Lenge til dere må ta stilling til dette, men

Vand

Forumet er livet
når syns dere det er greit at barn får mobil?

Og hvilken bruk anser dere som greit? (altså: med seg på skolen, hjem hos venner, osv osv osv?????)

Som du sier - en problemstilling som ligger så langt frem i tid at jeg faktisk aner ikke om jeg står ved svaret mitt når den tid kommer[8D]

Men ni år syns jeg høres fornuftig ut... kanskje?

Nå tenker jeg 10 år..... Men for noen år siden tenkte jeg ikke før 12 år! Må nok se det litt an.... Er jentene 8 år og absolutt alle andre i klassen har mobil, så får nok de også......

Ine er nå 7 år (om 1 mnd).............. Og nå har alle søskenbarna fått stilig mobil (med alt av utstyr på den). De får lov til å ta den med overalt, bruke den overalt osv osv...

Ine har en kjip liten sak uten kamera som hun får bruke som hustelefon her hjemme. Hun får ikke ha den med på skolen, og kun i tilfeller der hun skal sykle mange km til vennene sine får hun ta den med.

Heldigvis (banker i bordet) maser hun ikke om ny mobil, og det er heller ikke noe mas om å få ta tlf med seg noen steder.

Men jeg stiller spørsmålstegn med bruken av mobil i dag, og trenger de virkelig å ta den med på skolen???????

Og er det rett når 5åringer har mobiltlf???

ORIGINAL: Vand

Ine er nå 7 år (om 1 mnd).............. Og nå har alle søskenbarna fått stilig mobil (med alt av utstyr på den). De får lov til å ta den med overalt, bruke den overalt osv osv...

Ine har en kjip liten sak uten kamera som hun får bruke som hustelefon her hjemme. Hun får ikke ha den med på skolen, og kun i tilfeller der hun skal sykle mange km til vennene sine får hun ta den med.

Heldigvis (banker i bordet) maser hun ikke om ny mobil, og det er heller ikke noe mas om å få ta tlf med seg noen steder.

Men jeg stiller spørsmålstegn med bruken av mobil i dag, og trenger de virkelig å ta den med på skolen???????

Nei, de trenger IKKE ha den med på skolen! Jeg er lærer, og på skolen jeg jobber er det ikke lov å ha mobilen fremme, den skal bare ligge i sekken hele dagen hvis den er med (det gjelder også i friminuttene) Men jeg kan ikke se at de minste barna trenger å ha den med i det hele tatt.... Skjønner ikke hva 7-8-9-åringer bruker mobilen til egentlig.... Mange av dem er ikke flinke nok til å kunne skrive, og da blir det jo vanskelig med sms. Dessuten er de jo sammen med alle vennene sine på skolen. Nei, mine jenter skal ikke få ha med mobil på skolen i alle fall!

5 åringer har ingenting med tlf å gjøre spør du meg. Når de er FEM år så er de aldri i en posisjon hvor en tlf kan være nødvendig. JEg tenker at først når barna er gamle nok til å skulle noe hvor ikke de har noen å se etter dem, DA kan det være lurt med mobil. Sånn som du sier - når Ine går på sykkeltur så er det såklart bra at hun har med seg tlf. Itilfelle noe skjer hun eller de andre.

På skolen syns jeg barn ikke skal ha tlf i det hele tatt. Skolen har tlf for dem å ringe ifra hvis det skulle være krise[8D]

Jeg er helt enig med dere tjukka og tingeling! Her i huset blir det ikke aktuelt ennå å ha mobil, å ha den med seg overalt og OVERHODET ikke lov å ta den med på skolen!

Begrunnelsen mange bruker ang mobil med seg på skolen er:

Hvis barnet skal bli med en unge hjem etter skolen, så må de ha tlf med seg for å ringe å spørre om det er greit. Og de må ha mobil med seg i tilfelle noe skjer......

[&:]

JEG mener at Ine kan gå hjem og ringe hvis hun vil dra noen steder! Vi bor innen noen km avstand (fra venninnene lengst bort) og unger har overhodet ikke vondt av å gå hjem først, for så gå videre til venner!

