Leke mens man spiser......

TvillinggravidR

Forelsket i forumet
Vi har dessverre rotet det til og laget en skikkelig dårlig uvane; for å få jenta vår til å spise mat har vi gitt henne stimuli som leker, bokser (til og med en keyboard....[:@]) ved matbordet.
Hun begynte med å nekte å spise maten sin, og dermed endte vi opp med dette lekestyret ved bordet som en avledningsmanøver.
Ikke så smart ser vi i ettertid, for da broren så dette ville jo han også ha noe å leke med.. Og han spiste veldig godt selv i utgangspunket.

Så - nå sitter vi ved matbordet som rene underholderne, mens bokser, lokk, skjeer og tamburiner fyker vegg-i-mellom tilgriset av både grøt og leverpostei. Spørsmålet vårt er; hvordan får vi slutt på dette sirkuset ved bordet??
Er det noen som har hatt det slik men som har fått slutt på det?
For vi vil jo helst at ungene skal SPISE ved bordet, ikke leke.....!

Noen som har gode tips å komme med?
Går dette over av seg selv etterhvert eller må vi kjøre den strenge linje og kutte ut alle lekene ved matbordet?
Isåfall kommer ikke våre to til å spise på en stund, iallfall ikke den stae lille jenta vår..[:'(]

Tar imot råd og tips med stoooor takk!

jeg kan desverre ikke hjelpe, for har heve oss ut i d samme igrunn [&o] Bare at her er d youtube som må på. Helst med gummybear sangene.... haha... DA spiser han som oftest alt. Ellers har han litt matnekt for tiden pga tenner.... [:'(]
Så har ikke noe tips å komme med, men sniker gjerne på d andre har å si [:)][8D]

Min å leker når han spiser [&o] Ikke bestandig, men noen ganger blir han helt umlig hvis han ikke får en mobil, lokke til leverposteiboksen e.l å pille på[8|]

Vanskelig situasjon ja.
Men jeg ville satt strenge grenser. For dette problemet vil nok forsette, evt bli verre, dessverre.[&o]
Det fine med de små er at de er veldig sta, men ikke dumme. De skjønner fort tegningen. Så det blir nok mulig sultestreik en liten stund, men det kommer ikke til å vare evig.

Her er det bare å grave dypt ned i tålmodighets boksen, beholde roen så klarer dere å venne de av leker med middagsbordet.

Dette klarer du  [:D] du e staest [8D] [;)]
Masse lykke til

Mali slutta sjøl med leikane ved bordet, når ho begynte å ete sjøl...
Før det måtte ho ha minst 5 ender og denslags å kaste rundt.

Hva med å prøve å la henne spise litt selv, gi en agurk, banan, skorpe, brokoli, eple osv å holde på med. Er jo så klart kjedelig for de små og bare sitte stille mens de blir matet. Her får han altid mat han kan spise selv også noe som han blir matet med, siden grøt blir jo bare kliss viss han skal spise det selv.

ORIGINAL: SnøEngel

Hva med å prøve å la henne spise litt selv, gi en agurk, banan, skorpe, brokoli, eple osv å holde på med. Er jo så klart kjedelig for de små og bare sitte stille mens de blir matet. Her får han altid mat han kan spise selv også noe som han blir matet med, siden grøt blir jo bare kliss viss han skal spise det selv.

Vi begynte med å la de spise selv, det gikk greit med gutten vår men ikke med jenta...
Hun griser og grapser, og skivene "smører" hun rundt med leverposteien nedi bordet, så det har vi rett og slett gitt opp. Så altså; skivene går da ikke ned i magen men nedi bordet... [:@]

Men - imorges prøvde jeg å gi henne skorper (altså; mat som du foreslo) som hun hadde i hånda mens jeg ga henne skive, og det funket faktisk ganske bra! [:)] Så nå er det bare å håpe at det fortsetter slik det gjorde imorges.....

Tusen takk for tips!
Da er vi iallfall et lite stykke på vei [;)] 

Mini her leker også mens han spiser. Men han får kun EN leke, en dings med sugekopp. Den står på brettet til babystolen hans (har sånn fra IKEA). Noen ganger leker han med den, andre ikke, men han får ikke lov til å leke med noe annet enn denne når han spiser.

Her fungerer det også greit om han får noe å spise selv. Men han vil IKKE ha små biter, så han får spise skorpene selv, så stapper jeg inn resten av brødskiva :D

Håper det ordner seg for dere!

Back
Topp