Lekser

bondekone

Forumet er livet
Hvordan har starten med lekser gått hos dere?
Her startet de med lekser fra dag 1. Første uka hadde de kun en oppgave for hver dag.
Men fra denne uka er det mye mer 2 sider i mate og 1 side skriving i norsk pluss lesing.
Så blir nok en stund med lekser hver dag nå. i Fjord brukte vi fort 2 timer i norsk , så hvor mye lekse tid det blir i år er jeg usikker på når jeg ser det han har
 
Her har de også startet ganske fort med lekser. De har nå lekse til hver dag, i fjor hadde de ukelekser noe jeg syntes var veldig greit. De skal nå plutselig kunne alle de små bokstavene.....og i tillegg skal de ha diktat en gang i uka. Synes det er litt mye med tanke på alder, og hva de forventer av så små barn.
 
De startet med ukeplan og lekser hver dag fra første skoledag. Trodde ikke de kom til å gjøre det, men det er egentlig greit. Sommerferien har vært veldig lang så det er godt å komme igang igjen.
Vi begynte med litt lekser før skolestart her hjemme også vi da. Vi har jo lest litt i sommer. Har ikke helt klart hver dag, men flere ganger i uka ihvertfall. Siste uka kom vi på at vi har ikke øvd så mye på skriving så ga han litt "skrivelekser".
Det er jo greit å ikke måtte starte helt på nytt også. Når de akuratt har lært ting så er jo 2 mnd pause veldig lenge.

Ellers har de lært både stor og små bokstaver i fjor. Var vel ferdig med alle bokstavene i april tror jeg. (lærte dere bare de store mammadoc?) Ellers syns jeg de lærer mye, men jeg føler ikke at det er for mye. Forventningene er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen. Men gutten min har hele tiden utfordringer, men det er ikke for vanskelig. Jeg vet flere kan både lese og skrive og flink med tall når de begynner og de kjeder seg en del. Er veldig glad for at det ikke gjelder storebror.
Lillebror leser litt allerede, men har vært litt forsiktig med å lære, men han vil så gjerne være like flink som broren. Er litt redd for dette at det skal bli for kjedelig også.

Mengden lekser er ikke så voldsom enda. Vi har enten 2 sider i matte eller norsk boka og 2-3 sider og lese. Sidene er ikke så lange så det går ganske raskt. Men må hjelpe han å holde fokuset litt for jeg ser han gjetter litt ord innimellom og da blir det litt feil.
Læren har ikke sagt noe med vi skriver også ukas ord i en kladdebok. Dette er litt frivillig, men de sa ihvertfall i fjor at vi skulle øve litt på skrivinga også.
Vi har også sagt ja til leksehjelp 2 ganger i uka. Han vil det gjerne selv også for vet at da blir det mer leketid hjemme. :-)
 
De luktet så vidt på små bokstaver de siste to ukene før skolen sluttet, men det var ikke mye. Her har de to til tre sider med mattelekse i uken, diktatord de må øve på og leselekse med oppgaver ved siden av (veileder lesing). Leseboka de skal få nå inneholder små bokstaver og det skal nok gå greit, det han synes er litt vanskelig foreløpig er å skrive de små bokstavene:-)
 


Mamadoc skrev:
De luktet så vidt på små bokstaver de siste to ukene før skolen sluttet, men det var ikke mye. Her har de to til tre sider med mattelekse i uken, diktatord de må øve på og leselekse med oppgaver ved siden av (veileder lesing). Leseboka de skal få nå inneholder små bokstaver og det skal nok gå greit, det han synes er litt vanskelig foreløpig er å skrive de små bokstavene:-)



Jeg må si jeg ble litt overrasket over at de ikke har lært de små bokstavene. For jeg tror det er derfor det blir vanskelig. For hvis barna akuratt har lært bokstavene og øvd på dem så må de jo på en måte lære de en gang til. (men vet jo at man gjør ting på forskjellig måte fra skole til skole)
Her tok de jo det samtidig og vi måtte jo øve. Ikke alle er like enkle, men alle regler om at det skal være puntum og stor bokstav på ny setning og i navn er allerede helt naturlig. Det er jo flere av de store bokstavene også som må øves på.

Det de starter med nå er ord som skal leses anderledes enn det er skrevet. Ord som MEG, DEG osv. Han lurte litt på hvorfor de ikke bare kan skrives slik som lydene sier og jeg har prøvd å forklare, men han syns det er litt rart. hehe
 
Helt enig i at de burde ha lært de små bokstavene sammen med de store, nå blir det nesten som å starte på nytt. Ser ut til at det kommer til å gå greit i forhold til lesingen, han kjenner bokstavene i og med at han blir lest mye for, og er nysgjerrig:-) Ser at han synes det er vanskelig å skrive små bokstaver, dette med over og under linjen spesielt. Min synes også det er rart at han ikke kan skrive ordene slik de uttales, "mamma vi sier jo jæi og dæi, det blir feil å skrive noe annet" ;-)
 
Back
Topp