Leie og spark

Fenomen

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Dere som vet hvordan babyen ligger: Hvordan ligger den og hvor kjenner dere (mest) spark?

Her lå hun i hodeleie i uke 26 og jordmor var ganske sikker på at hun gjorde det i uke 32 også. Jeg kjenner egentlig kun bevegelser og spark helt øverst på magen og over navlen, ingenting under navlen. Men det er mye mer seige bevegelser som flytter seg bortover enn spark, akkurat som at hun snur eller flytter på seg. Og jeg synes det ser for stort ut til å være en fot, mer rygg eller hode liksom. Men jeg vet jo ikke. Kan jeg finne ut på noen måte om hun fortsatt ligger i hodeleie basert på bevegelsene? Kan det være at hun flytter seg med ryggen fra den ene siden av magen til den andre? Det varierer hvilke av sidene det synes/kjennes. Jeg er redd for at hun har snudd seg fra hodeleie og at det er hodet jeg ser.

Er det noen som vet? :)

Min ligger med hodet ned, og ved sist kontroll med ryggen mot min høyre side. Jeg kjenner 90% av bevegelsene under navlen og ned mot lysken. Først siste par ukene har jeg begynt å merke noe der beina er.

Det rare er at man kan se og kjenne spark på utsiden, som jeg ikke merker inni meg. Tenker at de ulike delene av magen ikke er like sensitive,eller noe.. Kanskje det samme er tilfellet med deg?

Kraftigste sparkene kommer fra benene så kan være knærene du kjenner? Det mente jordmor her siden de har knærene trukket godt oppunder seg :)

Min ligger med hodet ned, og ved sist kontroll med ryggen mot min høyre side. Jeg kjenner 90% av bevegelsene under navlen og ned mot lysken. Først siste par ukene har jeg begynt å merke noe der beina er.

Det rare er at man kan se og kjenne spark på utsiden, som jeg ikke merker inni meg. Tenker at de ulike delene av magen ikke er like sensitive,eller noe.. Kanskje det samme er tilfellet med deg?

Jeg kjenner ingenting under navlen og det har jeg knapt gjort heller, selv ikke da jeg vet 100% sikkert at hun lå i hodeleie. Men bevegelsene øverst er mye kraftigere nå enn de har vært så da er det kanskje naturlig at det er beina.

Ja, det skjer nok mye der inne som jeg ikke kjenner. På UL i uke 26 sparket hun masse uten at jeg kjente noe.

Kraftigste sparkene kommer fra benene så kan være knærene du kjenner? Det mente jordmor her siden de har knærene trukket godt oppunder seg :)

Ja, det kan jo være :) Det har jeg ikke tenkt på.

Jeg finner bare hjertelyden under navlen, det samme gjorde jordmor samme dag som hun mente at hun lå i hodeleie. Har det noe å si også, kanskje? Jeg ville vel ha funnet den lenger opp om hun lå med beina ned? Noen andre som har erfaringer rundt det?

Dere som vet hvordan babyen ligger: Hvordan ligger den og hvor kjenner dere (mest) spark?

Her lå hun i hodeleie i uke 26 og jordmor var ganske sikker på at hun gjorde det i uke 32 også. Jeg kjenner egentlig kun bevegelser og spark helt øverst på magen og over navlen, ingenting under navlen. Men det er mye mer seige bevegelser som flytter seg bortover enn spark, akkurat som at hun snur eller flytter på seg. Og jeg synes det ser for stort ut til å være en fot, mer rygg eller hode liksom. Men jeg vet jo ikke. Kan jeg finne ut på noen måte om hun fortsatt ligger i hodeleie basert på bevegelsene? Kan det være at hun flytter seg med ryggen fra den ene siden av magen til den andre? Det varierer hvilke av sidene det synes/kjennes. Jeg er redd for at hun har snudd seg fra hodeleie og at det er hodet jeg ser.

