Leien på barnet

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Jeg er i dag i uke 37 og begynner å bli litt bekymret/tenker en del på leien på barnet. Jeg føler hun forsatt beveger seg mye og skifter leie. Synes tydelig det akkurat så ut som hun lå i sideleie, da det var en "klomp" på hver side på magen. Men hun kan plutselig skifte igjen.
Når "bør" hun legge seg i hodeleie? Er det normalt å kreve noe videre/tettere oppfølging dersom hun ikke er i hodeleie nå?
Takker for svar:) Har en følelse av at fødselen skal gå fint, men dette er første barnet, så er litt skeptisk til for eksempel setefødsel som legen min nevnte sist!

Hei på deg!

Det med leie er noe mange gravide tenker en del på når det nærmer seg, så jeg kan godt forstå at du lurer litt!
Blir alltid så glad når gravide har en god følelse av at alt kommer til å gå bra - så det er supert :-)

Så lenge babyen ikke har festet hodet kan han i utgangspunktet snu seg. Det de aller fleste opplever er, at babyen ligger i hodeleie men gjerne kan snu ryggen fra side til side. Det kan være ganske store bevegelser og det kan bule ut både her og der :-) Så det kan vel være det babyen din holder på med. Når hodet evt fester seg, kan babyen ikke lenger snu fra side til side, så da ligger de litt mer i ro og sparker kun på modsatt side av der ryggen ligger......

Når du er 37 uker gravid er det viktig å vite hvordan babyen ligger i magen! Oftest har man en kontroll i uke 36, og da bør babyen ha lagt seg til i et hodeleie. Hvis lege eller jordmor er i tvil skal de henvise deg til syekhus/fødested for en kontroll. Det er for å fange opp babyer som ligger i sete/skrå- eller tverleie. Da har man nemlig en mulighet for å forsøke å snu dem til hodeleie.
Så jeg tenker at du bør vite hvordan babyen din ligger nå. Hvis du er usikker kan du kontakte lege/jordmor og få en grundig sjekk.

Masse lykke til videre da!
Jordmor Ragna.

Tusen takk!! Fikk bekreftet at hun lå i hodeleie nå. Fikk time på mandag hos jordmor for å få bekreftet det igjen. Er sikkert bare ryggen jeg kjenner fra side til side, pluss beina.
Føler meg i alle fall trygg på at termin og fødsel kan komme nå:)

Back
Topp