De startet med ukeplan og lekser hver dag fra første skoledag. Trodde ikke de kom til å gjøre det, men det er egentlig greit. Sommerferien har vært veldig lang så det er godt å komme igang igjen.
Vi begynte med litt lekser før skolestart her hjemme også vi da. Vi har jo lest litt i sommer. Har ikke helt klart hver dag, men flere ganger i uka ihvertfall. Siste uka kom vi på at vi har ikke øvd så mye på skriving så ga han litt "skrivelekser".
Det er jo greit å ikke måtte starte helt på nytt også. Når de akuratt har lært ting så er jo 2 mnd pause veldig lenge.
Ellers har de lært både stor og små bokstaver i fjor. Var vel ferdig med alle bokstavene i april tror jeg. (lærte dere bare de store mammadoc?) Ellers syns jeg de lærer mye, men jeg føler ikke at det er for mye. Forventningene er veldig mye høyere enn da jeg gikk på skolen. Men gutten min har hele tiden utfordringer, men det er ikke for vanskelig. Jeg vet flere kan både lese og skrive og flink med tall når de begynner og de kjeder seg en del. Er veldig glad for at det ikke gjelder storebror.
Lillebror leser litt allerede, men har vært litt forsiktig med å lære, men han vil så gjerne være like flink som broren. Er litt redd for dette at det skal bli for kjedelig også.
Mengden lekser er ikke så voldsom enda. Vi har enten 2 sider i matte eller norsk boka og 2-3 sider og lese. Sidene er ikke så lange så det går ganske raskt. Men må hjelpe han å holde fokuset litt for jeg ser han gjetter litt ord innimellom og da blir det litt feil.
Læren har ikke sagt noe med vi skriver også ukas ord i en kladdebok. Dette er litt frivillig, men de sa ihvertfall i fjor at vi skulle øve litt på skrivinga også.
Vi har også sagt ja til leksehjelp 2 ganger i uka. Han vil det gjerne selv også for vet at da blir det mer leketid hjemme. :-)