Lei av "svangerskapsfasiten"

carinasverden

Forumet er livet
Jeg er lei av alt jeg leser om svangerskap som er skrevet nesten som om det er en fasit, når jeg vet at jeg og mange her med meg ikke opplever det sånn.

Foreksempel sex: I starten begynte lysta å forsvinne, men det står jo overalt at ved 4mnd så får mange (virker som om de mener at nesten alle får det sånn) skikkelig sexlyst osv osv. Det har IKKE jeg. Jeg synes sex er ubehagelig/vondt, jeg gikk hele tiden å gledet meg til 4. mnd for å endelig kunne nyte sex igjen og ikke minst fordi samboern min er mer tent enn noensinne. Men neida, og i følge det jeg har lest her i forumet så er jeg ikke alene.

Og alt om hvor mye man bør være i bevegelse, hvor sunt det er. Klart det er sunt å trene, alle vet det, men det er ikke alle som orker det i et svangerskap selv om man virkelig prøver å presse seg. Og dessuten så er det viktig å ta det med ro også. Så ja, jeg begynner å bli litt lei av å høre hvor mye jeg bør trene når min kropp skriker "slapp av, ikke stress".

Det finnes sikkert tusen eksempler til og hvis jeg ikke hadde hatt forumet her så hadde jeg sikkert følt at mitt svangerskap er skikkelig uvanlig enda det egentlig er heeelt normalt. Takk jenter[:D]

Helt enig.
Følger ikke helt det som står skrevet her og der.
Eneste jeg prøver å gjøre er å ikke dytte i meg for mye snop bare fordi jeg er gravid.
Er nok bedre at babyen får i seg sunn og variert kosthold, men jeg følger kroppen min sitt råd. Slapp av og ta det med ro.

Skjønner akkurat hva du mener. Masse jeg leser som irriterer meg grønn, for det er ikke sånn og mange ganger er det som er beskrevet sjeldenhetene og ikke normalen, men det blir fremstilt som normalen. Jeg har lenge vært sinna på at "det ikke er mulig å kjenne liv før uke 18".. For det er jo overhodet ikke sant. Ikke litt engang. Mange førstegangs-gravide som blir berøvet ukesvis med glede over spark for de tror de innbiller seg det, eller at det er noe annet. (Hva de tror det skulle være, er for meg et mysterium, men anyways..) [8D] 

ORIGINAL: Sicily

Skjønner akkurat hva du mener. Masse jeg leser som irriterer meg grønn, for det er ikke sånn og mange ganger er det som er beskrevet sjeldenhetene og ikke normalen, men det blir fremstilt som normalen. Jeg har lenge vært sinna på at "det ikke er mulig å kjenne liv før uke 18".. For det er jo overhodet ikke sant. Ikke litt engang. Mange førstegangs-gravide som blir berøvet ukesvis med glede over spark for de tror de innbiller seg det, eller at det er noe annet. (Hva de tror det skulle være, er for meg et mysterium, men anyways..) [8D] 

ja, det er en klassiker. på søstern min, 1.gangsfødende kunne man såvidt kjenne det på utsiden i uke 17... Så stemte ikke i det heletatt hos henne[8D]

Selv jeg som førstegangsgravid kjente liv før uke 18, så det er jo bare tull...
Men leste om ei på et annet forum som hadde kjent liv i uke 7.
Den kjøpte jeg ikke helt. Tror kanskje det var litt heavy gas hun kjente[:D]
Er vel vanlig fra uke 12 utover er det ikke?

Kjente liv svært tidlig jeg (og enda tidligere da jeg ble satt tilbake [8D]). Jeg ventet hele tiden på at doløpinga mi skulle bli bedre - nei. Sexlysten var faktisk bedre i begynnelsen, nå orker jeg ikke (altfor hoven). Kvalmen var omtrent over før den begynte. Luften nevner ingen (men gudene vet at mange opplever det!). Løs mage, hvor står det hen? Og det med at alle ungene er lik på størrelsen ved ordinær ultralyd i alle tilfeller tror jeg også er SPRØYT. Men alle godtar disse fakta som norm. Og enda værre - gjennomsnittlig vektøkning og foreslått vektøkning. Hva med hun stakkaren som legger på seg 5-6 kg bare i vann - får jo sikkert panikken.

Nei huff... der finnes ingen fasit - det er SIKKERT og visst.

ORIGINAL: Lillyann

Selv jeg som førstegangsgravid kjente liv før uke 18, så det er jo bare tull...
Men leste om ei på et annet forum som hadde kjent liv i uke 7.
Den kjøpte jeg ikke helt. Tror kanskje det var litt heavy gas hun kjente[:D]
Er vel vanlig fra uke 12 utover er det ikke?

Ja. Først da er fosteret stort og sterkt nok. I uke 7 har jo ikke fosteret lemmer engang. De begynner å bevege seg i uke 9. Så det var nok luft i uke 7, ja. [8D]

Jeg snakket med ei som sa at de fikk vite kjønnet i uke 7, men det er jo helt umulig også. Jeg var på ul i uke 7 og da var babyen under en cm, hvordan kan kjønnet da vises mellom beina når babyen ikke har bein engang.

men den med sex'en, venter jeg på jeg også. Har ikke hatt særlig sexlyst under svangerskapet og har venta på det asså.

Har også fått beskjed (fra venner) om at når man er gravid så kan man spise det man vil for da skal man virkelig kose seg. Det kan ikke jeg da.

Og at siden dette er mitt første barn så skal jeg orke så mye mer enn når jeg venter min neste. Men jeg har vært skikkelig sliten og ikke i form, så jeg får dårlig samvittighet for at formen ikke er på topp.

ORIGINAL: janpanmarsipan

Jeg snakket med ei som sa at de fikk vite kjønnet i uke 7, men det er jo helt umulig også. Jeg var på ul i uke 7 og da var babyen under en cm, hvordan kan kjønnet da vises mellom beina når babyen ikke har bein engang.

men den med sex'en, venter jeg på jeg også. Har ikke hatt særlig sexlyst under svangerskapet og har venta på det asså.

Har også fått beskjed (fra venner) om at når man er gravid så kan man spise det man vil for da skal man virkelig kose seg. Det kan ikke jeg da.

Og at siden dette er mitt første barn så skal jeg orke så mye mer enn når jeg venter min neste. Men jeg har vært skikkelig sliten og ikke i form, så jeg får dårlig samvittighet for at formen ikke er på topp.

man kan finne det ut ved en DNA prøve. men er jo ingen som tar DNA prøve av et embryo på 7uker[8D]

ORIGINAL: Tassen_2

Ja hvis jeg skulle "hørt" på alt jeg har lest om tvillingsvangerskap hadde jeg vært kjempe unormal da...

for eksempel:

Det har stått at en av kjennetegnene på tv svangerskap er at du får fort babymage.... jeg hadde ikke kul på magen før i uke 20..å da var den liten..

Noen har sagt også at det var normalt å få mage i uke 9... [8|]

Ble spekulert på om jeg gikk med to stk siden jeg fikk fort babymage. Begynte vel å komme i uke11-12. Men her er det bare 1 stk gitt:)
Fikk kanskje litt mage siden jeg var oppblåst, sluttet å røyker og litt sånn.

Venninnen min som var 4 mnd foran meg sa at sexlysten kom skikkelig tilbake i 3 trimester... Yeah right... ikke her..

Back
Topp