Synne1233

Blir kjent med forumet
Hei fantastiske forum!

Først, takk for så mange gode svar her inne. Kjenner ingen andre gravide, og da er det så greit å kunne sparre med dere her inne istedet.

Jeg var hos jordmor i dag, og spurte jeg blant annet hvordan det føltes når vannet gikk - hvordan visste jeg at det var snakk om fostervann. Hun sa at i motsetning til utflod så ville dette være mye mer flytende, og ikke legge seg som et lag oppå trusen men heller trekke inn i trusen. I etterkant av timen har jeg tenkt litt på dette... For jeg blir ofte våt i trusen. Har tenkt at det var utflod, men er ikke alltid slik at det er noe lag som legges oppå truse - det er oftere slik at det trekker inn. Det er ikke snakk om mye, har aldri følt at jeg har måttet bytte truse, men ble likevel litt bekymret for om dette kanskje var fostervann og ikke utflod. Noen tanker / erfaringer?

Det kan selvfølgelig også være urin. Jeg må ofte på do, og merker at jeg tisser litt på meg når jeg feks ler mye (har måttet slutte å høre på Radioresepsjonen når jeg er ute og går på grunn av dette - ops!).

Jeg er forresten 21+6. Bør jeg ta kontakt med noen? Er dette noe å bekymre seg for? Jeg er selvfølgelig mest engstelig for eventuelle infeksjoner babyen kan få.... Om det så er fostervann er ikke mengden stor nok til at det kan bli tomt der inne. Hjelp?
 
Jeg også har hatt vanndig utflod. Hadde det spesielt i starten av graviditeten. Det tryggeste er kanskje å spørre jordmor:)
 
Om du mistenker lekkasje av fostervann bør du ta kontakt med jordmor eller fødepoliklinikken/ føden. Det finnes en enkel test som kan påvise fostervann i skjeden, heter amniosure. I tillegg vil fostervann lukte søtlig, og er derfor lett å skille fra urin. Konsekvensene av hull i fosterhinnene så tidlig er forbundet med økt infeksjonsfare og tett oppfølging med prøver.
 
Er du usikker blr du få testa det, ja. Veldig enkel test!

Men det blir ikke tomt, med mindre det renner mengder. Fostervann fornyer seg hver 3. time
 
Hvor mye haster det å ta prøver da? Var som sagt hos jordmor i dag, så er en stund til jeg skal tilbake... Kan jordmor ta disse testene? Føler meg mer komfortabel med å ringe helsestasjon med dette enn føden.
 
Hvis du er usikker så må du ringe føden og få sjekket. Tror ikke vanlige JM har de testene liggende. Husk å ikke bytte/kaste truseinnlegg/truse.

Det kan veldig godt hende det er utflod, ikke uvanlig med mye og tynnere/mer vanndig av det utover i svangerskapet, men vesentlig å vite hvis det er fostervannslekkasje.
Og da må du ringe føden!
 
Men ville ikke det vært mye mer «vann» hvis det var snakk om fostervannslekkasje? Er som nevnt bare snakk om litt nå og da - kan like gjerne være små urinlekkasjer. Trodde en eventuell fostervannslekkasje ville innebære mer vann, at det i større grad ville rent nedover lår.
 
Jeg hadde mye slik hele 2 og tredje trimester, og det var rett og slett ekstrent tynnflytende utflod:wacky:

Når fostervannet gikk i uke 37 var jeg ikke i tvil om at det var fostervann for å si det slik, fostervann lukter utrolig spessielt og kvalmende.

Men er du bekymret så kontakter du føden om det:)
 
Men ville ikke det vært mye mer «vann» hvis det var snakk om fostervannslekkasje? Er som nevnt bare snakk om litt nå og da - kan like gjerne være små urinlekkasjer. Trodde en eventuell fostervannslekkasje ville innebære mer vann, at det i større grad ville rent nedover lår.

Tror det kan varriere litt, og at det hos enkelte kan lekke fostervann uten at det blir stor splasj.

hos meg gikk vannet såpass at det var skikkelig splasj i uke 37 og hele badegulvet var dekket av fostervann. Og som jeg skrev over så lukter det ekstremt spessielt!

Men det gikk lang tid fra vannet først gikk og frem til det faktisk ble fødsel og fostervannet fornuer seg jo hele tiden så jeg gikk i timesvis å følte at jeg tisset på meg, hadde på meg slik diger sykehus bleie. Så det kom jo endel ja.
 
Jeg tenker at om du er usikker må du få det sjekket raskest mulig pga infeksjonsfaren. Og denne amniosure-testen bør tas så raskt som mulig for mest troverdig resultat. Det er mulig å lekke litt og litt fostervann i små mengder, og det er vanskelig å skille det fra tyntflytende utflod uten å få det sjekket.
 
Last edited:
Jeg lakk fostervann og da ble bindet vått og jeg måtte bytte det.. dette var nærmere termin enn du er. Jeg var usikker så dro til sykehuset og tok en sjekk
 
Men ville ikke det vært mye mer «vann» hvis det var snakk om fostervannslekkasje? Er som nevnt bare snakk om litt nå og da - kan like gjerne være små urinlekkasjer. Trodde en eventuell fostervannslekkasje ville innebære mer vann, at det i større grad ville rent nedover lår.
Forskjell på at vannet går eller om man lekker. Ta en telefon til føden om du tror det kan være fostervann
 
Men ville ikke det vært mye mer «vann» hvis det var snakk om fostervannslekkasje? Er som nevnt bare snakk om litt nå og da - kan like gjerne være små urinlekkasjer. Trodde en eventuell fostervannslekkasje ville innebære mer vann, at det i større grad ville rent nedover lår.
Hvordan gikk det?
 
Back
Topp