Leieboer som protesterer mot oppsigelse

Merino

Blir kjent med forumet
Noen som har vært borti dette?
Har lest at en da må saksøke leieboer for å få de ut. Hvordan går jeg fram og hva skjer videre om de nekter å flytte ut?
Skulle ønske jeg bare kunne kaste både de og tingene rett på gaten [X(]

Oppdaterer siden flere spm:
Gjentakende husbråk, slossing og bråk, flere ganger midt på natten. Ekstremt ubehagelig og ligge redd i egen seng, spesielt siden vi har en gitt på snart 3 år! Har det skriftlige i orden. Leverte advarsel først, og oppsigelse etter gjentakende husbråk.
Så mener vi har retten på vår side.

Det er VANSKELIG å få leieboere ut av leilighten!!!![&o][&o] Kontakt jusformidlingen og hør med dem...

ORIGINAL: Delia

Det er VANSKELIG å få leieboere ut av leilighten!!!![&o][&o] Kontakt jusformidlingen og hør med dem...

Dritt [:'(]
Skulle tro de var flau over egen oppførsel og flyttet frivillig, siden de har fått både skriftlig og muntlig beskjed om at de er uønsket [&:] Men neida [>:]

hvorfor kaster du de ut? du skal nemlig ha ganske så gode grunner for å kunne gjøre det og alikevel så kan det vere vanskelig å få de ut [&:]

Leieboere er egentlig ganske godt beskyttet av husleieloven osv[&:] eg kunne funne på å kasta de ut når de ikke var hjemme, satt alt på gaten og skiftet lås og jheller tatt konsekvensane av det [8D] Men da måtte det vert rimelig hefitg grunn for at eg ville ha dei ut og[8D]

ORIGINAL: ~Vimsa~

Hvis du har delevis møblert leilighet så står du sterkere enn hvis det er umøblert....

En av di få gyldige grunnene til å si opp en leietaker er at dere skal renovere og må stenge vann og strøm så det går ikke ann å bo i leiligheten mens dere gjør det...... som et tips[;)][:D]

er noe dritt at man står så svagt som eier av leiligheten[8|][>:]
Men hvorfor vil du ha di ut?

Men da kan man heller ikke la nye flytte inn før etter en viss tid..
Så om man ikke har råd til å tape de pengene, er det jo ikke så lett allikevel..

Hørte om noen som leide inn en kjent torpedo for å bli kvit leieboerne!

Han flytta inn med dem... så på tvn dems, spiste av maten deres og lå i senga[:D] De flytta [8D][:D]

Er det ikke vanlig å ha en gjensidig oppsigelsestid i leiekontrakten, f.eks 2-3 mnd?
Eller betyr ikke det noe.....?

ORIGINAL: Kråksjærten

Han flytta inn med dem... så på tvn dems, spiste av maten deres og lå i senga[:D] De flytta [8D][:D]

hahaha FANTASTISK!!![:D][:D]

Gjentakende husbråk, slossing og bråk, flere ganger midt på natten. Ekstremt ubehagelig og ligge redd i egen seng, spesielt siden vi har en gitt på snart 3 år! Har det skriftlige i orden. Leverte advarsel først, og oppsigelse etter gjentakende husbråk.
Så mener vi har retten på vår side.

ORIGINAL: Tøsa

Men er det ikke sånn at man kan kaste ut noen etter 2 skriftlige advarsler?
Dessuten har man jo oppsigelsestid?
Hvis den er på 2 mnder, så kan dere jo si at dere skal ha kåken om 2 mnder.
Ingen som kan nekte dere det vel?
Det er jo DERES!

Huseier har ikke lov å si opp en tidsubestemt leiekontrakt med mindre de skal bruke leiligheten selv eller renovere den. Om man bruker det som grunn vil man få x antall mnd karantene på utleie etterpå.. Så det er ikke bare bare å få ut leieboere.

ORIGINAL: Kråksjærten

GENIALT! [:D]

Kjenner en som bor i nærheten som kastet ut leieboeren pga bråk, byttet låser og satte tingene utenfor. Han sa i fra til politiet selv om at han hadde gjort dette, og de brydde seg ikke [8D] Så frister veldig om de ikke er ute innen fristen.

