Leker ditt barn alene?

Kvikklunsjen

Forelsket i forumet
Hei.
Vi har en gutt på snart 4.5 år som IKKE evner å leke alene. Det er såvidt han vil leke når vi foreldrene er med, holder bare ut i noen minutter og så ligger han på gulvet og vrir seg, eller bare ser på hva vi gjør. Jeg skjønner det virkelig ikke. I barnehagen eller på besøk hos andre leker han som bare det, men på sitt eget rom er han ALDRI!! Det skal sies at han er en veldig fysisk aktiv gutt, vil helst være ute og sykle, løpe og klatre. Og det varmer jo mitt hjertet, for jeg er fra gård og var ALLTID ute og fant på ting. Vi prøver å gå ut så mye som mulig (etter middag og i helgene), men det er ikke alltid tiden (eller lysten) strekker til. Noen ganger hadde det vært deilig om han kunne sitte litt på rommet sitt og leke og "gå inn i sin egen verden" som mange barn gjør når de leker. Vi kan godt leke med han også, og det har vi prøvd mange ganger, men det ser ikke ut til å gjøre den store nytten.
Han kan tegne litt (i 5 min) hvis jeg sitter med han, og han hadde en periode før jul hvor han var veeeldig interessert i perling. Og da kunne han sitte lenge og konsentrere seg. Jeg har over hodet ikke noe mistanke om hverken ADHD eller autisme, bare så det er sagt. Det er bare at han ikke klarer å underholde seg selv uten andre barn til stede. Rommet hans er nesten alltid strøkent, og det skal ikke rommet itl en 4åring være. Det skal bære preg av lek, men det hører sjeldenhetene til.

Så når vi er inne vandrer han bare rundt, eller ser på noe på ipad/tv. Når det gjelder nettopp det så har vi klare regler på når han får se og hvor mye han får se. Så jeg føler ikke at det er grunnen til at han ikke leker heller. Forrige uke satt JEG sammen legoleker som han fikk til bursdagen sin i januar!! Prøvde å engasjere han i byggingen, men han ble rimelig fort lei....

Hvordan er deres 3-4-5 åringer i forhold til lek? Det er gjerne innenfor normalen at noen barn er mindre flinke til å leke med seg selv enn andre? Og kanskje kommer det seg etter hvert som han blir eldre? Vi planlegger å begynne prøvingen på nr 2 rimelig snart, så det hadde jo vært fint om han klarer å underholde seg selv litt når babyen kommer..

Fortell gjerne hvordan deres barn er!

Min datter er bare to år da ,men hun er helt lik beskrivelsene du kommer med. Jeg har tatt dette opp med helsesøster, å kom til enighet at vi måtte trene på å leke alene. Jeg tenker nå at vi foreldre må la barna styre selv, selvom det er vanskelig å se på at et barn bare surrer rundt og ikke gjør noe. Neivell har jeg lært og tenke, kanskje vi ikke har funnet riktig leketøj for henne, og barn må kunne kjede seg også.. leker blir også kjedelig, jeg synes lekene er dritt kjedelig. Og noen ganger aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med dem.
Mulig hun mener og føler det samme :rolleyes:

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Min datter er bare to år da ,men hun er helt lik beskrivelsene du kommer med. Jeg har tatt dette opp med helsesøster, å kom til enighet at vi måtte trene på å leke alene. Jeg tenker nå at vi foreldre må la barna styre selv, selvom det er vanskelig å se på at et barn bare surrer rundt og ikke gjør noe. Neivell har jeg lært og tenke, kanskje vi ikke har funnet riktig leketøj for henne, og barn må kunne kjede seg også.. leker blir også kjedelig, jeg synes lekene er dritt kjedelig. Og noen ganger aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med dem.
Mulig hun mener og føler det samme :rolleyes:

