"Leker" dere med baby?

UnicornCorn

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Baby ser mye i taket og ut vinduet. Mulig det holder?
Eller gjør dere noe for å aktivisere/leke?
Testa babygym, men det var altfor tidlig og av null interesse.
Tror kanskje baby egentlig har det helt perfekt, men at mamman tror baby "kjeder" seg... ?
Hva er normalt?
 
Jeg viser kontrastbilder, synger, tar rangle foran henne slik at baby følger etter den med blikket også har hun selvfølgelig magetid.
 
Vi "leker" ofte i stellebordet, han er veldig interessert i de ulike gjenstandene som ligger rundt. Ellers leker vi med rimer, sanger, lyder. Og han elsker babymassasje, selv om det kanskje ikke tells som lek.

Vippestol og babygym blir mer spennende fra 3 måneders alder, tenker jeg. :)
 
Jenta vår er 6.5 veker no, og byrja syns babygym var kjekt frå ca 5.5 veker - men det er korte økter. Og so gjer vi magetrening kvar dag og “les” i ei peikebok. Mest kos for mamma kanskje, men ser ut som ho syns det er kjekt ;)
 
Lillegutt fikk babygym med mest mulig kontraster og farger når han var 5 uker (snart 6 uker nå). Han synes det er greit å ligge der å se på kontrastene, og ut vinduet. Selv om han ikke får så mye utbytte av babygymmen nå, så liker han det. Trener litt mage/nakke der også. Prøver å ha en rutine for å synge/rim ved bleieskift siden det er en ypperlig anledning for kontakt senere også. Ellers prater jeg om vær og vind å synger til han for å høre stemmen min, og hører litt musikk også. Men ikke stress for mye:) Det er vell nærhet og kos som er prioritet. Greit at det ikke blir overstimuli også.
 
Tror nærhet og kos er noe av det viktigste så tidlig, og så blir det masse tid til mer aktiv lek når baby blir større.

I passende stunder viser jeg bilder i kontrastbok, dingler med rangle foran henne og har henne ellers mye ansikt til ansikt slik at vi kan kommunisere med mimikk og stemme. Vi synger mye og spiller gitar. Har lyst å begynne å lese litt pekebok sammen med henne nå snart :)
 
Min har liggi i babygym med sterke farger, og slått på leker fra hun var 3 uker gammel, men alle barn er forskjellige. Hun liker også å se å vinduer, på møstre med mye kontrast osv. Men det viktigste er ho at man samhandler med de og lærer de å gjenkjenne ansikter osv :)
 
Vår på 8 uker ligger mye på oss når våken og da «leker» vi med han. Har et par leker med sterke farger og lyd som er interessant, han følger de med blikket, men holder ikke selv ennå. Speil er også veldig spennende! Ellers kan han ligge å se på lyset i lang tid, tenker det også er fint å utforske :happy:
 
Back
Topp