Hvis du trenger leilgheten til familie er en gyldig grunn.

Er helt høl i hue at det skal være så vanskelg å få noen ut av sitt eget hjem, spør du meg[&:]

Er dette til hjelp?

http://www.utkastelse.no/artikler/redusert_oppsigelsesvern.html

Æsj, så kjipt [:'(] Leieboere der desverre veldig vanskelig å bli kvitt, så et tips til neste gang: Spesifiser hva som ikke er ønskelig i husleiekontrakten, slik at du har ALT ditt på det rene ved evnt oppsigelse.
Da er det vel bare å ringe politiet når datoen kommer, å få dem kastet ut vil jeg tro.

Når det gjelder nå, så kan du f.eks si opp fordi du skal bruke boet selv, men tror ikke du kan leie ut igjen med engang etterpå da [:-]

Trasig situasjon det der altså.. Jeg er egentlig ganske glad for at jeg har vært "leieboer" nå i snart 7 år, for jeg lærer så mye hva man burde og ikke burde gjøre som huseier.. Vi har nemlig planer om en utleiedel når vi skal kjøpe eget [:D]

ORIGINAL: aemde og Lille Prins

Æsj, så kjipt [:'(] Leieboere der desverre veldig vanskelig å bli kvitt, så et tips til neste gang: Spesifiser hva som ikke er ønskelig i husleiekontrakten, slik at du har ALT ditt på det rene ved evnt oppsigelse.
Da er det vel bare å ringe politiet når datoen kommer, å få dem kastet ut vil jeg tro.

Når det gjelder nå, så kan du f.eks si opp fordi du skal bruke boet selv, men tror ikke du kan leie ut igjen med engang etterpå da [:-]

Trasig situasjon det der altså.. Jeg er egentlig ganske glad for at jeg har vært "leieboer" nå i snart 7 år, for jeg lærer så mye hva man burde og ikke burde gjøre som huseier.. Vi har nemlig planer om en utleiedel når vi skal kjøpe eget [:D]

Litt spesielt å spesifisere at en ikke ønsker husbråk og slossing i leiligheten [:-]

haha.. kompisen til pappa knuste alle rutene i leiligheten etter en evighet med krangling, midt på vinteren, så leieboeren flytta frivillig til slutt.

ORIGINAL: Merino

ORIGINAL: aemde og Lille Prins

Litt spesielt å spesifisere at en ikke ønsker husbråk og slossing i leiligheten [:-]

Nei det synes jeg ikke.. Altså, du kan jo formulere det på en grei måte liksom.. Husbråk kan jo defineres på flere måter.. Du kan ikke akkurat gjøre så mye utav det om det skjer på dagtid, det ville vel kanskje blitt sært, men du kan spesifisere at det skal være ro etter klokka 23.00 f.eks, dersom ikke annet er avtalt..

Har ringt til en som jobber i utleiebransjen. Holder med 1 skriftlig advarsel om det er alvorlig hendelse (noe det var).
Får vite resten seinere [:)] Greit å komme på at en kjenner noen som kan lovene [:D]

Uttak fra husleieloven [:)]

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.
En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.
Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse
Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.
Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.
En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.
Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse
Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.
Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum.
Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-9. Utleierens hevingsrett
Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:
a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,
b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,
c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,
d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller
e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.
En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.
Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

ORIGINAL: Febbis

Hvis du trenger leilgheten til familie er en gyldig grunn.

Er helt høl i hue at det skal være så vanskelg å få noen ut av sitt eget hjem, spør du meg[&:]

enig, men til en viss grad er det jo forståelig så det ikke blir misbrukt andre veien. Kjipt om man har flyttet inn med en liten familie og er rolige osv også bare kunne bli kastet ut fordi de som bor der vil ha noen andre i leiligheten.

Men kjenner til problemet. Han som bodde i vår leilighet før oss var skikkelig treg og jeg var dritstressa siden jeg var ganske gravid da vi skulle flytte inn[&:] Gikk heldigvis bra her da. Han kom seg ut bare 1-2 uker over tiden[:)]

Back
Topp