leie ut eller selge?

ulfa

Glad i forumet
Juli13-jentene
Jeg eier et hus i hjemmebygda mi. nå bor jeg i byen mens jeg er student, og skal være her i 2 1/2 år til. jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med huset. Det er ca 120m2 som er innredet, kjeller og loft som ikke er innredet. huset har 3 soverom + kontor. Jeg pusset opp alt bortsett fra badet i 2010. huset er fra 1954. ca 2 mål tomt.
Skal jeg leie ut må jeg ha en leie på 8000 får å dekke alt, men det kan jeg bare glemme. kan maks be om 6000. Slik er markedet der. men det betyr en fortsatt utgift for meg.
Om jeg selger får jeg minst 950 000 for huset. ( har to som vil kjøpe), det dekker lånet mitt + litt til :)

Men nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre? skal vi tilbake dit vil jeg bygge nytt hus. så vi kommer evt bare til å bruke det mens vi bygger.
Hva ville du gjort? leie ut eller selge?

Jeg hadde solgt det.
Det høres mest økonomisk ut for meg.
Da dere likevel ikke skal flytte tilbake i det huset, men bygge nytt dersom dere velger å flytte dit igjen, ser jeg ikke vitsen med å holde på å betale på det.
Og at dere tenkte dere kunne bo der mens dere bygger, er jo forsovidt greit det, men det vil bli dyrere enn å leie noe de månedene dere bygger, med tanke på at dere betaler på dette huset pr i dag ;)

Håper dere finner ut av det og blir enige om en løsning :)

Viss dere er helt sikker på at dere skal bygge nytt hus når dere drar tilbake så er det bare å selge det.
Liten vits og sitte på en utgift kjempe lenge og ikke få så mye tilbake for det.

Må bare si,hadde huset vært her oppe (kirkenes) så kunne du bett om 15.000 i husleie i mnd,er svindyrt og bo her!

Hmmm,kommer veldig an på hvordan markedet er der du eier,syns jeg. Men det høres jo ikke så veldig "hot" ut,så da tror jeg i grunnen jeg hadde solgt og gått for full BSU og annen sparing av egenkapital før nytt hus. Om du studererni storby,kan det ev være lurt å kjøpe der mens du studerer framfor å leie. I storbyene er veksten i markedet relativt sikker,og du kan komme ut av studiet med mer gevinst.

Her jeg bor nå leier jeg et lite hus for 8000, så orker ikke kjøpe her.. må bestemme meg til helgen hva jeg skal gjøre... Da kommer det en som skal se, han ville enten kjøpe eller leie, etter hva jeg ville :) Hadde jeg leid ut huset her i byen hadde jeg lett fått over 10 000 her også.. men det er på bygda, og folk vil ikke betale... Vi får også overta huset til foreldrene til mannen når vi kommer tilbake. de skal på jordomseiling. men i det huset vil jeg ikke bo over lengre tid....

Siden dere vil bygge hvis dere flytter tilbake og evt bare har planer om å bo der mens dere bygger, ville jeg heller solgt det nå og evt leid ei periode mens dere bygger. Da slipper dere å risikere å tape penger på vedlikehold, for lite leie ifht lån og utgifter osv nå. Ikke noe vits i å sitte på et hus som gir dere utgifter bare sånn i tilfelle.

Back
Topp