Leker du mye med barnet ditt?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
Hva leker dere når dere leker sammen og hvor mye leker dere med barna i løpet av uken?

I dag har vi lagt perler og bygget lego sammen...
Nå sitter vesla å ser på Paddington før hun skal sove.

Jeg leker med han fra vi er hjemme på ettermiddagen og til han legger seg. Leker med han det han driver med, alt fra tog til Lego, til å være ute eller ha dansekonkurranse...

Her er dei flinke til å leike sjølv og sammen begge to, men når dei vil ha meg med er det berre kjekt.
Det blir mykje Lego og spørrespel med største, og modellerkitt og knotting med minste for tiden.
Ofte er dei så slitne etter barnehagen at dei setter seg i kvar sin stol og ser på barne-tv:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Leker mye med henne på gulvet. Synger, danser, ser i bøker eller bare tuller og tøyser med henne:)

Går mye i lego her, men nå om dagen vil hu nesten ikke annet enn å se på "den utrolige reisen" da hu elsker hunder :)

Blir lite leking hjemme. Når vi er på vei hjem om ettermiddag/kveld lekes det ofte på veien - akkurat nå er det Plants vs. Zombies 2 som gjelder, så vi løper rundt og planter kule forsvarsplanter overalt for å stoppe zombiene.

Når han vil "leke" hjemme er jeg vanligvis motvillig, fordi det i stor grad har bestått av "du er disse Legofigurene, og jeg er disse, og så er det kamp og jeg vinner" og det er ikke bare gørrkjedelig, det er direkte galt å la ham skrive alle reglene underveis og alltid vinne.

I uka er han bare hjemme 1-2 kvelder, og da er vi vanlig hjemme så sent at det ikke blir noe leking; han ser på youtube eller liknende mens jeg fikser mat, og så er det på tide med kveldsstell.

Heldigvis er han ganske selvhjulpen på lekefronten, samt utrolig glad i alt av skjermer, så han står i hvert fall ikke og henger i buksebeinet mitt når jeg er så sliten at jeg holder på å kollapse etter NOK en søvnløs natt.

Vi lekte med barbiedukker i kveld. Helt ærlig syns jeg det er lite gøy å leke sånn. Vi gjør det kanskje en gang i uken. Spiller heller brettspill, tegner sammen, spiller tv-spill eller andre aktiviteter. Men "leking" gjør vi ikke så ofte nei.

Tja. Innimellom leker vi litt, men vi tøyser, tuller og koser mye hver dag. Leser bøker og legger til rette for bordaktiviteter. Jeg ønsker at ungene ikke skal være avhengig av voksne for å leke, så legger godt til rette for at de skal komme igang med lek, for så at jeg noen ganger trekker meg litt unna. Pappaen er flink til å legge seg på gulvet for å la ungene "undersøke" han over alt. De sjekker at beina virker, ørene er rene og øynene er fine. Vet ikke hvem som koser seg mest da :)

Med fire barn i huset har de stort sett noen å leke med, så det blir ikke så ofte til at jeg er med på leken. Men innimellom bygger jeg lego sammen med guttene, eller leker med dukker sammen med jentene. En lek de alle gjerne vil leke er butikk/restaurant :-)

Vi leker sammen en time hver dag, hun er 2 år.

Tror ikke alle foreldre er klar over hvor utrolig viktig det er for barnets sosiale, språklige og kognitive utvikling at foreldrene leker med de daglig. Så lite som 10min hver dag kan være "nok".

Lek med søsken blir ikke det samme som når en voksen, med sitt intellekt, ordforråd og erfaring, deltar i leken. Man behøver ikke å delta aktivt, men å være på gulvet sammen med barnet og anerkjenne det de gjør og sette ord på det er utrolig viktig.

Jeg sitter mest på gulvet mens hun leker rundt meg. Følger med på hva hun gjør og kommenterer det hun sier. Lar henne styre leken slik at det foregår på hennes premisser. :) Noen ganger foreslår jeg pussling eller slike motoriske aktiviteter, men som oftest klarer hun fint å finne på selv hva "vi" (hun) skal leke.

Blir lite leking hjemme. Når vi er på vei hjem om ettermiddag/kveld lekes det ofte på veien - akkurat nå er det Plants vs. Zombies 2 som gjelder, så vi løper rundt og planter kule forsvarsplanter overalt for å stoppe zombiene.

Når han vil "leke" hjemme er jeg vanligvis motvillig, fordi det i stor grad har bestått av "du er disse Legofigurene, og jeg er disse, og så er det kamp og jeg vinner" og det er ikke bare gørrkjedelig, det er direkte galt å la ham skrive alle reglene underveis og alltid vinne.