Takk for svar! Vi skal på 4 års kontroll i juni og tenker også å ta dette opp med helsesøster. Hadde vært fint med noen råd til hva vi kan gjøre :)
Har også vært inne på tanken om at han kanskje har litt kjedelige leker. Men vi har ekstremt dårlig råd for tiden, siden samboer er student og jeg enda ikke har fått noe relevant jobb etter jeg var ferdig i fjor. Jeg ser jo hva andre barn har på sine rom, og vår gutt har desverre ikke i nærheten av så mange, kule og store leker som de.. Men samtidig, unger skal jo kunne leke med det meste? Han har jo mye lego, togbane, bay blade, puslespill, lekekjøkken, politistasjon... Nei, tror ikke det er lekene det står på, gutten er rett og slett ikke interessert i å leke alene! :)

Mulig at han ikke vet hvordan. Synes også det er vanskelig. Jeg har slått meg til ro med det siden hun er så lita. Men om det blir sånn når hun blir gammlere blir jeg litt bekymret ja..
Etter at jeg har prøvd å fortelle henne at hun må leke selv og, å kanskje tipse om hva hun kunne leke med, går det litt bedre. Men ser det er varierende. Kjenner en som er like gammel som min datter og han går også bare og vaser..
Vi har heller ikke råd til så mange leker, så det blir nokk kjedelig for henne. Det eneste som varer er bøker.. di kan vi lese og se i hver dag! :D
Jeg håper det order seg for dere, og at det bedrer seg. Somsagt synes jeg det kan være ekkelt? å se på når hun virkelig ikke klarer og finne på noe selv

Når gutten vår var liten så fikk vi han aldri til å leke på rommet sitt. Han klarte etterhvert å leke alene, men da i stua sammen med oss. Og han var hele tiden interessert i vår tilbakemelding. Hele tiden!! Det ble dessverre noen halvhjerta tilbakemeldinger som: -Ja, se der. -Så flink du er. - Hmmm. -Fint. -Så gøy! - litt uten at vi helt hadde fått med oss hva han hadde gjort... :/ Men etter hvert ble han flinkere til å leke alene, i et annet rom enn der vi var, helst med døra åpen. Ganske deilig å høre han lekte for seg selv mens han sang eller levde seg inn i rollespill :) Han kom ofte inn for å vise oss hva han hadde bygd eller laget :) Og sånn er han heldigvis enda. Nå er han 9 år, og det pleier å gå maks 10min med kjeding før han finner på noe på egenhånd.

Sent from my iPhone using BV Forum

Gutten vår på snart 2,5 år leker endel alene, men han foretrekker nok at vi leker sammen med ham. Kommer ofte å drar oss med ned på gulvet. Vi forstyrrer ham minst mulig de gangene han leker alene, slik at han kan fortsette å gjøre det å ikke kreve oss med hele tiden. Vi oppmuntrer også til at han skal leke litt alene når vi har lekt mye med ham ; )

Ja poden leker alene, det har han gjort i mange år. Vet mange som ikke gjør det, barn er jo forskjellige så da må man bare finne utav det ettervert tenker jeg.

Lille her syntes ikke det var morro å leke alene på den alderen heller husker jeg.

Hun gjorde det før og hun gjør det nå, men jeg tror det har noe med at de endelig begynner å bli gode på samspill og gjerne vil ha mer av den typen lek og ikke "gidder" å leke alene mer. :p

Er vanskelig for storebror på fem her å leke alene også, han er aldri på rommet sitt alene. Så her er ene delen av stua okkupert av leker. Og det får bare være sånn så lenge vi har små barn.

Jeg tror kanskje at han kunne ha lekt mer alene hvis han kunne være i nærheten av der dere er?
Hvis han visste at dere var der og han kunne gå mellom dere og lekene?

Hvordan er han i bhg? Leker han der?

Jeg tenker at hvis han leker i bhg så er det ikke lekekompetansen det går på, da kan han å leke, men han gidder ikke å leke alene.
Er han vant fra han var liten at dere var på gulvet med ham hele tiden?
For det var vi med storebror, og det tror jeg dessverre var starten på problemene. Han er rett og slett vant til at vi ligger på gulvet med ham hele tiden. Begynner å gå seg til nå heldigvis.

Vi var mer bevisste på dette med lillesøster og hun lå en del alene på gulvet da hun var liten, og hun leker bedre alene. Hun blir to år neste uke.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Er vanskelig for storebror på fem her å leke alene også, han er aldri på rommet sitt alene. Så her er ene delen av stua okkupert av leker. Og det får bare være sånn så lenge vi har små barn.

