Lenge til fødsel men...

trottisen

Forelsket i forumet
Har noen en formening om hvordan de vil føde? Hjemme? Uten bedøvelse? I badekar? Dobbeltseng? Epidural?

Sist fødsel bommet anestesilegen på epiduralrommet og traff spinalrommet. Da lakk det spinalveske og hodepinen fra helvete kom. Jeg var sengeliggende 6 dager på sykehuset før jeg ikke orket og ligge der mer så vi dro hjem(var sengeliggende hjemme i 2 dager til). Jeg var møkk lei av å ligge alene på barsel (lå på enerom). Fødte i nov 09, og fikk ikke lov til å få besøk av noen andre enn sambo pga svineinfluensaen..
Uansett, er veldig i tvil om jeg kommer til å ta epidural neste fødsel. Det var utrolig deilig der og da, men dagene etter var virkelig ett helvete. Som nybakt mor vil man bare ta av seg babyen sin, men når man bare kan ligge, så blir det veldig begrenset. Måtte ringe på pleierne hver gang jeg skulle ha henne til meg, eller tilbake i senga si (når sambo ikke var der). Det var virkelig helt håpløst..

Vil ikke skremme noen fra og ta epidural, men opplyse om at dette er faktisk noe som kan skje! Fikk høre på sykehuset at det er veldig sjelden det skjer, men etter jeg har pratet om det med venner og kjente er det mange som har opplevd det samme. [&o]

Håper på en naturlig fødsel, som forrige gang [:)]
Har lyst å prøve å ligge i badekar som smertelindring.. skal føde på fødestue denne gangen, og da blir det badekar, akupunktur og evt lystgass som smertelindring..

Satser på det går greit [:D]

Akkurat det tenker jeg ikke på enda.. Jeg hadde epidural sist etter anbefaling fra legene, går ikke inn på detaljer, men måtte gjennom ganske masse og var så sliten, ingenting gikk på fram, men etter jeg fikk den så gjekk det fortere for da fikk jeg sikkert slappe av.. Men er åpen for både med og uten, men jeg ser hvordan det går.. Badekaret får ikke jeg bruke fordi jeg har hatt et keisersnitt og gikk under risiko fødsel så da fikk man ikke lov

Blir nok det samme som med de andre to, på sykehuset uten bedøvelse! Har hatt to enkle og fantastiske fødsler og gleder meg utrolig mye til neste gang!![:)]

Jeg har hatt epiduralen med di 2 første...eller det vil si...den ble satt 3 gangen og, men di skrudde den aldri på for alt skjedde så fort etter den ble montert....

Med di to første fungerte den kjempe bra...Var i HIMMELEN...Hadde heller ingen komplikasjoner etterpå...Nydelig spør du meg...
Med siste mann så ble den som sagt kun montert...Jeg ville ikke ha den på/ibruk før helt på slutten...Ville kjenne hvor langt jeg klarte uten...Og så ville jeg kjenne litt på smertene og....Men dem rakk aldri og sette den på...For par minutter etter legen hadde gått begynnte pressriene...så brukte kun lystgass....hehe...Noe jeg aldri hadde prøvd før...Og det falt veldig i smak....Var en flott opplevelse...Og klarte da og å puste skikkelig...Følte det hjalp veldig....

Denne gangen er jeg usikker....Men trur nok det blir kun lystgass....Men er jo veldig trygt og ha epiduralen da...vet jo aldri hvordan fødselen blir...Ingen er like...
Tok di to siste barna i mot selv...Ved og sitte og deretter ta tak i hodet da jeg presser det ut og ta ungen opp meg....

Denne gangen har jeg lyst til og prøve noe nytt...kanskje badekar eller stå og føde...Vil ta imot denne gangen selv og...[:)] Får enorm stor stolthets følelse av og bidra så mye i sin egenfødsel....Følte at jeg var i et med meg selv og babyen...[;)] 

Åh nå kjenner jeg at jeg gleder meg til alle disse vondtene og spenningen rundt..[:)]

Ja jeg har tenkt på det. Visste at jeg skulle ha flere barn, så det har vært i bakhodet mitt lenge...

Jeg brukte ikke noe av bedøvelser når jeg fikk Oliver, annet enn noe akupunktur den siste halvtimen før presset. Jeg fikk virkelig gjennomgå da han kom veeldig fort, og på ett press. ( Reeevn..[&o])
MEN jeg angrer ikke på at jeg ikke fik noe bedøvelse som epudural eller lystgass osv.

Nå er desverre føden lagt ned her jeg bor, noe som er utrolig trist!
Og det er min 1,5 time til nærmeste føde.
Siden Oliver kom så fort er jeg livredd for at pappa blir jordmor midt på en vei i ingenmansland...[:o]
Derfor vil jeg pr nå føde hjemme. ( Om vi har råd....)
Vil fortsatt ikke ha bedøvelser når jeg skal føde[:)]

På sykehuset med mest mulig dop.
Er operert i ryggen og har et ømt punkt der nede som gjør at dersom jeg ikke er bedøvet vil jeg få vondt på en måte der som gjør at jeg får store problemer med å presse.