Og jeg overlevde på skoleveien uten mobil, så den forklaringen med å ha tlf med i tilfelle noe skjer kaller jeg overhysteri[;)]

Jeg er helt enig med dere tjukka og tingeling! Her i huset blir det ikke aktuelt ennå å ha mobil, å ha den med seg overalt og OVERHODET ikke lov å ta den med på skolen!

Begrunnelsen mange bruker ang mobil med seg på skolen er:

Hvis barnet skal bli med en unge hjem etter skolen, så må de ha tlf med seg for å ringe å spørre om det er greit. Og de må ha mobil med seg i tilfelle noe skjer......

[&:]

JEG mener at Ine kan gå hjem og ringe hvis hun vil dra noen steder! Vi bor innen noen km avstand (fra venninnene lengst bort) og unger har overhodet ikke vondt av å gå hjem først, for så gå videre til venner!

Og jeg overlevde på skoleveien uten mobil, så den forklaringen med å ha tlf med i tilfelle noe skjer kaller jeg overhysteri[;)]

HEEEEELT ENIG!!!

Altså - i gamle dager gikk man ofte sammen 2 venninner hjem til den ene og spurte om lov å få leke sammen for å så dra hjem til hun andre for å spørre om vi fikk leke der. Av og til fikk vi nei og da gikk man hjem igjen. Enkelt. Er ikke noe lengre avstand i dag enn det var før [8|] og for de som bor en lang avstand fra hjemmet blir nok hentet eller ordnet på en annen måte. Så som du sier vand - kan de fint gå hjem og spørre. De taper ikke store timene på det altså[8D].

Teiteste begrunnelse jeg har hørt, den der du nevnte! *ristephåhodet*

helt enig med alle dere! Kan være greit i noen få tilfeller at de trenger telefon, men ellers er det ikke nødvendig. jeg vil også lære mitt barn å bli god til å planlegge, derfor syns jeg ikke at han skal gjøre seg avhengig av en telefon i så tidlig alder.

jeg kryssa av annet... rett og slett for at jeg synes at barna for mobil ALT for tidlig...men skal se at når min unge blir 10, så har han mobiltelefon...

ikke enkelt d der...

7 år, med begrenset bruk.. Altså får den utlevert på kjøpesenter, når han GÅR til venner osv. men hovedsaklig kun for å få tak i meg eller mannen!

Haket av for eldre enn 10 år, i mitt hode er konfirmasjonsalder passelig[8|] Meeeen,er vel store sjanser for at eg tenker annerledes om 6 år ja[:)][8|]

Når dere skriver at dere mener barna bør klare seg selv, og bør klare å planlegge uten å ha tilgang på mobil. Men va med å ha mobil i nødstilfeller da?? Vil fortelle om søsteren min. Som fikk mobil for 2 år siden. Er 10 år nå. Har mobilen med seg på skolen, men bruker den ikke (har vertfall ikke fått noe melding fra skolen om at hun gjør det), men skriver meldinger med venniner på kvelden. Og har den med seg på kjøpesenter når hun og mamma er på shopping. Slik at hun kan gå litt alene, men ikke være redd for at hun ikke skal finna mamma igjen.

Men! Det jeg ville skrive var..
Søstra mi skifta skole her for noen mnder siden. Gamle skolen ble lagt ned, og alle barna måtte beynne på en nyere større skole.
Første skoledag gikk greit. Fant veien til skolen og tilbake til busstoppet( et stykke å gå fra busstoppet til skolen). Så kom andre dagen. Hun trodde hun hang seg med den vanlige gjengen som hun visste skulle på bussen. Men der tok hun feil. Brått forsvinner gjengen hun ah rgått bak, og hun står alene en plass som hun ikke er kjent... Da var mobilen grei å ha i sekken.

Ringte mamma helt fortvila, grein og grein og grein. Mamma greide tilslutt å få hun til å lese på en postkasse som var i nærheten, slik at mamma skulle skjønne hvor hun var. Og da hadde hun gått LANGT!

