Leier du eller eier du?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
Vi eig ein 2 år gammal enebolig, syns det er herlig å betale til oss sjølve og ikkje utleigar :)
Leigde ein leilighet i nesten eitt år, og då betalte me omtrent det same i leige som me betaler i lån per mnd no. Den einaste ulempa eg ser foreløpig er at me må ta oss av vedlikehald sjølv, i stadenfor at husverten tar seg av det. Men det er så verdt det :D

Vi eier :)
Synes det er best å eie da pengene "går til deg selv" og leiepengene går til andre liksom.. :p
Hvis dere skjønner hva jeg mener :)

Selvfølgelig hadde jeg leid om jeg ikke hadde hatt muligheten til å eie mitt eget :)

Eier rekkehus :D

Sniker: eier.

Fordeler:
-trygt, vanskelig å kaste meg/oss ut hehe
-kan gjøre som jeg vil, pusse opp som jeg vil osv.
-økonomisk gevinst ifht til å leie

Ulemper:
-kunne tenke meg en raskere prosess ved flytting
(deilig å si opp en kontrakt og bare flytte ut istedenfor å gå igjennom en salg med alt hva det innebærer)

Leier mens vi bygger:) veldig deilig å ikke ha ansvaret for malerarbeid pg annet vedlikehold, og deilig å være gjeldsfri (enn så lenge). Men det skal bli deilig å bo i sitt eget igjen etterhvert, hvor man bestemmer selv over oppussing og allting :)

Eier enderekkehus :)
Leide i mange år først, hadde ikke mulighet til å kjøpe alene.
Får MYE mer for pengene og det går til en selv. Var kjedelig å se at de 8500,- jeg betalte i husleie gikk til ny familiebil, hund og utstyr til en familie på 5 :o nå er det min tur! Hohoho :D

Eier, måtte ha litt større plass siden jeg ble gravid.

Ulempene er alle ekstra kostnader i forhold til kommune, vedlikehold osv. Fordelen er jo at man investerer i stedet for å kaste penger ut vinduet..

Eier - men har bare bodd her en måned så har ikke lange erfaringen. Har kjøpt helt nytt hus så inget vedlikehold enda, men tror det er veldig greit å ha ansvar for det selv - så det blir gjort. Og så betaler jeg på eget lån. Har leid i 11 år og hadde uten tvil kjøpt mye før dersom jeg hadde hatt mulighet. Men sånn er det å være student og deretter alenemor.

Eier, måtte ha litt større plass siden jeg ble gravid.

Ulempene er alle ekstra kostnader i forhold til kommune, vedlikehold osv. Fordelen er jo at man investerer i stedet for å kaste penger ut vinduet..
Disse utgiftene betaler du jo for som leietaker også. Utleier tjener jo penger på å leie inn i tillegg til at alle utgifter dekkes, både lån og utgifter til kommune og vedlikehold.

Eier hus.
Godt å ha et eget sted hvor vi kan gjøre som "vi vil". Ulempen er at vi må vedlikeholde, og det er alltid noe å gjøre når man har hus. Er vi ferdig med et prosjekt, er det alltid et nytt som venter på oss! Har bodd her i 2 år.

En ann ulempe kan være naboer. Jeg er irritert på ene naboen for tida som skal ha gneldrete hunder stående ute og bjeffe om dagen (finnes ikke et rom i huset hvor jeg ikke hører de bjeffe. Veldig gøy når man prøver å ta igjen søvn på dagtid å lade opp batteriene til en fødsel+trenger nok sove mye på dagtid når mini har kommet til verden)! Hadde man leid hadde det vært lettere å bare flytte fra bråket...

Vi eig ein 2 år gammal enebolig, syns det er herlig å betale til oss sjølve og ikkje utleigar :)
Leigde ein leilighet i nesten eitt år, og då betalte me omtrent det same i leige som me betaler i lån per mnd no. Den einaste ulempa eg ser foreløpig er at me må ta oss av vedlikehald sjølv, i stadenfor at husverten tar seg av det. Men det er så verdt det :D
Huff, ja, eier vi også, et 20 år gammelt hus og det er vedlikehold over alt. Første sommeren vi bodde her var jeg gravid og fikk ikke gjort noe. Andre sommeren hadde vi baby og jeg hadde bekkenløsning. Satser på vi får vedlikeholdt litt utendørs neste sommer ;)

Også må jeg si jeg savner å bo i borettslag og betale til seg selv (og lave avgifter til borettslaget som dekker mer enn tilsvarende penger gjør når du er alene som eier), og samtidig ha borettslaget til å ordne alt av utendørs vedlikehold:P

Eier eget hus :)

Helt klart fordeler med å betale til seg selv.Eiendom er jo noe av det sikreste man investerer i :)
Også er det utrolig gøy og kan pusse opp slik man selv ønsker det, bestemme om man skal ha dyr eller ikke.
Slippe å bekymre seg for om man på sikt må finne seg ny plass å bo osv osv :)

Her eier vi leil i byen mens vi leier et hus. Gikk ikke som planlagt med oppussing av leil, så da måtte vi finne en løsning. Noe som vi overhode ikke angrer på.

Eier hus.
Godt å ha et eget sted hvor vi kan gjøre som "vi vil". Ulempen er at vi må vedlikeholde, og det er alltid noe å gjøre når man har hus. Er vi ferdig med et prosjekt, er det alltid et nytt som venter på oss! Har bodd her i 2 år.

En ann ulempe kan være naboer. Jeg er irritert på ene naboen for tida som skal ha gneldrete hunder stående ute og bjeffe om dagen (finnes ikke et rom i huset hvor jeg ikke hører de bjeffe. Veldig gøy når man prøver å ta igjen søvn på dagtid å lade opp batteriene til en fødsel+trenger nok sove mye på dagtid når mini har kommet til verden)! Hadde man leid hadde det vært lettere å bare flytte fra bråket...
Samme problemet hadde jeg da gutten var baby. Jeg sa i fra at jeg plages med bjeffingen. De ble sure,men de begynte hvertfall å gå å huske på hundene. Skjønner ikke hvordan de selv orker å
Høre på bjeffing hele tiden. En ting er om hunden sier i fra om det kommer noen på besøk el, men sånn konstant smånjeffing innimellom hele dagen er til å bli gal av! Ikke så rart når de står ute i hundebur hele dagen og kun får en tur på 10 min to ganger om dagen stakkars.

Back
Topp