Er det noen som vet? :)
Lille har her ligget i hodeleie siden uke 16, flytta litt på ryggen men alltid med hodet ned.
Har kjent spark jevnlig oppover ettersom han vokser. Kjenner også mye under navlen, men det er armene og det føltes ut som han driver å slår på en boksesekk der inne. Oppover er det mye ren bevegelse også. Ser foten mot magen bevege seg bortover. Og en del spark som kan komme litt brått på.

I går var han helt vill. Følte jeg var med i en skrekkfilm og han prøvde å grave seg ut av magen

Min ligger med hodet godt nedi bekkenet og jeg kjenner lite der nede. Han ligger mye med ryggen mot høyre og jeg kan kjenne om han strekker seg ut eller vrir seg og dytter ut rumpa[emoji28] og så kjenner jeg endel spark og dult på begge sider av magen. Litt på midten, men ikke så mye. Regner med at det er fordi morkaka er foran. Hva som er armer og bein aner jeg ikke[emoji28]

Jeg finner bare hjertelyden under navlen, det samme gjorde jordmor samme dag som hun mente at hun lå i hodeleie. Har det noe å si også, kanskje? Jeg ville vel ha funnet den lenger opp om hun lå med beina ned? Noen andre som har erfaringer rundt det?
I følge jordmoren min, så reflekterer ulike deler av kroppen doppleren på ulike måter.

Mi ligger med hode nede, og da har det alltid blitt tatt ctg og doppler under navlen, fordi lyden er sterkest der. [emoji4] Hun ligger med kroppen på min venstre side, i fosterstilling. Legen sa at dette kaller de førstestilling eller noe slikt, fordi det er vanligst. Jeg kjenner da spark på min høyre side mest, men også litt på venstre, og også litt langt nede på magen. Antar at det er albuer, hender og knær. Merker at hun begynner å få d trangt![emoji28]

Her ligger hun med hodet ned og jeg kjenner kun bevegelse under navlen. Det gjorde jeg også når hun lå i seteleie :rolleyes:

Er det sånn at dere ser sparkene veldig godt utenpå? Sett noen filmer på Instagram av mager som er like langt som meg, uke 29/30, og det er jo helt ekstremt. Har sånn i en liten periode, så går det over:p ikke nok til å filme det hvertfall.

Er det sånn at dere ser sparkene veldig godt utenpå? Sett noen filmer på Instagram av mager som er like langt som meg, uke 29/30, og det er jo helt ekstremt. Har sånn i en liten periode, så går det over:p ikke nok til å filme det hvertfall.

Ja, veldig. Men det er ikke så mye direkte spark lenger, mer at jeg ser en kul som flytter seg bortover eller noe som dytter utover i noen sekunder. Jeg har sett det tydelig utenpå en stund men ikke så ofte, etter uke 30-31 er det sånn nesten hele tiden når jeg sitter stille. Det synes godt på film også. Det kommer nok :)

Ja, veldig. Men det er ikke så mye direkte spark lenger, mer at jeg ser en kul som flytter seg bortover eller noe som dytter utover i noen sekunder. Jeg har sett det tydelig utenpå en stund men ikke så ofte, etter uke 30-31 er det sånn nesten hele tiden når jeg sitter stille. Det synes godt på film også. Det kommer nok :)

Kommer sikkert ja! :)
Merket spes denne uka at det er mindre plass inni der og mer bevegelse gjennom dagen. Ikke noe spes mønster på når, annet etter mat, morgen og når jeg legger meg :)

Ja, veldig godt. Men bestandig når jeg tar opp kameraet slutter hun, lille bølla!:p i følge jordmor har hun fortsatt god plass siden jeg er andre gangs, så er spent på hvordan det blir i ukene framover:o

Jeg skjønner seriøst ingenting av leie nå og jeg blir sprø. Jeg googler meg halvt ihjel men blir ikke noe klokere og bekymrer meg for seteleie :hilarious: Jeg skal til jordmor på tirsdag og jeg håper virkelig hun kan kjenne det OG at hun ligger riktig vei.

