lekende mennesker?

Meieriet

Elsker forumet
Hvordan er det med to-åringene deres? Klarer de å leke alene?

Snuppa her har ikke til dags dato klart å leke alene. Vi må alltid være med. Hun er veldig klar på hva hun vil, hun kan pusle og tegne og leke med lego og togene og dukkene sine leeenge av gangen - men altså bare om vi er med, eller sitter ved siden av henne.

Og nå kjenner jeg at jeg er på vei å bli gaaaal!! Jeg får jo ikke gjort noenting når hun er hjemme - og jeg savner å kunne sitte i sofaen med en kopp kaffe og lese avisen uten en jente som henger på meg eller roper på meg.

Gaah... What to do???

Er litt slemt å si, men her er det heeelt motsatt. Han blir sur om vi kommer å forstyrrer han i lesingen, Lego byggingen etc. Han kan leke med oss men da tar han initiativ!

Alle barn er forskjellig og kanskje jenta de synes det er for kjedelig alene.

huff. Ja det må være slitsomt!!

har desverre ikke noen tips til deg.
Her leker de stort sett alene begge to faktisk..

Det er når hun vil at vi skal lese bok eller pusle ol at hun vil at vi skal være med..

Kristoffer har alltid vært veldig flink til og leke seg alene. Jeg har vært bevisst på dette siden han var under året, at vi ikke skulle sitte sammen med han heeele tiden når han var på golvet med lekene sine.

Vet ikke hvordan du skal gå frem for og snu trenden nå, håper noen andre her inne har noen gode tips til deg! [:)]

Vår er begge deler.
Noen ganger kan han sitte med Duplo i en time og bygge for seg selv, mens andre ganger vil han at vi skal sitte sammen med ham. Bøker blar han ofte i selv, men vi leser også mye.
Han har ligget mye på gulvet som baby og jeg har vært bevisst på at han må lære å sysselsette seg selv også.
Synes han har en god balanse mellom selvstendig lek og ønsket om selskap [:)]

har hellevis tvillinger som er bestevenner [:)]

Her har han i grunn alltid lekt bra alene. Vi var bevisst det fra han var liten at han ikke skulle bli noen selskapsløve som måtte underholdes hele tiden. Selvfølgelig leker vi med han innimellom, men ikke noe krav fra han...

Melia kan begge deler.
Hun tegner og koser seg på rommet sitt, og hopper i senga vår (vi passer på) i pur glede!
Vi følger noen ganger med, og leker stort sett da ute i stua med henne.

Hvis vi vil slappe av tar vi med noen leker ut i stua.
Da kan hun leke mens vi slapper av. Vi leser bok og koser oss.

Det gikk en serie på tv for noen år siden der en alenemor hadde det problemet.
Hun ville så gjerne få jobbet litt på PC'n samtidig som datteren ville leke.
Hun inngikk et kompromiss med datteren, at mor var i nærheten så hun kunne være med litt men at hun også måtte leke litt alene fordi mor ville slappe av. Det gikk kjempefint.
Håper det ordner seg for dere da. Litt slitsomt å måtte være involvert i alt barnet gjør hele tiden.

Hva med å ta med et blad og sitte i nærheten? Kan det kanskje sende litt signaler om at det er okei for Mamma å gjøre noe annet mens lillesnuppa leker?

ORIGINAL: Dunn

Er litt slemt å si, men her er det heeelt motsatt. Han blir sur om vi kommer å forstyrrer han i lesingen, Lego byggingen etc. Han kan leke med oss men da tar han initiativ!

Alle barn er forskjellig og kanskje jenta de synes det er for kjedelig alene.

Hun synes nok det blir kjedelig, ja. En mellomting mellom min og din hadde vært bra!! [:)]

ORIGINAL: BarnIDesember

Melia kan begge deler.
Hun tegner og koser seg på rommet sitt, og hopper i senga vår (vi passer på) i pur glede!
Vi følger noen ganger med, og leker stort sett da ute i stua med henne.

Hvis vi vil slappe av tar vi med noen leker ut i stua.
Da kan hun leke mens vi slapper av. Vi leser bok og koser oss.