Jeg tror kanskje at han kunne ha lekt mer alene hvis han kunne være i nærheten av der dere er?
Hvis han visste at dere var der og han kunne gå mellom dere og lekene?

Hvordan er han i bhg? Leker han der?

Jeg tenker at hvis han leker i bhg så er det ikke lekekompetansen det går på, da kan han å leke, men han gidder ikke å leke alene.
Er han vant fra han var liten at dere var på gulvet med ham hele tiden?
For det var vi med storebror, og det tror jeg dessverre var starten på problemene. Han er rett og slett vant til at vi ligger på gulvet med ham hele tiden. Begynner å gå seg til nå heldigvis.

Vi var mer bevisste på dette med lillesøster og hun lå en del alene på gulvet da hun var liten, og hun leker bedre alene. Hun blir to år neste uke.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Takk for svar! Han leker veldig godt i barnehagen, tar ofte initiativ og jeg ser han har et helt "normalt" forhold til lek der.. Så det går nok på at han ikke gidder leke alene. Men vi har egentlig aldri lekt så mye med han, på gulvet, hver dag liksom. Vi har selvsagt lekt med han, men ikke så voldsomt igrunn.. Kunne også ligge mye alene som baby og når han lærte seg å sitte og holde seg oppe kunne han underholde seg selv lenge i lekegrinden..
Jeg tror han rett og slett ikke ser vitsen i å leke alene. Tror fantasien hemmes litt når han er alene.. Liker best å være ute og få bruke kroppen, så det får vi bare godta :) Kommer seg sikkert etter hvert :)

Takk for svar! Han leker veldig godt i barnehagen, tar ofte initiativ og jeg ser han har et helt "normalt" forhold til lek der.. Så det går nok på at han ikke gidder leke alene. Men vi har egentlig aldri lekt så mye med han, på gulvet, hver dag liksom. Vi har selvsagt lekt med han, men ikke så voldsomt igrunn.. Kunne også ligge mye alene som baby og når han lærte seg å sitte og holde seg oppe kunne han underholde seg selv lenge i lekegrinden..
Jeg tror han rett og slett ikke ser vitsen i å leke alene. Tror fantasien hemmes litt når han er alene.. Liker best å være ute og få bruke kroppen, så det får vi bare godta :) Kommer seg sikkert etter hvert :)
Nei da skulle ikke det være grunnen heller.

Det går seg nok til etterhvert, og så kan det være fint å få et søsken og?
Ser jo det at de kan leke mye sammen nå, og det er godt for oss alle.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Nei da skulle ikke det være grunnen heller.

Det går seg nok til etterhvert, og så kan det være fint å få et søsken og?
Ser jo det at de kan leke mye sammen nå, og det er godt for oss alle.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Søsken blir bra nå tror jeg ja. I slutten av juni begynner vi prøvingen og jeg holder på å sprekke av nysgjerrighet! Lurer så fælt på hvor lang tid det vil ta, kjønn og alt det der! Vi er VELDIG klar nå, og vi er rimelig sikre på at vi har en utmerket kommende storebror i hus :) blir veldig stas for han :)

Min datter på snart 4 år er kjempe flink til å leke alene. Hun forsvinner inn i sin egen lille verden hvor hun synger, ler, snakker fantasti engelsk, er både mamma, pappa osv:)

Hun er veldig flink og har en stor fantasi. Når vi ønsket å ha det litt mer stille så kan hun sitte lenge å enten se på tv, tegne, perle osv.

Vi føler oss veldig heldig sånn sett da vi har en nevø som oppfører seg som han er døende om han ikke kan få se på tv eller spille. Det er veldig slitsomt og trist.

Ønsker oss nr 2 så inderlig <3

PP 25 - 27
PP 26 - 45 Kjemisk (?)
PP 27 - 26
PP 28 - 28 • Pergo kur 1
PP 29 - ? Pergo kur 2

Autocorrect er noe kjekke greier :o

Back
Topp