Leke mer alene

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Noen som har tips til å få ei på 15-mnd til å leke mer alene? Far og jeg må alltid være tilstede. Lager vi middag eller andre gjøremål henger hun rundt leggene våre. Er ei sosial jente, så er mer det det går på enn at hun er en engstelig type. Skal begynne i bhg neste uke, så håper kanskje det bedres? Tar uansett imot tips!
 
Helt normalt å ikke leke alene i den alderen. Tror ikke det er så mye man får gjort med det. Det kommer etterhvert. Her skjedde det en endring rundt 20 måneder. Et tips jeg leste her om dagen er å ikke ha så mange leker tilgjengelig. Det skal bidra til lenger lek :)
 
Begynte ikke å leke alene før nærmere 3 år tror jeg. Før det var det bare å stå opp før halv 5 hver «morgen» og henge på.
 
Ja, er vel ganske vanlig. Ser bare på noen av vennene mine, hvor de f.eks. kan gå på kjøkkenet og ungen leker i stua. Men de har ofte eldre søsken, så er vel kanskje mer vant til å dele oppmerksomheten ;p jeg får vel bare smi meg med tålmodighet!:)

skal teste ut trikset med færre leker. Merker hun fokuserer bedre når lekeplassen er ryddet også. Så absolutt verdt å teste ut!:)
 
Min på 3,5 år er fortsatt ikke kjempemye bedre til å leke alene nå, heller. Er det andre barn der kan han sitte å leke selvstendig. Vi prøver å øve, og han kan nå i korte strekk leke selvstendig om vi setter han igang, men generelt surrer han bare rundt og maser om vi skal leke med han :banghead:
Hun kommer helt sikkert til å begynne med parallellek i barnehagen :)
Min har alltid vært med å lage middag fra han kunne stå selv og annet type husarbeid, så det anbefaler jeg. Ungene elsker å være med på sånn i den alderen.
 
Min på 3,5 år er fortsatt ikke kjempemye bedre til å leke alene nå, heller. Er det andre barn der kan han sitte å leke selvstendig. Vi prøver å øve, og han kan nå i korte strekk leke selvstendig om vi setter han igang, men generelt surrer han bare rundt og maser om vi skal leke med han :banghead:
Hun kommer helt sikkert til å begynne med parallellek i barnehagen :)
Min har alltid vært med å lage middag fra han kunne stå selv og annet type husarbeid, så det anbefaler jeg. Ungene elsker å være med på sånn i den alderen.
Vi har en grind til henne hvor hun kan sitte i kortere og lengre perioder etter frokost (innarbeidet rutine). Men utenom om det henger hun på oss som en klegg ;p hun kan godt leke om vi sitter rett ved siden av. Liker å ha oss i nærheten. men virker da som at det er normalt! :) jeg får vel bare «øve» litt med henne nå som hun blir eldre.

kunne godt tenkt meg å ha henne med på middagslagingen. Har du noen tips til stoler/krakker som er høye nok?:)
 
Noen som har tips til å få ei på 15-mnd til å leke mer alene? Far og jeg må alltid være tilstede. Lager vi middag eller andre gjøremål henger hun rundt leggene våre. Er ei sosial jente, så er mer det det går på enn at hun er en engstelig type. Skal begynne i bhg neste uke, så håper kanskje det bedres? Tar uansett imot tips!
Har desverre ikke tips, ville bare si at lille her på godt over 2,5år vil fremdeles at jeg skal leke med henne HELE DAGEN lang så du er i hvertfall ikke alene. På doturer blir derfor også leken ofte med hehe:p
 
Vi har en grind til henne hvor hun kan sitte i kortere og lengre perioder etter frokost (innarbeidet rutine). Men utenom om det henger hun på oss som en klegg ;p hun kan godt leke om vi sitter rett ved siden av. Liker å ha oss i nærheten. men virker da som at det er normalt! :) jeg får vel bare «øve» litt med henne nå som hun blir eldre.

kunne godt tenkt meg å ha henne med på middagslagingen. Har du noen tips til stoler/krakker som er høye nok?:)

vi har brukt en vanlig kjøkkenstol og passet godt på, men anbefaler egentlig noe annet :hilarious: aldri hatt uhell mens han var så liten, men for et par måneder siden sto han på kjøkkenstol og rørte i en kjele med mais (kald kjele, ikke ved ovnen heldigvis), babyen skriker så jeg går bort til henne og når jeg snur meg rundt ser jeg 3-åring i lufta på vei ned med maiskjelen i hånda :blackeye::eek: så deisa 3åring ned på parketten og en hel boks mais spredte seg over resten av rommet :hilarious: det gikk heldigvis veldig bra, han fikk ikke så mye som et blåmerke, men mor sjøl har fått litt skrekken. Nå bruker vi en lavere krakk, som funker fordi han er så lang. Men til babyen skal vi lage en slik sak selv når hun er stor nok til å være med. Det finnes ellers noe som heter kitchen helper som man kan kjøpe, men det er ganske dyrt. Om du googler IKEA kitchen helper kommer sikkert også andre forslag til fremgangsmåter
https://happygreylucky.com/ikea-hack-toddler-learning-tower-stool/

Anbeflaer ellers tv serien jeg kan selv på nrk, hvor det er flere episoder med smårollinger som gjør husarbeid :) har fått tips der som vi har brukt hjemme.
 
Tror det handler mye om personlighet. Nr 1 som jeg hadde mest tid til å leke med er den som har vært mest selvstendig av alle 3. nr 2 har vært knyttet til meg omtrent fra fødsel. Nr 3 på 2 år er en mellomting. Hun elsker å sitte oppå kjøkkenbenken mens jeg lager mat. I en periode når hun var rundt 1 år - 15 mnd ville hun kun sitte der med meg, men nå vil hun gjerne gå litt til og fra.
 
Back
Topp