Lekkasje på natta

mkrago

Elsker forumet
Lille gutt er blitt 3 mnd og jeg kjenner at jeg begynner å bli sprø av den klaustrofobiske følelsen av å sove med bh. Jeg sover i en av disse elastiske greiene som man kjøper på tvshop, di som minner om en sportsbh. Jeg har lekket melk siden jeg var 16 uker på vei og måtte begynne med ammeinnlegg om natten ved ca 20 uker.

Prøvde å legge meg uten bh her en natt, la meg i armkroken til gubben for å sove. Etter noen minutter begynner han å giggle og le, jeg lurer på hva det er, han svarer at det kiler. Da sto selvfølgelig melke spruten som vanlig og madrassen har en stor våt flekk. Jeg måtte tusle på badet og finne frem bh og ammeinnlegg. I tillegg så går bh størrelsen min fra å være ca C på kvelden etter at lille gutt har spist seg mett til ca E når jeg våkner om morgenen. Den siden han ikke spiser fra da kommer nok ofte opp i en F kopp før han tar den sia. Så den bh størrelsen som passer om morgenen passer ikke når jeg legger meg, dette fører til at jeg MÅ ligge på ryggen for å sove for å unngå lekkasje, jeg HATER å sove på ryggen.

Jeg har noen ganger våknet med så ekstrem melkespreng at jeg har funnet frem pumpa for å lette litt på trykket, da har jeg ofte sluttet å pumpe når jeg kommer til 225 ml fra en side fordi jeg ikke gidder mer.

Jeg pumper maks 2 ganger i uka, mest for å kunne fryse ned tilfelle noen andre skal passe han. Første 7 ukene la han på seg 400g i uka i snitt, neste 3 ukene var det gått ned til mer normale 260g i uka. Sist 3 ukene har det bare vært 155g totalt, men han har hatt ørebetennelse og gått på antibiotika.

Jeg er ganske sikker på at jeg har overproduksjon, noen ganger har han skummende grønn avføring og periodevis mye luft i magen. Virker ikke som om lufta plager han noe særlig han bare promper noe ekstremt.

Er det vanlig å lekke så mye når guttungen er 3 mnd? Noen råd eller tips til hva jeg kan prøve for å lindre ubehag? Dette gjøre dessverre at jeg gleder meg til å redusere på ammingen.

Jeg opplevde det samme som deg ang. bh, og gikk over til å sove i ammesinglet med ammeinnlegg i. Mine singletter er fra lindex. Innsiden er utformet som en type sportsbh, så alt flakser ikke rundt. Myk og god :)

Hei!

Jeg tror du med fordel kan prøve å intervallamme for å redusere produksjonen din for det høres ut til at du har alt for mye melk!
Her kan du lese ammehjelpens råd for å regulere ned overproduksjon: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Ved å få produksjonen din i takt med barnets behov så vil du kunne redusere problemet med lekkasjer. Metoden som beskrives kan se omfattende ut når du ser det sånn men de aller fleste sier at det går veldig mye greiere enn de hadde sett for seg når de bare kommer i gang.

Jeg kan veilede deg her i tråden din underveis hvis du har behov for det, eller så kan jeg sette deg i kontakt med en ammehjelper som kan veilede deg videre på mail eller telefon. Det er bare å gi beskjed i såfall :)

Beste hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

Hei!

Jeg tror du med fordel kan prøve å intervallamme for å redusere produksjonen din for det høres ut til at du har alt for mye melk!
Her kan du lese ammehjelpens råd for å regulere ned overproduksjon: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Ved å få produksjonen din i takt med barnets behov så vil du kunne redusere problemet med lekkasjer. Metoden som beskrives kan se omfattende ut når du ser det sånn men de aller fleste sier at det går veldig mye greiere enn de hadde sett for seg når de bare kommer i gang.

Jeg kan veilede deg her i tråden din underveis hvis du har behov for det, eller så kan jeg sette deg i kontakt med en ammehjelper som kan veilede deg videre på mail eller telefon. Det er bare å gi beskjed i såfall :)

Beste hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

Nå begynner lille gutt å nærme seg 4 mnd og vi har planer om å introdusere fast føde da. Jeg skal tilbake i jobb når han er 6 mnd og da må dessverre de fleste måltider være mat og ikke melk.

Bør jeg gjennomføre denne intervallammingen nå før vi begynner med fast føde?

Kommer han til å ville amme oftere det døgnet det pågår? Han spiser vanligvis hver 2-3 time på dagen og om natta sover han vanligvis minst 5 timer sammenhengende i første omgang, det har han gjort siden han var ca 3 uker.

Slik jeg har forstått metoden så skal jeg pumpe meg slik at jeg "tømmer" brystene. Så skal jeg amme fra begge sider så lenge lille gutt ønsker. Deretter ammer jeg fra en side i tidsintervall på 3 timer eller minst 2 ganger.

Det er ikke alltid så lett å planlegge, noen ganger vil han ha mat etter 1 time andre ganger etter 3 timer og det tar en stund å pumpe seg. Begge sider tar minst 30 min.

Hei!

Det skal ikke være noe i veien for å gjennomføre dette før introduksjon av fast føde.

Har du vurdert å pumpe deg en gang i løpet av dagen mens du er på jobb slik at han kan få melk på flaske når du ikke er hjemme? Jeg spør fordi det ikke alltid er så lett å planlegge hvor mye fast føde et barn vil ha ved 6 mnd selv om man starter tidlig (ikke begynn før 4 mnd- det er pga nyrene til babyen at man ikke må starte før 4 mnd). Noen vil fortsatt bare ha noen ts når de er 6 mnd og da kan det være enklere å bare gi melk av flaske når du ikke er hjemme.. (Da ville jeg i såfall hatt en dobbelpumpe så du halverer pumpetiden).

Noen opplever faktisk at barnet vil ha sjeldnere mat når de intervallammer fordi barnet får i seg mer fett når brystene ikke er så fulle.

Det stemmer at du pumper begge brystene myke, så legger du barnet til like etter at du har pumpet og lar ham die så lenge han vil på begge sider. Etterpå ammer du kun fra en side til det har gått 3 timer OG minst 2 amminger. Hvis du kun har ammet en gang på det brystet når det har gått 3 timer så venter du til du har ammet en gang til før du skifter bryst.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Må bare få si at intervallamming fungerer! :) jeg hadde et ekstremt tilfelle av overproduksjon. Fikk kjempe god hjelp fra en ammehjelper. Jeg hadde bestemt meg for å slutte å amme da både jeg og datteren min hadde vondt, jeg fikk kuler og betennelse bare over natten. Etter 7 runder med intervaller løste det seg plutselig :) veldig glad jeg holdt ut :) anbefaler deg denne metoden på det sterkeste :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp