Leker

Bao

Glad i forumet
Hva leker barna deres med om dagen? Trenger tips til julegaver egentlig.
Her går det i duplo om dagen. Han har akkurat begynt å klare å sette et par klosser sammen. Så har han zoo i duplo, og dyra er så klart populære. Ellers, og kanskje mest in er vel lekekjøkkenet. Han er bortpå det støtt og stadig. Henter kopper og skåler etc og setter utover stuebordet. Tar feks frukten han får å flytter rundt på talerknene, og prøver å helle drikke i glassene fra flaskene sine. (Jada, jeg fyller også på noen dråper vann i de, det elsker han! Drikker å koser seg!)
Men hva liker deres barn? Er det noen som har gitt de sånn leke pc enda? Lillemann elsker pc min(dessverre), og selv om han ikke kommer til å skjønne noe som helst av de lekeprogrammene på de pcene så har han noe å trykke på da.. eller er det dumt?!
 
Erlend er veldig glad i biler, og så leker han en del med ball.
Og så er han glad i kosedyr.
Vi kjøpte nettopp en pakke med 2 leketelt med tunnell mellom.
Har oppe det ene teltet med tunellen til inne på rommet hans, og det leker han en del med. Kjøpte det på Jula.
Han er veldig glad i dataen min også, men kommer til å vente med å kjøpe noe sånt enda noen år.
 
Biler og alt som brummer!
Og så har han begynt med de puslespillene med dyr som det er sånne knotter og ta tak i.
 
Min lille elsker bøker. Han er med i Goboken, og er kjempeglad i bøkene han får. Han leker også med biler, duplo, ball og koser med bamser. Så har han en skilpadde som er en putteleke. Han putter figurer inn der de passer, så spiller skilpadda en sang (sinnsykt høyt og ikke bra for små ører, så har tatt ducktape over høyttalerne).

Han har en leke PC han fikk til bursdagen, den leker han litt med. Men mye gøyerer med min, for den får han ikke lov til å leke med. Han er også veldig glad i å leke med alt som ikke er leker, roter i tøy jeg nettopp har brettet, sender tomme meldinger og ringer til folk. Nå har jeg fått ny smart telefon som er dritdyr, så nå er mobilen forbudt område...
 
min lille har nettopp begynt å leke me lekene sine , han har tedensen han ska trø og klatre på alt :O , så han e veldig glad i gogg gogg( bamser og dukker :P ) han e glad i biler,fly + alt som lage motorlyd, han kan sette seg ned litt me noen bøker innimellom, nettopp funne interessen av puttebokser , bare han gjør d på sin måte hehe :P like de zuzu hamstrene som lage lyd å kjøre rundt :D leker me lyder og bevegelser generelt og leker som han kan trekke etter seg og eeeeeeelske å koste :P  :)
 
Datteren vår fikk leke pc når hun kom hjem fra sykehuset når hun var 8,5 måned. Men det er sånn uten display. Der skjermen skal være er det søte ole brumm figurer hvor noen av dem kan man gjøre noe med så de lager lyd. Og så er det ulike moduser, alt fra spille melodier, finne former og farger og trykke på knappen som lyser (bytter rundt). Hun har også vært ivrig på PCene våre så vi tok et morsomt bilde hvor jeg, hun og min far sitter i sofaen med hver vår pc og alle trykker på en av de andre sin. =)

Ellers er bøker og blader fortsatt populært. Hun er så søt når hun henter mamma, foreldre og barn eller lignende og står og blar og ser på bildene. Peker på ting på bildene og prater vi vei.

Det aller morsomste nå er vel å tegne, male og klistre klistremerker på ark. Hun har fått sånne babys first colors fargeblyanter og tusjer, så har jeg kjøpt fingermaling. Og så er det kjempegøy med klistremerker da, gjerne på samme ark som hun har tegnet. Dette får hun selvsagt bare gjøre sammen med oss for hun vil jo gjerne smake på så derfor må vi alltid sitte der med henne. Nå har vi fått spredd litt kunst rundt til besteforeldrene og det ble populært.

Hun har også fått sånt lite bord med stoler som hun er veldig glad i. Der får hun tegne og så har hun bamser der som hun gir mat og drikke. Lekemat og kopper/glass har vært en vinner en stund. Tar melk og vann fra drikkeflaska si over i lekeglass og drikker. Hehe.

I går hadde hun mye moro med å gå etter katta. Han pleier å være så selskapssyk at han koser med henne når hun ikke har tid til å klappe ham, noen ganger koser han sånn med henne at hun mister ballansen. Og når hun vil kose så slenger hun seg over ham og ligger oppå. I går diltet hun da altså etter ham, han småjogget ut i gangen og hun fulgte etter og lo godt for seg selv, han inn igjen i stua og hun etter, tilbake i gangen og så gjemte han seg under senga hennes. Hun gikk tilbake i stua og tok litt i en plastpose så den laget lyd og han kom løpende inn igjen. Hehe. De har det moro sammen, men kan aldri la dem holde på alene, for plutselig blir det for mye og vil ikke at pus skal klose henne eller at hun skal dra ham i halen og prøve å løfte ham etter pelsen (som har blitt prøvd noen ganger).

Duplo, andre klosser, little people og play2learn figurer, biler og dyr med hjul på som vi triller utover gulvet, lekehuset sitt med baller og bamser. Varierer litt fra dag til dag hva som er mest morsomt. Men å få stå på krakk ved kjøkkenbenken og hjelpe å lage mat er absolutt en vinner (må bare prøve å tilpasse aktivitetene slik at hun får hjelpe å røre og smake og sånt og holde kniver og andre skumle ting langt unna henne).

Og leke ute er gøy. Sandkasse og kaste sand opp i luften med spade f.eks. Løpe rundt og rundt foten til parasollen. Ikke vanskelig å glede.
 
Back
Topp