Leke ute og kuldegrader

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg ble litt paff igår da mannen kom hjem etter å ha hentet vesla i barnehagen. Han fortalte at de ikke hadde vært ute i det hele tatt den dagen. Det var -6 grader eller noe og litt vind, så da blir det jo kaldere, og det er jo greit nok. De var redde for kinnene til ungene som kunne sprekke opp. MEN, ikke ute i det hele tatt på en hel dag på grunn av det? Ikke én time engang, liksom? Det var en flott vinterdag igår og da syns jeg det er litt dumt å holde alle barna inne hele dagen. De største barna kunne vel fått gått ut?

Hva syns dere? Er jeg urimelig?

Syns ikke du er urimelig nei!
Her er de ikke ute så mye nå, kanskje opp mot 30 min, men så er det kanskje -14 i sola midt på dagen, ellers er det rundt -20.

Hvor mye vind da?
Vis vedlegget 157582

Trenger ikke være ute en hel time heller, så kan de jo sende barna fort inn igjen dersom noen med sensitiv hud blir røde/hvite i kinnene. Det å ta seg god tid til på og avkledning og barna gjør alt selv kan være "hovedmålet" med å gå ut den dagen, ikke fortest mulig ut/inn og lengst mulig ute.

Mye fram og tilbake ang ute/inne i barnehage og skole om dagen... Men med alle meningene som er her inne må jeg si jeg føler med barnehagene... Hva forventer dere de skal gjøre egentlig? Noen mener de skal være inne når det er under -10, andre mener -20. Noen vil at barna skal ut uansett mens noen også syns at om det er noen minus og vind bør de være inne... Tenker vi skal la barnehagene få ta avgjørelsene jeg og at vi stoler på at de har god kontakt med helsesøster eller andre med kunnskap på området... De har nok barna i fokus og ønsker det beste for de uansett om de er ute eller inne... Husk at vi foreldre har forskjellige meninger og synspunkter så det å "glede" alle er noe barnehagene faktisk ikke kan hele tiden.

Den temperaturen der burde vel være grei å være ute i.. O.o Her er det -18, og da er jeg glad de holder seg inne, for å si d sånn :-P

Samme temp her i går også, og de var på tur i skogen. Tenker at man ikke trenger å være ute så veldig lenge, men en liten time med lek i den temperaturen er greit. Men må se an alderen da. De minste som ikke beveger seg så mye selv, blir jo klart kaldere enn de større med et høyere aktivitetsnivå :)

Dette lar jeg bhg styre altså. Meget kompetente de fleste jeg vet om jobber der, så om de bedømte at det var ok å være inne så hadde jeg syns det var greit

Men har vel ikke vært mer enn én dag siden august at de ikke gikk ut en liten tur engang, og da var det nesten orkan :-p

Skjønner godt du reagerer. Her har de nesten ikke vært ute på to uker pga kulde, jeg jobber i barnehage selv og vi har vært ute hver dag i samme periode. Jeg syns barna fint kan være ute ned til -20 jeg da ( over tre år), sålenge de er godt kledd og aktive, og om/når de fryser får gå inn. Vi har delt oss mye da noen tåler kulden dårligere, men av 18 barn er det kun ett av de som ikke trives ute selv i -18. Man har jo ekstra ansvar for å sørge for at barna er i aktivitet og kjenne etter om de blir kalde. Vi tvinger ingen til å være ute når det er så kaldt.

Jeg hadde reagert! Blir det nede i 10-15 minus er det forståelig at man ikke kan ha barna ute lenge av gangen. Men de har godt av å komme seg ut uansett! Skjønner de som lar bgh styre det, men man kan jo ta det opp på en ålraight måte? :)

På grunn av stillestående luft har forurensning fra vedfyring og dieselmotorer samlet seg opp de siste dagene, slik at vi nå generelt har fått høy til svært høy luftforurensning i området. Dette (i kombinasjon med at lufta er veldig kald) kan medføre betydelig helserisiko for følsomme grupper som små barn og eldre, samt mennesker med luftveissykdommer eller hjerte- og karsykdommer. Helsesjefen anbefaler at disse gruppene reduserer utendørs opphold mest mulig inntil forurensningen . Måling av luftkvaliteten kan ses på www.luftkvalitet.info.

I tillegg til dette og minus 10 grader-regelen, så skal det være forsvarlig i forhold til nok bemanning i BHG osv. Er mye som spiller inn. Jeg legger meg ikke borti hvordan BHG organiserer barnehagedagen, de har nok kompetanse på området så stoler på de.

Kan du ikke ta med barnet ditt ut selv på ettermiddagen om det er viktig for deg?

Det er mørkt når man kommer hjem fra jobb.. da får ikke barna utbytte av dagslyset som er veldig viktig. Jeg blir syk hvis jeg ikke kommer meg ut i dagslys... Selvfølgelig må det tas hensyn til dårlig luft som det er i flere byer nå når det er så kaldt, men ikke alle bor i by :-)

Back
Topp