M
Moderator Heidi
Guest
Hva leker dere når dere leker sammen og hvor mye leker dere med barna i løpet av uken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det at han bestemmer i leken med Lego er jo hele poenget med å leke med barnet sitt.Blir lite leking hjemme. Når vi er på vei hjem om ettermiddag/kveld lekes det ofte på veien - akkurat nå er det Plants vs. Zombies 2 som gjelder, så vi løper rundt og planter kule forsvarsplanter overalt for å stoppe zombiene.
Når han vil "leke" hjemme er jeg vanligvis motvillig, fordi det i stor grad har bestått av "du er disse Legofigurene, og jeg er disse, og så er det kamp og jeg vinner" og det er ikke bare gørrkjedelig, det er direkte galt å la ham skrive alle reglene underveis og alltid vinne.
I uka er han bare hjemme 1-2 kvelder, og da er vi vanlig hjemme så sent at det ikke blir noe leking; han ser på youtube eller liknende mens jeg fikser mat, og så er det på tide med kveldsstell.
Heldigvis er han ganske selvhjulpen på lekefronten, samt utrolig glad i alt av skjermer, så han står i hvert fall ikke og henger i buksebeinet mitt når jeg er så sliten at jeg holder på å kollapse etter NOK en søvnløs natt.
Det at han bestemmer i leken med Lego er jo hele poenget med å leke med barnet sitt.
Han SKAL vinne i leken!!! Han skal BESTEMME reglene og lage de underveis.
I leken får barna være sjefen over de voksne, noe de aldri får i det virkelige liv.
Hvorfor er det galt?
Når barnet kan få være sjefen i leken, og bestemme over den voksne, kan de være mer tilbøyelig til å følge den voksnes regler i det virkelige liv. Det skapes en gjensidig respekt, som har større betydning enn det vi kan fatte. Gjennom en slik lek anerkjenner du betydningen av hans ideer og fantasi. Dette er også viktig for utvikling av selvtillitt og selvfølelse.