Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Vand
Ine er nå 7 år (om 1 mnd).............. Og nå har alle søskenbarna fått stilig mobil (med alt av utstyr på den). De får lov til å ta den med overalt, bruke den overalt osv osv...
Ine har en kjip liten sak uten kamera som hun får bruke som hustelefon her hjemme. Hun får ikke ha den med på skolen, og kun i tilfeller der hun skal sykle mange km til vennene sine får hun ta den med.
Heldigvis (banker i bordet) maser hun ikke om ny mobil, og det er heller ikke noe mas om å få ta tlf med seg noen steder.
Men jeg stiller spørsmålstegn med bruken av mobil i dag, og trenger de virkelig å ta den med på skolen???????
Og er det rett når 5åringer har mobiltlf???
Ine er nå 7 år (om 1 mnd).............. Og nå har alle søskenbarna fått stilig mobil (med alt av utstyr på den). De får lov til å ta den med overalt, bruke den overalt osv osv...
Ine har en kjip liten sak uten kamera som hun får bruke som hustelefon her hjemme. Hun får ikke ha den med på skolen, og kun i tilfeller der hun skal sykle mange km til vennene sine får hun ta den med.
Heldigvis (banker i bordet) maser hun ikke om ny mobil, og det er heller ikke noe mas om å få ta tlf med seg noen steder.
Men jeg stiller spørsmålstegn med bruken av mobil i dag, og trenger de virkelig å ta den med på skolen???????
Og er det rett når 5åringer har mobiltlf???
Jeg er helt enig med dere tjukka og tingeling! Her i huset blir det ikke aktuelt ennå å ha mobil, å ha den med seg overalt og OVERHODET ikke lov å ta den med på skolen!
Begrunnelsen mange bruker ang mobil med seg på skolen er:
Hvis barnet skal bli med en unge hjem etter skolen, så må de ha tlf med seg for å ringe å spørre om det er greit. Og de må ha mobil med seg i tilfelle noe skjer......
[&:]
JEG mener at Ine kan gå hjem og ringe hvis hun vil dra noen steder! Vi bor innen noen km avstand (fra venninnene lengst bort) og unger har overhodet ikke vondt av å gå hjem først, for så gå videre til venner!
Og jeg overlevde på skoleveien uten mobil, så den forklaringen med å ha tlf med i tilfelle noe skjer kaller jeg overhysteri[;)]
HEEEEELT ENIG!!!
Altså - i gamle dager gikk man ofte sammen 2 venninner hjem til den ene og spurte om lov å få leke sammen for å så dra hjem til hun andre for å spørre om vi fikk leke der. Av og til fikk vi nei og da gikk man hjem igjen. Enkelt. Er ikke noe lengre avstand i dag enn det var før [8|] og for de som bor en lang avstand fra hjemmet blir nok hentet eller ordnet på en annen måte. Så som du sier vand - kan de fint gå hjem og spørre. De taper ikke store timene på det altså[8D].
Teiteste begrunnelse jeg har hørt, den der du nevnte! *ristephåhodet*
ORIGINAL: ..christine..
Når dere skriver at dere mener barna bør klare seg selv, og bør klare å planlegge uten å ha tilgang på mobil. Men va med å ha mobil i nødstilfeller da?? Vil fortelle om søsteren min. Som fikk mobil for 2 år siden. Er 10 år nå. Har mobilen med seg på skolen, men bruker den ikke (har vertfall ikke fått noe melding fra skolen om at hun gjør det), men skriver meldinger med venniner på kvelden. Og har den med seg på kjøpesenter når hun og mamma er på shopping. Slik at hun kan gå litt alene, men ikke være redd for at hun ikke skal finna mamma igjen.
Men! Det jeg ville skrive var..
Søstra mi skifta skole her for noen mnder siden. Gamle skolen ble lagt ned, og alle barna måtte beynne på en nyere større skole.
Første skoledag gikk greit. Fant veien til skolen og tilbake til busstoppet( et stykke å gå fra busstoppet til skolen). Så kom andre dagen. Hun trodde hun hang seg med den vanlige gjengen som hun visste skulle på bussen. Men der tok hun feil. Brått forsvinner gjengen hun ah rgått bak, og hun står alene en plass som hun ikke er kjent... Da var mobilen grei å ha i sekken.
Ringte mamma helt fortvila, grein og grein og grein. Mamma greide tilslutt å få hun til å lese på en postkasse som var i nærheten, slik at mamma skulle skjønne hvor hun var. Og da hadde hun gått LANGT!
Selfølgelig er dette helt og fult skolen sin feil, som ikke lærte barna veiene til og fra skolen, men sannelig var det godt hun hadde mobilen..
Så jeg er for mobil, men med strenge begrensninger