Det er masse romstering og jeg ser det godt utenpå men det er kun heelt øverst, godt over navlen. Jeg kjenner dog ingenting i ribbeina. Det jeg håper er at hun ligger i hodeleie og at det jeg ser og kjenner er bein og rumpa. Hun hikker endel og i går så jeg det tydelig øverst på magen, da blir jeg usikker. Men samboeren kjente og han mente at han kjente det godt under navlen på høyre side, på samme sted som vi finner hjertelyden og alltid har funnet den. Det var også der jordmor fant hjertelyden på forrige kontroll, og da lå hun i hodeleie. Jeg romsterer av og til så fælt at det gjør vondt og at jeg må lene meg bakover for at hun skal få plass men jeg aner ikke om hun snur seg? Igjen, helt umulig å si for en førstegangs :hilarious:

Vært inne på sykehuset i kveld på kontroll fordi jeg syntes det har vært mindre denne helgen.
Da lå han med hodet ned og litt innovervendt:p jeg trodde han lå på tvers :p

Jeg skjønner seriøst ingenting av leie nå og jeg blir sprø. Jeg googler meg halvt ihjel men blir ikke noe klokere og bekymrer meg for seteleie :hilarious: Jeg skal til jordmor på tirsdag og jeg håper virkelig hun kan kjenne det OG at hun ligger riktig vei.

Det er masse romstering og jeg ser det godt utenpå men det er kun heelt øverst, godt over navlen. Jeg kjenner dog ingenting i ribbeina. Det jeg håper er at hun ligger i hodeleie og at det jeg ser og kjenner er bein og rumpa. Hun hikker endel og i går så jeg det tydelig øverst på magen, da blir jeg usikker. Men samboeren kjente og han mente at han kjente det godt under navlen på høyre side, på samme sted som vi finner hjertelyden og alltid har funnet den. Det var også der jordmor fant hjertelyden på forrige kontroll, og da lå hun i hodeleie. Jeg romsterer av og til så fælt at det gjør vondt og at jeg må lene meg bakover for at hun skal få plass men jeg aner ikke om hun snur seg? Igjen, helt umulig å si for en førstegangs :hilarious:
Jeg kjenner heller inhenting rundt ribbeina, men kjenner mye romsterinh lengre. Her ligger hun med hodet med. Hadde aldri noe spark opp mot ribbein som mange forteller om med storebror heller, og han la seg tidlig med hodet ned og det festet seg tidlig. Fikk kommentar fra ei jeg kjenner i helga at hun synes magen hadde sunket litt, og trur detner grunnen til at jeg kjenner lite mot ribbein/lunger. Når hun hikker kjenner jeg det i området fra navlen ned til hoftebeina, mens det vises på mye større området:) ville ikke bekymret meg så mye for at hun hadde snudd seg hvis jeg var deg. Og i verstefall har jeg hørt fra flere inforbindelse med setefødsel at det verste er alle skrekkhistoriene på forhånd og snu forsøket:p men skjønner at du blir bekymra altså:)

Jeg klarer ikke å kjenne forskjell på om han ligger i hodetleie eller seteleie, her har han lagt begge veier. Kjenner mest bevegelser helt nede med symfysen. Men også oppover i magen og under ribbeina. Skal på ny ul den 9 Novemberm, så blir spennende å se hva leie han har da :)

Her ligger frøkna med hodet i venstre ribbe og rompa ned, kjenner hodet i ribbene og de fleste sparkene nedenfor trusekanten. Har lagt slik lenge, blitt bekreftet på UL i uke 24 og i uke 31.

Hun lå med hodet ned på UL i uke 26 og mest sannsynlig på forrige kontroll i uke 32. I går klarte ikke jordmor og si noe sikkert og hentet en annen jordmor som også var usikker. De troor at hun ligger i hodeleie og ut fra hvor hjertelyden er og hva jeg beskriver mener de at det er lite sannsynlig at hun ligger i seteleie. Jeg blir henvist til UL på sykehuset etter neste kontroll om 2 uker om de fremdeles er usikre.

Back
Topp