Leieboer

smash

Forumet er livet
VIP
Vi har en leieboer som er helt håpløs.
Han betaler aldri til tiden, og jeg satt å sjekket nettbanken nå for det siste året, og 3 ganger har han betalt når han skal. Han er alt fra 3-14 dager forsinket.
Er så lei av å vente på husleia og denne mnd skulle pengene vært på konton den 1. men vi har ikke fått de enda.
Jeg har prøvd å Google litt, men finner ikke noe info på hva vi kan gjøre.
Vet dere om vi for eksempel kan kreve renter når han betaler så sent?

Utrolig kjedelig da :( hva sier han når dere har bedt han om å betale til betalingsfristen?

Så kjipt! Har han noe grunn for å være forsinket da? Eller er han bare slurvete?
Har dere en leiekontrakt?

Jeg hadde gitt han advarsel om oppsigelse hvis ikke leia kommer til riktig tid.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde gitt han advarsel om oppsigelse hvis ikke leia kommer til riktig tid.

Sent from my iPhone using BV Forum

Dere kan gi skriftlig advarsel når han ikke betaler i tide. Når man har tre skriftlige advarsler er det vel grunn nok til å kunne gi oppsigelse for leieforholdet :-)

Dere kan gi skriftlig advarsel når han ikke betaler i tide. Når man har tre skriftlige advarsler er det vel grunn nok til å kunne gi oppsigelse for leieforholdet :-)

Signerer denne.... Desverre er det svært vanskelig å kaste ut folk (snakker av erfaring) men vær nøye på å sende advarsel hver gang den er forsinka...

Signerer denne.... Desverre er det svært vanskelig å kaste ut folk (snakker av erfaring) men vær nøye på å sende advarsel hver gang den er forsinka...
Man kan vel også kreve forsinkelsesrenter...

Jeg hadde først og fremst spurt leieboer om dere skal avtale en ny forfallsdato, om han skal betale leie 01. men ikke får lønn før 10' vil det ofte være vanskelig å komme ajour.

Vi har 6 leieboere, 5 av de betaler leie 01 i måneden, den siste betaler 10', det passer han bedre mtp lønningsdag.

Når vi har hatt samme problem som deg (for sen innbetaling av leie) har vi på dag 3 over (kan også gjøres på forfallsdag) gitt leieboer " Varsel om fravikelse". Da blir de påmint om hva som kan skje om de ikke betaler leie i tide, samtidig så har du formelt startet utkastelsesprosessen. Det er sjeldent det er noe mer som skal til. Det er viktig at alle varsel er formriktig, et søk på nettet gir mange gode eksempler og hjelper deg på veien videre.

Jeg hadde først og fremst spurt leieboer om dere skal avtale en ny forfallsdato, om han skal betale leie 01. men ikke får lønn før 10' vil det ofte være vanskelig å komme ajour.

Vi har 6 leieboere, 5 av de betaler leie 01 i måneden, den siste betaler 10', det passer han bedre mtp lønningsdag.

Når vi har hatt samme problem som deg (for sen innbetaling av leie) har vi på dag 3 over (kan også gjøres på forfallsdag) gitt leieboer " Varsel om fravikelse". Da blir de påmint om hva som kan skje om de ikke betaler leie i tide, samtidig så har du formelt startet utkastelsesprosessen. Det er sjeldent det er noe mer som skal til. Det er viktig at alle varsel er formriktig, et søk på nettet gir mange gode eksempler og hjelper deg på veien videre.
Litt off topic men så godt å høre noen som leier ut som faktisk tar hensyn til når det passer for leieboer å betale. Her har vi hatt litt problemer med at huseier vil ha pengene innen 15, selv om vi har bedt om 20 istedenfor slik at begge har fått lønn i tide siden min lønn kan variere og hans kommer 15 og får da ikke tid til å overføre før etter 15 ofte.. Småbagatell men godt å se noen som faktisk er villige til å endre dato feks :-)

Litt off topic men så godt å høre noen som leier ut som faktisk tar hensyn til når det passer for leieboer å betale. Her har vi hatt litt problemer med at huseier vil ha pengene innen 15, selv om vi har bedt om 20 istedenfor slik at begge har fått lønn i tide siden min lønn kan variere og hans kommer 15 og får da ikke tid til å overføre før etter 15 ofte.. Småbagatell men godt å se noen som faktisk er villige til å endre dato feks :-)

Vi har alltid tatt hensyn om leietaker ønsker annen dato på leia, men vi foretrekker 1 eller 15 også kan de Evt betale den 20 i stedenfor 1 hvis de ønsker å få det unna;)

Litt off topic men så godt å høre noen som leier ut som faktisk tar hensyn til når det passer for leieboer å betale. Her har vi hatt litt problemer med at huseier vil ha pengene innen 15, selv om vi har bedt om 20 istedenfor slik at begge har fått lønn i tide siden min lønn kan variere og hans kommer 15 og får da ikke tid til å overføre før etter 15 ofte.. Småbagatell men godt å se noen som faktisk er villige til å endre dato feks :)
For oss er det viktig å ha et godt forhold til leieboerne og jeg husker godt hvordan det var selv som fattig student :) Nå hørtes jeg skikkelig gammel ut, haha :)

Vi har en leieboer som er helt håpløs.
Han betaler aldri til tiden, og jeg satt å sjekket nettbanken nå for det siste året, og 3 ganger har han betalt når han skal. Han er alt fra 3-14 dager forsinket.
Er så lei av å vente på husleia og denne mnd skulle pengene vært på konton den 1. men vi har ikke fått de enda.
Jeg har prøvd å Google litt, men finner ikke noe info på hva vi kan gjøre.
Vet dere om vi for eksempel kan kreve renter når han betaler så sent?

Hva står det i kontrakten deres?

Kanskje det kan lønne seg å legge betalingsdatoen til en annen dato i mnd?

http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikter

Ville snakket med leieboer slik at det passer bedre med lønn osv. Vi har leid hos flere og mange har tatt hensyn til våre lønningsdatoer slik at vi slapp å betale noen dager før lønn f.eks. Nå leier vi ut selv og lager kontrakt med leietagers ønske om dato.

Sjekk kontrakten deres om det står noe om forsen betaling. På kontrakten til min leieboer står det at dersom de ikke har betalt innen 14 dager kan de kastes ut, noe som betyr at advarsel kan sendes første dag betaling er uteblitt.

Back
Topp