Lenge siden forrige graviditet?

mkd_92

Andre møte med forumet
Andre som får litt stor aldersforskjell på barna?:Heartred

Har en gutt på snart 9 fra før, og kjenner veldig på at det er så lenge siden sist. Og føler vel at jeg er tilbake til start:whacky011

Min første var en uplanlagt graviditet helt i begynnelsen av forholdet med samboeren (hadde vært sammen i tre måneder).
Og denne gangen kom det som et skikkelig sjokk på oss, faktisk enda mer enn sist:laughing002 Men er veldig ønsket denne gangen også:Heartred

Så føler meg litt rådvill på mange måter, husker ikke hva man skal gjøre, huske på, bestille av timer osv.
Sist var det ikke snakk om å kunne bestille tidlig ultralyd i termingruppen, men ser det er mye snakk om det her:laughing002
Hvor kan man bestille det f.eks.? Fikk det på sykehuset sist pga blødninger, og hadde generelt tett oppfølging pga morkaken og at han lå i seteleie lenge. Så ble aldri til at jeg måtte bestille noen timer.

Klarte å få bestilt meg en legetime, som jeg skal på i morgen. Men tar gjerne i mot andre råd og tips til en mamma som ikke helt vet hvor hun skal begynne:smiley-angelic003
 
Hei du! Jeg har gutter på 8 og 11 år, så jeg føler også dette er som å begynne på ny ! Og ting har endret seg litt siden sist.
Nå er Tidlig Ultralyd noe som tilbys offentlig til alle gravide på samme måte som den ordinære rundt uke 18-20.
Dette er det fastlegen din som henviser til sykehus om. Så nå få alle tilbud om både tidlig ultralyd og vanlig ultralyd. Legekontoret mitt fikk beskjed om mitt svangerskap forrige mandag, og for ca 2 dager siden fikk jeg innkalling til TUL 14.juli, da er jeg 12 uker på vei.

Så legen din henviser nok til TUL imorgen. Hvor langt er du på vei forresten?
Jeg har første time hos lege i uke 12, men syns det var så lenge å vente til, så jeg bestilte tid hos jordmor i uke 10 ca. JM pleier jo alltid å ha bedre tid på samtale/kontroll, og siden legen er vikariere som jeg aldri har truffet, tenker jeg at jeg vil følges opp av JM gjennom svangerskapet.
 
Det er nytt at man får ordiner tidlig ultralyd, så be legen henvise deg :)

Kan ikke hjelpe deg med stort mer, har en «ta det som det kommer»-mentalitet selv :p
 
Det er 9 og 8 år mellom minstemann og storesøsken, så skjønner deg godt. Det jeg oppdaget som nytt sist er, alle over 35 får tilbud om NIPT, rhesus negative kan ta blodprøve og finne ut om foster er positivt eller negativt og har du høy bmi(husker ikke grensen) får du ultralyd en gang i mnd etter uke noenogtjue :shy: Ellers er det bare å bestille seg legetime/finne jordmor og få instrukser på hva som følger, det er heldigvis ikke sånn at vi må klare oss alene:Heartred
 
I dagens samfunn er det veldig vanlig at det kan bli litt aldersforskjell.
Jeg fikk første barn i 2014. Nytt barn 2021. Nytt barn på vei. Kommer i 2024.

Eldstemann vil altså være 9 når ny baby kommer. Og unge nummer to vil nærme seg 3år
 
Minste her blir 3, og dei to andre 8 og 10.
Så dei to eldste kan hjelpe masse til.
Ho på 3 leika masse med dukke for tida, så det blir kjekt å fortelle det snart :)
 
Minsten var 2 i går så ikke så lenge siden han kom. Men har ei født i september 2011 og en født i desember 2006 ;)
Så eldste har blitt 17 før den i magen sier hei til verden❤️
 
Gratulerer med baby på vei :D :Heartred

Mine to første ble født i 2018 og 2020. Og neste blir da begynnelsen av 2024.

Forresten så var det jordmor som henviste meg til både tidlig ultralyd og ordinær ultralyd. Så det MÅ ikke være fastlege som gjør det alltid.
Du finner kanskje info på kommunen din sin nettside om svangerskapsomsorgen i din kommune og hvem du kan kontakte.
 
Bare 11 måneder siden jeg fikk en datter, så var ca 9 mnd siden da jeg ble gravid igjen :hilarious: Dette var første PP siden fødsel, og trodde ALDRI jeg skulle bli gravid så fort. Nå er dette muligens en MA, så er i veldig limbo for tiden, men jeg blir iaf raskt gravid:)
 
I dagens samfunn er det veldig vanlig at det kan bli litt aldersforskjell.
Jeg fikk første barn i 2014. Nytt barn 2021. Nytt barn på vei. Kommer i 2024.

Eldstemann vil altså være 9 når ny baby kommer. Og unge nummer to vil nærme seg 3år
Ikke uvanlig i gamledager heller at folk var eldre enn tanta si typ ;)
 
Back
Topp