I uka er han bare hjemme 1-2 kvelder, og da er vi vanlig hjemme så sent at det ikke blir noe leking; han ser på youtube eller liknende mens jeg fikser mat, og så er det på tide med kveldsstell.

Heldigvis er han ganske selvhjulpen på lekefronten, samt utrolig glad i alt av skjermer, så han står i hvert fall ikke og henger i buksebeinet mitt når jeg er så sliten at jeg holder på å kollapse etter NOK en søvnløs natt.
Det at han bestemmer i leken med Lego er jo hele poenget med å leke med barnet sitt.

Han SKAL vinne i leken!!! Han skal BESTEMME reglene og lage de underveis.

I leken får barna være sjefen over de voksne, noe de aldri får i det virkelige liv.

Hvorfor er det galt?

Når barnet kan få være sjefen i leken, og bestemme over den voksne, kan de være mer tilbøyelig til å følge den voksnes regler i det virkelige liv. Det skapes en gjensidig respekt, som har større betydning enn det vi kan fatte. Gjennom en slik lek anerkjenner du betydningen av hans ideer og fantasi. Dette er også viktig for utvikling av selvtillitt og selvfølelse.

Varierer hvor mye lek det blir, men leker litt hver dag.
Noen ganger kan vi leke hele dagen, andre ganger 1/2 time.
Leker mye med briotog, bygger stor bane som dekker mesteparten av stua (av og til bro over dørterskelen, slik at banen fortsetter på soverommet).
Leker med lekekjøkkenet.
Bygger med lego, perler, tegner og spiller spill.
Ellers er sang med bevegelser veldig gøy.
Ute ser vi på insekter og steiner, sparker litt fotball og leker sandkassa sammen.
Men han er også flink til å leke alene uten meg.

Egentlig ikke. De leker med hverandre hele dagen fra vi kommer hjem, så blir mer brettspill osv. Men vanlig lek er det veldig lite jeg er med på. Gubben er mye flinkere enn meg der. Men da er det legobygging og herjing som er tingen. Hehe

Ja vi prøver å leke litt hver uke. Men nå går det mest i lekser

Leker en del, yngste sliter med motorikken -så da trener vi gjennom lek ;)
Blir en del bilkjøring på gulvet, sang, lese bok osv
Med de to eldste gjør jeg ting som: pærler, maler, leker med kitt, bygger med lego osv

Det at han bestemmer i leken med Lego er jo hele poenget med å leke med barnet sitt.

Han SKAL vinne i leken!!! Han skal BESTEMME reglene og lage de underveis.

I leken får barna være sjefen over de voksne, noe de aldri får i det virkelige liv.

Hvorfor er det galt?

Når barnet kan få være sjefen i leken, og bestemme over den voksne, kan de være mer tilbøyelig til å følge den voksnes regler i det virkelige liv. Det skapes en gjensidig respekt, som har større betydning enn det vi kan fatte. Gjennom en slik lek anerkjenner du betydningen av hans ideer og fantasi. Dette er også viktig for utvikling av selvtillitt og selvfølelse.

Han skal få VÆRE MED og bestemme. Han skal ikke detaljstyre alt - for han prøver å gjøre det samme i lek med andre barn, og det skaper problemer. Sønnen min sliter litt sosialt, kanskje grunnet at han snakket svært sent grunnet litt hørselproblemer, muligens grunnet brukne sosiale antenner han har arvet av sin mor, men uansett: Andre barn vil ikke leke med ham fordi han skal bestemme ALT, og fordi han ikke alltid er like god på turtaking og samspill.
Når han vil leke at vi er motstandere i kamp, og han så endrer reglene han selv har laget hvert tiende sekund med det resultat at jeg ikke får gjort noe som helst, så er det veldig vanskelig for meg å delta i leken - jeg blir bare sittende som en forvirret og frustrert utstillingsdukke.
Da fungerer det mye bedre om jeg f.eks. foreslår at vi kan være på samme lag mot "motstanderne" - enten de er zombier, slemme roboter eller Nindroids. Da kan hans kreativitet og min jobbe MED hverandre, i stedet for MOT hverandre, jeg kan bygge opp under historien hans og validere den.

Så ja, jeg lar ham vinne - innenfor visse grenser. For noen ganger må selv sjuåringer lære at om man maser seg til et kappløp med en som er en halvmeter høyere, så KOMMER man til å tape innimellom.
Pick your battles.
Barn som lærer seg at de ALLTID vinner blir ufyselige.

Leker så mye som mulig med gutten vår :) Det er alt ifra å bygge med duplo, lego, togbane, til å danse, lage lekemat sammen og bygge hytte under bordet :)

Vi har en eller annen aktivitet sammen hver dag :) alt fra lesing, Lego, gå turer, loom strikk :)

Back
Topp