring med det før.

Var hos jordmor, og ho meinte at det fort kunne bli KS. Ho skulle henvise meg til ny UL og samtale på sjukehuset i begynnelesen av August, og så skulle me ta det derifrå. Då skulle dei måle tjukkelsen på arret, då rissikoen er at livmora kan sprekke i arret under ein ny fødsel, så tett på forrige. Prøver å tenke positivt om eg må ha KS; då får eg føde på lokalsjukehuset som me bur rett attmed, og eg kan be om sterilisering i same slengen. Ventar nr 4, og dreg på åra (snart 38) så dette vert definitivt sistemann. Sidan eg ikkje tåler hormonpreparat og synes kondom er drepen for eit spontant sexliv, har eg landa på sterilisering dersom dei likevel opnar meg;) Skal eg føde normalt, kan eg risikere å verta definert som risikofødsel, og det tek dei ikkje her, då må eg til nabobyen 1 time vekke. Fødde der sist sidan det var haste ks, prematur og risiko i eit, og eg har lite positivt å seie om føde/barsel der, så eg vil helst vera her.

Så alt i alt er eg i grunnen avventande. Trur vel kanskje det vert KS, men kvir meg til tida etterpå i så fall. Var egentleg sprek forrige gang, bortsett frå første døgeret, men lurer som sagt på korleis eg skal løyse det med ein eittåring eg ikkje får lov å løfte på.......Men, men, det går nok bra til slutt;)

Back
Topp