Legoland!

Hei!
Vi skal ta båten til Danmark (Larvik - Hirtshals). MÅ man ha pass? Jeg har, men mannen har ikke. Vi skal også ha med to barn (8 mnd og 5 år).
Om noen har noen tips for en god tur til Legoland, rop gjerne ut! :D

Hei!
Vi skal ta båten til Danmark (Larvik - Hirtshals). MÅ man ha pass? Jeg har, men mannen har ikke. Vi skal også ha med to barn (8 mnd og 5 år).
Om noen har noen tips for en god tur til Legoland, rop gjerne ut! :D
Aldri hatt med pass til Dk eller Tyskland :)
Ble ikke spurt da vi fløy til Milano i mars heller. Så DK er helt klart ikke nødvendig :)

Ville nok hatt pass jeg, for å være sikker. I fjor var det en periode hvor vi ikke engang kunne harryhandle i Sverige uten pass. Kan jo være det blir innført obligatorisk sjekk av alle som skal over grensa igjen, spesielt nå på sommeren.
Hva om for eksempel terroralarmen går, og grensene blir stengt for alle som ikke har gyldig pass? Kjedelig å ikke komme seg hjem fordi man ikke har alt på stell heller...

Må ikke ha pass nei, men ta med gyldig legitimasjon! Jeg har familie i Danmark og når det er kontroll har vi måttet vise gyldig legitimasjon :)

Må ikke ha pass nei, men ta med gyldig legitimasjon! Jeg har familie i Danmark og når det er kontroll har vi måttet vise gyldig legitimasjon :)

Veldig ofte er det kun pass som er gyldig. Bankkort er fx ikke gyldig.

Vi har kjørt fra DK til Norge to ganger i år og vist pass begge gangene.

Til Danmark (og Finland, Sverige og Island) er det ikke nødvendig med pass, gyldig legitimasjon med bilde skal dog kunne legges fram ved behov (bankkort fungerer som oftest fint i disse landene så fremt det ikke er spesielle hendelser som gjør at man må legitimere seg).

Innenfor Schengen skal man kunne reise uten pass, men man må likevel kunne legitimere seg, og vi nordmenn har ikke noen annen legitimasjon enn pass som er gyldig, ergo må man ha med pass. I andre land, feks Tyskland, har man nasjonalt ID-kort i tillegg til pass.

(og husk at land som Storbritannia IKKE er med i Schengen, og dermed alltid krever pass)

Jeg snakket med politiet om man må ha pass til Danmark og Tyskland og de sa nei! Gyldig legitimasjon er nok, som bankkort/førerkort/ID-kort med bilde:)

Back
Topp