På sykehuset, uten bedøvelse [:)]
Kanskje saltvannspapler eller akupunktur om det blir nødvendig [:)][:)]

Huff.for en ekkel opplevelse du Hadde da. :-(
jeg Håper at jeg som sist klarer å Ha en helt medikamentfri fødsel. ønsker badekar eller en varm dusj. :-)

[&o]har ingenting å si hvilken formening jeg har om det for hvis det blir som forrige gang så blir det helt motsatt uansett. Så jeg tar det som det kommer. Prinsipper er i allefall lagt bort....

Kjedelig at du måtte oppleve det sånn, håper det blir annerledes neste gang!

Jeg har skikkelig fødselangst så her blir det sykehus med masse epidural!
Sist så fødte jeg på 3,5 time å med pressrier på 3 cm. åpning å full panikk så var det å få epidural bare helt himmelsk! Har heller ingenting galt å si om epidural [:)] Funket kjempe bra å fikk slappet godt av, og ingen revninger...

Selv om det er 3 gang så kjenner jeg at jeg gruver litt for denne fødselen.
Maaange sier jo at nr 3 er en luring og kan være den værste fødselen.
Sist fødte jeg på 2 timer så håper jo på å få samme fødsel denne gang, da fikk jeg kun sprøyter opp i skjeden for å bli bedøvd når jeg presset. De hjalp veldig mye men fy..så vonde de sprøytene var. Det jeg gruer mest til er når smertene er på det strekeste og jeg får panikk, det er en grusom følelse!

Siden jeg har aldri født før, så holder meg muligheten for epidural osv åpen, men håper på at jeg klarer det helt fint ;)

Forrige gang (min første gang) var jeg fast bestemt på fødestue med naturlig smertelindring som badekar eller akupunktur... Planla fødselen min i detalj og skulle ha det akkurat på den og den måten :) Men, så ville lille tulla mi det sånn at hun aldri snudde seg, og ble sittende på rumpa stort sett hele svangerskapet. Så da ble det en ganske så klinisk setefødsel med epidural, to leger, to jordmødre og en barnepleier til stede. Man kan aldri planlegge en fødsel, det er virkelig min erfaring :)

Men jeg har veldig gode minner fra fødselen, følte meg så godt ivaretatt og trygg. Hadde også en kort fødsel til å være setefødsel og som førstegangsfødende (fra riene kom til jenta mi var ute tok det seks timer). Kanskje går det det enda litt kjappere denne gangen :) :) Gleder meg iallefall :)

Første gang planla jeg å føde på normalenheten el hva d heter, i vanlige omgivelser med badekar å sånt.... men d ble ikke sånn, så denne gang håper jeg på at fødselen starter av seg selv, å at jeg kan klare meg med akupunktur og lystgass som sist.

Jeg vil føde på ABC- føden på Ullevål. Hvis jeg får plass. Så håper svangerskapet går som det skal, slik at jeg kan føde der :)

Jeg har født to ganger før, og fødslene var veldig ulike. . Epidural med første, stoppet riene etterhvert, måtte kutte den ut og henge opp drypp. Forløst med vakum. Sliten i en uke etterpå. Mistet en god del blod.
Andre gangen kom jeg inn på sykehuset etter 4 uker med rier, og åpning på nesten 6 cm. uten epidural, men brukte lystgass. En intens fødsel og formen var veldig bra etterpå.

Så jeg tror jeg går for fødsel uten epidural, men jeg tror man må ha alt åpent til den dagen det skjer, som mange sier her: man vet aldri [:)] mye kan skje som man ikke er forberedt på.

Håper på en naturlig fødsel i badekar som sist, og at graviditeten går bra så jeg slipper å være overvåket av leger etc. Men skulle det være noe er jeg ikke fremmed for det som finnes av smertelindring.. hehe;)

For meg var det alfa omega med trygge omgivelser, og friheten til å kunne bevege meg og te meg akkurat som det passet der og da. Var i en slags transe hele fødselen med et fokus: BLI FERDIG!!!

Sist var planen badekar, men de rakk ikke fylle det...

Denne gangen håper jeg å rekke frem til sykehuset før ungen kommer ut, får jeg badekar er det bonus... Jeg hadde tilbud om å føde i badekaret sist, men det ble altså ikke noe av, siden jeg hadde 9 cm når jeg kom inn, og trykketrang etter et kvarter...

Skal definitivt på sykehuset for å føde. Men det er vel det eneste jeg vet at jeg skal. Resten tar jeg som det kommer. Trenger jeg smertestillende tar jeg i mot det, men om jeg greier meg uten er jo det bra.

Back
Topp