Lekegrind, typer og erfaringer?

Isenbel

Glad i forumet
Julibaluba 2017
Smånissene 2022
Vi vil skaffe oss en lekegrind, men det er så mange varianter der ute, og jeg lurer derfor på om noen kan dele sine erfaringer.

Jeg tenkte i utgangspunktet en firkantet grind i treverk, på 100x100cm, men er det mest praktisk å skaffe en med eller uten hjul? Hvorfor?

Jeg kom også over en variant fra BabyDan (square) som er sammenleggbar, har dør og kan gjøres om til en sikkerhetsgrind for dører/peis. Denne er 70x102. Har noen erfaringer med denne? Er den stabil om barnet reiser seg og støtter seg til den, og er den stor nok?

87fc429bd333bf11fd4a204ac895bb13.jpg

Takker for erfaringer med andre grinder også :)

Har aldri skjønt greia med lekegrind. Hvorfor ikke heller rydde unna det som er farlig?

Folk velger å ha lekegrind av ulike grunner. For å være sikker på at barnet er trygt når man må på do, for å skjerme det litt fra dyr eller fra andre barn, eller av andre grunner. Jeg var ikke ute etter en diskusjon på hvorfor man skal/ikke skal ha en lekegrind, eller tiltak for å unngå lekegrind, de finnes det nok av her inne. Jeg spurte etter erfaringer og tips rundt ulike typer lekegrinder.

Jeg har en slik du beskriver, i tre, og så kan jeg stille plata i ulike høyder, noe som er praktisk nå som hun bare er 2 mnd. Hvis jeg skulle valgt på nytt, ville jeg tatt med hjul. Flytter den ikke så mye, og den er lett, så det går greit uten også.

Vi kjøpte en brukt på Finn.no, uten hjul, men med mulighet for to høyder på bunnen, og det fulgte med en litt tykkere madrass :) Har ikke tatt den i bruk enda, men tenker at det går ann å kjøpe hjul å sette på, om vi skulle savne det :) Bare skru de i beina liksom.

Veldig lurt med to el tre høyder. Vi har hatt uten hjul, men der vi bodde var der heller ikke noe sted å trille den til, og da synes jeg det er mer stabilt og penere uten.

Jeg skal ha en enkel i hvitt tre 80x80 pga hunden. Veldig greit å ha noe å legge babyen i uten at det er fullt av hår, møkk og annet hunden kan dra inn. Kjøper nok på Finn med madrass og har teppe, saueskinn eller nestet oppi.

Har ingen egen erfaring, men har spurt venninner og kikket. Har kommet frem til at en som er 1x1m med høydejustering og hjul passer oss. Da kan vi flytte den rundt på stua, den er stor nok til at er litt større barn kan bruke den, og dyra våre kommer ikke til barnet hele tiden.

Vi hadde den fra Babydan, kjøpt brukt av ett vennepar og var godt fornøyd med den :happy: Følte den var stødig nok.

Vi vil skaffe oss en lekegrind, men det er så mange varianter der ute, og jeg lurer derfor på om noen kan dele sine erfaringer.

Jeg tenkte i utgangspunktet en firkantet grind i treverk, på 100x100cm, men er det mest praktisk å skaffe en med eller uten hjul? Hvorfor?

Jeg kom også over en variant fra BabyDan (square) som er sammenleggbar, har dør og kan gjøres om til en sikkerhetsgrind for dører/peis. Denne er 70x102. Har noen erfaringer med denne? Er den stabil om barnet reiser seg og støtter seg til den, og er den stor nok?

87fc429bd333bf11fd4a204ac895bb13.jpg

Takker for erfaringer med andre grinder også :)

Vi har baby dan lekegrind med dør, bruker å legge lillesøster der under babygymmen når jeg ikke kan ha full oversikt over hva storebror holder på med (ved f.eks matlaging og dobesøk). Storebror på 1 1/2 år reiser seg mye og støtter seg godt til den ( han kan ikke gå ennå) og titter inn til lillesøster. Den har vært helt stabil. Synes forresten det et veldig praktisk med dør.

Jeg Har kjøpt en 1x1 m som jeg skal ha i stua... da kan mini ligge der med sin babygym mens jeg gjør andre ting.. litt kaldt rett på gulvet.. samt kan sove der på dagtid.. genialt!

Vi tenker litt på å kjøpe den som kan brukes som peisgrind :)

Back
Topp