Selfølgelig er dette helt og fult skolen sin feil, som ikke lærte barna veiene til og fra skolen, men sannelig var det godt hun hadde mobilen..

Så jeg er for mobil, men med strenge begrensninger

ORIGINAL: ..christine..

Når dere skriver at dere mener barna bør klare seg selv, og bør klare å planlegge uten å ha tilgang på mobil. Men va med å ha mobil i nødstilfeller da?? Vil fortelle om søsteren min. Som fikk mobil for 2 år siden. Er 10 år nå. Har mobilen med seg på skolen, men bruker den ikke (har vertfall ikke fått noe melding fra skolen om at hun gjør det), men skriver meldinger med venniner på kvelden. Og har den med seg på kjøpesenter når hun og mamma er på shopping. Slik at hun kan gå litt alene, men ikke være redd for at hun ikke skal finna mamma igjen.

Men! Det jeg ville skrive var..
Søstra mi skifta skole her for noen mnder siden. Gamle skolen ble lagt ned, og alle barna måtte beynne på en nyere større skole.
Første skoledag gikk greit. Fant veien til skolen og tilbake til busstoppet( et stykke å gå fra busstoppet til skolen). Så kom andre dagen. Hun trodde hun hang seg med den vanlige gjengen som hun visste skulle på bussen. Men der tok hun feil. Brått forsvinner gjengen hun ah rgått bak, og hun står alene en plass som hun ikke er kjent... Da var mobilen grei å ha i sekken.

Ringte mamma helt fortvila, grein og grein og grein. Mamma greide tilslutt å få hun til å lese på en postkasse som var i nærheten, slik at mamma skulle skjønne hvor hun var. Og da hadde hun gått LANGT!

Selfølgelig er dette helt og fult skolen sin feil, som ikke lærte barna veiene til og fra skolen, men sannelig var det godt hun hadde mobilen..

Så jeg er for mobil, men med strenge begrensninger

Jeg er oppvokst uten mobil og jeg husker når jeg gikk meg bort 4 km hjemmefra.... Jeg gikk til og fra skolen, og hadde rotet meg bort i en gate[8D] Jeg var da 8 år (i andre klasse) og klarte da å finne frem til butikken! Og da forklarte de meg veien, og jeg fant frem til slutt! [;)]

Jeg mener at vi skaper en gjeng med unger som ikke klarer å løse problemer selv! [8D] Selvfølgelig er det en trygghet for både oss voksne og barna at de små har telefoner, men jeg tror vi gjør ungene en bjørnetjeneste.

OG: Ine og søskenbarna hennes var på kino alene nå i høst. Hun ene ble så redd at de måtte gå ut. Ingen hadde mobil på seg, så Ine tok kontrollen og gikk til damen i kiosken og spurte om hun kunne finne nr til mamma på internett, og om de kunne få låne tlf[;)]
Syns de var kjempeflinke til å ordne opp, og de virkelig vokste på den erfaringen! [;)]

Jeg er veldig enig med deg christine om at når barna skal noe alene uten tilsyn av foreldre så er det greit at de har med seg tlf. Sånn som vand skriver om sin datter som drar på sykkeltur med venninnene sine. Men på skolen skal de jo være trygge! Så den hendelsen din søster ble utsatt for er jo helt tåpelig syns jeg! For skolen sin del! Så den velger jeg å se på som et unntak[8D].

Men sett på helheten så trenger ikke barn å gå rundt med en mobil. Mobil kan være fremvist som sikkerhetsutstyr og barnet skjønner at når han/hun får mobilen i hendene så er det for sikkerhets skyld. Ikke så barnet kan chatte med venner eller ringe hjem ( som i min verden er 5 min unna skolen) for å spørre om lov til å gå hjem med en venninne etter skole...

Altså at barnet "har" mobil som ligger i kjøkkenskapet til daglig er helt greit [:D]. Men somsagt - jeg skal ikke si noe om hva jeg kommer til å mene når det kommer til det for meg[8D]

Back
Topp