Lek med frustrert baby 7 mnd

EngaEngel

Andre møte med forumet
Hei! Noen som har noen gode tips til lek og trening med baby på 7 mnd? Hun ruller seg fra rygg til mage, men ikke fra mage til rygg og kommer seg ikke fremover. Hun kan rotere rundt seg selv når hun ligger på mage, men blir så forferdelig sint når hun ikke når lekene hun vil ha tak i. Vi sitter mye sammen med henne, gir henne leker og får henne til å strekke seg/rotere etter lekene. Problemet er at hun blir veldig fort sint, og i det siste kan hun bli sint omtrent samme sekund hun har rullet over på magen. Det virker som hun rett og slett er frustrert over å ikke komme seg noen vei. Vi ender stort sett opp med å gå rundt og bære... Hun holder gjerne ikke den tiden det tar å sette på en vask eller ta ut av oppvaskmaskinen før vi «må» plukke henne opp fordi hun er misfornøyd på gulvet. Jeg går gjerne med henne, både på armen og i bæretøy, men er redd dette vil ødelegge utviklingen på gulvet hvis det blir for mye! Noen med tips?

Vår gutt var også slik. Han var en liten hjulvisp på gulvet men kom ingen vei, og ble sur å grinete fordi han ikke rakk lekene. Egentlig veldig usikker på hva som gjorde forskjellen. Dette var før vi dro til mamma. Når vi kom derfra så plutselig hadde det løsnet i løpet av den lille uka vi var der oppe. Det jeg vet vi gjorde annerledes var at mens vi var hos mamma lot vi han ligge å sulle for seg selv oppi en slik reiseseng. Da rakk han alle lekene og kunne leke der gjennom hele middagen. Dette var utenkelig på gulvet. Men han lå også litt på gulvet å spant i ring, blandt annet på tregulv uten matte og med matte. Hjemme har vi ikke matte. Og var hjemme det plutselig sa klikk! Så startet han å åle og ålte fornøyd til alt som kunne klatres på. Han startet ikke å krype før han så en "kompis" krype, men det å se andre babyer krype inspirerte han til å prøve. Så nå kryper han å klatrer hele tiden å leker er ikke interessant i det hele tatt! Egentlig skulle jeg kasta lekene og invistert i et klatrestativ. Men det kommer vell en dag han blir lei av å klatre og da kan det jo hende han oppdager at lekene har en visjon, hvem vet. Heldigvis kan du trøste deg med at det er få som blir veldig lenge på de ulike stadiene, de fleste farer forbi nesten før du oppdaget dem.

Min var slik du beskriver fra 6 mnd til han endelig lærte å krype fremover da han var 8,5 mnd. Da ble livet lettere å leve :p
Kunne ikke ha han på gulvet i evigheter før dette, for han ble så sinna og frustrert.
Ved 7 mnd fant vi plutselig ut at han kunne sitte slev uten støtte, så da fikk han sitte noen perioder foran lekekassa og holde på. Hadde er hav av puter rundt han på matta, for plutselig kunne han velte.
Ellers brukte han også vippestol med babygymstativet plassert foran en del i denne perioden. Byttet på hvilke leker jeg festa på.

Så lenge det er litt magetid flere ganger ila dagen, er det ikke noe problem at dere bruker mye bæretøy eller armen :)

Her har det vært ganske likt fram til han plutselig knakk koden med å åle seg framover for bare noen dager siden (ca. 7,5 mnd). Det som funket best her var å variere ulike underlag (sofa, madrass, matte på gulvet, puter til solstoler med pledd på), la han klatre på oss og på armlenet på sofaen, og la han sitte litt og leke. Da ble han ikke like fort frustrert av å ligge på magen og ikke komme seg noen vei :happy:

Vår gutt var også slik. Han var en liten hjulvisp på gulvet men kom ingen vei, og ble sur å grinete fordi han ikke rakk lekene. Egentlig veldig usikker på hva som gjorde forskjellen. Dette var før vi dro til mamma. Når vi kom derfra så plutselig hadde det løsnet i løpet av den lille uka vi var der oppe. Det jeg vet vi gjorde annerledes var at mens vi var hos mamma lot vi han ligge å sulle for seg selv oppi en slik reiseseng. Da rakk han alle lekene og kunne leke der gjennom hele middagen. Dette var utenkelig på gulvet. Men han lå også litt på gulvet å spant i ring, blandt annet på tregulv uten matte og med matte. Hjemme har vi ikke matte. Og var hjemme det plutselig sa klikk! Så startet han å åle og ålte fornøyd til alt som kunne klatres på. Han startet ikke å krype før han så en "kompis" krype, men det å se andre babyer krype inspirerte han til å prøve. Så nå kryper han å klatrer hele tiden å leker er ikke interessant i det hele tatt! Egentlig skulle jeg kasta lekene og invistert i et klatrestativ. Men det kommer vell en dag han blir lei av å klatre og da kan det jo hende han oppdager at lekene har en visjon, hvem vet. Heldigvis kan du trøste deg med at det er få som blir veldig lenge på de ulike stadiene, de fleste farer forbi nesten før du oppdaget dem.
Haha, kjenner gutten vår igjen i beskrivelsen "hjulvisp på gulvet, men kom ingen vei" :hilarious:

Back
Topp