Lengre dupper

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Jeg har ei lita ei som kun sover i 30-40 minutter om gangen på dagtid. Hun sover for det meste godt på natta. Noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å sove lenger på dagtid? Jeg har forsøkt å la henne være våken lenger, uten nytte. Jeg ser heller at hun tar seg to lange dupper heller enn fire små :)
 
Det har hjulpet meg å lære litt om søvnsykluser og lett og dyp søvn ved å observere lillemor mens hun sover. Hun har søvnsykluser på rundt 40-45 minutter, så hvis jeg vil at hun skal sove lenger prøver jeg å være litt oppmerksom rundt tidspunktet hun er i halvsøvne og kaver litt. Om hun har mistet smokken og ligger stille våkner hun som oftest av seg selv, men det tar litt tid. Hvis jeg da er på ballen og hjelper til med smokk og bevegelse finner hun gjerne søvnen igjen og sover en syklus til. Dette fungerer selvfølgelig ikke alltid, men det ser ut til å være den beste strategien for meg, i alle fall.
 
Min sov også bare korte dupper, nå har han to lengre på ca 1- 1 1/2 time hver. Det som funket her var å lage rutiner. Han legger seg til første dupp halv 10, uavhengig av om han er trøtt eller ikke (vi triller da tur og han sovner iløpet av 20 min). Neste dupp er kl 13.30, også uavhengig av om han sier fra at han er trøtt. Han får såklart sove en ekstra gang om behovet er der, men han har vent seg til disse tidene og holder dem ganske greit uten hjelp.
 
Min sov også bare korte dupper, nå har han to lengre på ca 1- 1 1/2 time hver. Det som funket her var å lage rutiner. Han legger seg til første dupp halv 10, uavhengig av om han er trøtt eller ikke (vi triller da tur og han sovner iløpet av 20 min). Neste dupp er kl 13.30, også uavhengig av om han sier fra at han er trøtt. Han får såklart sove en ekstra gang om behovet er der, men han har vent seg til disse tidene og holder dem ganske greit uten hjelp.

hvordan er han om natten da? Her hviler han 2-3 hviler om dagen og legger seg greit om kvelden om han er trøtt nok. Ikke noen faste klokkeslett, men er sovnet til åtte om kvelden. variabelt når han våkner om morgenen og da og når han får første hvil osv..
 
Jeg har ei lita ei som kun sover i 30-40 minutter om gangen på dagtid. Hun sover for det meste godt på natta. Noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å sove lenger på dagtid? Jeg har forsøkt å la henne være våken lenger, uten nytte. Jeg ser heller at hun tar seg to lange dupper heller enn fire små :)

har du prøvd ulike plasser? Jeg merket feks at en gang jeg la han i vogna ute så sov han ekstra lenge, kan være tilfeldig men han har hatt de lengste hvilene sine i vogn.
Når han hviler i senga, gjør jeg som blekkpatron skrev over med å gå inn å gi smokken om han blir litt urolig. Når han er ferdig hvilt er han bli og ligger å småprater for seg selv. Vist han sutrer gir jeg smokk og han sovner videre. Men har alltid babycall på så jeg kan være raskt inne.
 
Her er det vogna ute som gjelder. Sover hun I sengen eller I vognen inne så sover hun max 1 time. Ute sover hun opp til 3 timer ❤️
 
hvordan er han om natten da? Her hviler han 2-3 hviler om dagen og legger seg greit om kvelden om han er trøtt nok. Ikke noen faste klokkeslett, men er sovnet til åtte om kvelden. variabelt når han våkner om morgenen og da og når han får første hvil osv..
Sover fra 18-07/08 med en flaske i 01 tiden :) det begynte han også med når vi fikk ordentlige rutiner, før det var natta et evig mas om mat og massevis av oppvåkninger
 
Sover fra 18-07/08 med en flaske i 01 tiden :) det begynte han også med når vi fikk ordentlige rutiner, før det var natta et evig mas om mat og massevis av oppvåkninger
Så bra! 7-8 er jo perfekt tid ;)
 
Sover fra 18-07/08 med en flaske i 01 tiden :) det begynte han også med når vi fikk ordentlige rutiner, før det var natta et evig mas om mat og massevis av oppvåkninger
Drømmer om en slik rutine... Her har det hjulpet litt etter at hun kom på eget rom. Ser ut som hun er i gang med ny periode med å mase om natten. Men jeg ser også at det er tenner på gang... Så jeg håper det er det som gjør henne så "umulig" ❤️
 
Drømmer om en slik rutine... Her har det hjulpet litt etter at hun kom på eget rom. Ser ut som hun er i gang med ny periode med å mase om natten. Men jeg ser også at det er tenner på gang... Så jeg håper det er det som gjør henne så "umulig" ❤️
Ja rutinene forandrer seg så fort, så jeg tviler på at det blir sånn her for alltid, det er nok bare til neste tann eller sykdom kommer og ødelegger :p
 
Takk for mange gode råd og tips!:)

jeg prøver nå en blanding av å følge med på henne etter 25-30 minutter (syklusen hennes) og å minimere antall dupper til to, forhåpentligvis litt lengre, per dag :) håper det funker!:) hun har også nektet å ta ettermiddagsduppen sin de siste ukene, så hun er overtrøtt når hun legges kl 19. Håper disse tiltakene hjelper!:)
 
Back
Topp