Det gikk en serie på tv for noen år siden der en alenemor hadde det problemet.
Hun ville så gjerne få jobbet litt på PC'n samtidig som datteren ville leke.
Hun inngikk et kompromiss med datteren, at mor var i nærheten så hun kunne være med litt men at hun også måtte leke litt alene fordi mor ville slappe av. Det gikk kjempefint.
Håper det ordner seg for dere da. Litt slitsomt å måtte være involvert i alt barnet gjør hele tiden.

Hva med å ta med et blad og sitte i nærheten? Kan det kanskje sende litt signaler om at det er okei for Mamma å gjøre noe annet mens lillesnuppa leker?

Skal prøve på det - høres ut som en god ide. Har prøvd det litt tidligere, men lenge siden nå.

Takk for mange fine svar. Vi har prøvd, fra hun var liten, å la henne leke litt selv, ligge litt alene på gulvet og ikke delta hele tiden, men det har aldri funka. Og det er ganske så slitsomt å aldri få fred.

Håper på at det endrer seg snart.

Har forresten fått et liiite lyspunkt nå: Hun er ikke interessert i TV i det hele tatt. Såg halve episoder av drømmehagen da hun var yngre, men plutselig var ikke det morro heller. Så hun ser aldri på TV, så det har ikke vært noe alternativ å sette henne foran tv'en for å få litt fri heller ([8D]).
MEN SÅ!! PÅ ONSDAG kjøpte vi ny, stooor TV (ikke så sinnsykt stor, men 40 tommer - men det er ganske så mye større enn den 16 år gamle 21-tommeren vi hadde tidligere[8D][:D]). Og plutselig var det litt interessant med TV likevel - i dag såg hun faktisk litt på Barne-TV. Så jeg kunne sitte i sofen å drikke kaffe uten å bli forstyrret. LYKKE!! [:)]

(Misforstå meg rett... Hun er verdens herligste. Men litt voksen-tid er sunt for alle mammaer!!)

Min er veldig opp og ned når det gjelder å leke alene!
Hun kan fint leke alene lenge, men liker å ha meg i nærheten av seg, hun må liksom vite hvor jeg er til
en hver tid! Hun syns det er super stas når jeg leker med henne, men hun syns også det er fint å leke alene [;)]
Vist jeg setter henne i sving med lekingen da leker hun enda litt lengre, jeg kan fint tømme ut alle leke kassene hennes
så det ligger strødd utover alt, da leker hun mega fint! Og lenge alene! [;)]

Det går veldig opp og ned, men stort sett er hun flink å aktivisere seg selv [;)]

Mini leker mye alene. Så kommer han til oss hvis han vil lese en bok eller ha oss med i leken av og til.

ORIGINAL: MammaMia98

Her har han i grunn alltid lekt bra alene. Vi var bevisst det fra han var liten at han ikke skulle bli noen selskapsløve som måtte underholdes hele tiden. Selvfølgelig leker vi med han innimellom, men ikke noe krav fra han...

Samme her.

ORIGINAL: Imogene

Vår er begge deler.
Noen ganger kan han sitte med Duplo i en time og bygge for seg selv, mens andre ganger vil han at vi skal sitte sammen med ham. Bøker blar han ofte i selv, men vi leser også mye.
Han har ligget mye på gulvet som baby og jeg har vært bevisst på at han må lære å sysselsette seg selv også.
Synes han har en god balanse mellom selvstendig lek og ønsket om selskap [:)]

Må bare signere denne! God forklaring på hvordan det er her også. [:)]

Her er vel situasjonen omtrent som deres! Veldig sjelden han leker alene og isåfall ikke lenge om gangen. Han trives best rundt oss og følger etter oss overalt. Det virker egentlig ikke som om han er så veldig interessert i lekene sine heller. Han synes det er mest stas å gjøre det vi voksne gjør. Være med pappan å skru, være med meg å støvsuge eller å finne oppvask hanskene og ei fille for å gå rundt å "vaske", hihi snodig gutt[:D]
Selv om vi også har vært bevisste fra dag 1 om å la han ligge alene og aktivisere seg selv. Men ser ikke ut som han har lært stort[8D] Og ja det er slitsomt til tider å aldri kunne gjøre noe i fred og ro! Men er vel bare en periode det også som alt annet[:)]

Back
Topp