Leggkramper om natta

Mamma13-15-20

Glad i forumet
Stjerneskuddene 2024
Har gått på magnesium lenge, i håp om å ikkje få så masse leggkramper denne graviditeten. Nå i siste trimester (uke 31+2) er det på vei for fullt. Kan våkne om natta og må rett opp på golvet å stå på beina, og det er det eneste som hjelper. Kan kjenne det «henger i» lenge etterpå, av og til hele dagen.
Har du noen andre tips?
Er i full jobb, så går og står mye i løpet av en dag. Lite tid til beina opp fra golvet ;)
 
Har gått på magnesium lenge, i håp om å ikkje få så masse leggkramper denne graviditeten. Nå i siste trimester (uke 31+2) er det på vei for fullt. Kan våkne om natta og må rett opp på golvet å stå på beina, og det er det eneste som hjelper. Kan kjenne det «henger i» lenge etterpå, av og til hele dagen.
Har du noen andre tips?
Er i full jobb, så går og står mye i løpet av en dag. Lite tid til beina opp fra golvet ;)
Har du prøvd støttestrømper?
 
Husk at magnesium kan støte vekk opptak av kalsium, og at «mangelen» på kalsium kan føre til leggkramper likt som «mangel» på magnesium! Etter at jeg ble obs på dette og økte inntaket mitt av kalsium har jeg fått mindre leggkramper. Brukte å våkne flere ganger per natt og smerten kunne godt henge i som stølhet hele dagen. Bruker også støttestrømper ved mye aktivitet. Går bedre nå! :shy:
 
Tøy leggmusklene godt hver dag, gjør det mens du pusser tenner og ordner deg for kvelden f.eks ☺️ Og tar du magnesium rett før du skal legge deg?
 
Hos meg henger det sammen med at jeg ikke har drukket nok vann iløpet av dagen, så prøver å passe på det. Var plaget i sommer, men begynte aldri på magnesium, bare økte vanninntaket og tøyde godt før jeg la meg, da ble det bedre.
 
Tøy leggmusklene godt hver dag, gjør det mens du pusser tenner og ordner deg for kvelden f.eks ☺️ Og tar du magnesium rett før du skal legge deg?

Tar magnesium på morningen samtidig med de andre vitaminene og omega 3.
Er det forskjell på å ta de på kvelden altså?
 
Tar magnesium på morningen samtidig med de andre vitaminene og omega 3.
Er det forskjell på å ta de på kvelden altså?

ja burde taes på kvelden, fikk jeg beskjed om på apoteket i alle fall. Prøv det og se om det utgjør en forskjell ☺️ Her er det det siste jeg gjør før tenner pusses.
 
Nei, har ikkje prøvd støttestrømper. Funker det?
Har ikke selv hatt slike plager, men kjenner noen som det har fungert for. Slikt er jo litt individuelt, men som gravide er vi uansett anbefalt å bruke støttestrømper, så skader nok ikke å prøve
 
Drikk godt med vann. Få partner til å massere og kna leggene før du legger deg. Her stiller mannen opp og knar både legger og setemuskulatur og det gjør underverker på både leggkramper og bekkensmerter. Nå er jeg fysioterapeut så mannen har fått god opplæring og har blitt veldig flink :D
 
Tar magnesium på morningen samtidig med de andre vitaminene og omega 3.
Er det forskjell på å ta de på kvelden altså?
Sniker.
Jeg merket stor bedring ved å ta det på kvelden i stedet for på morgenen. Tar det litt før leggetid. Det i tillegg til nok vann i løpet av dagen og tøying av legger på kvelden.
 
Magnesium, jern og folsyre!

Hvis ingenting hjelper, så skal noen akupunktur-behandlinger så godt som fjerne plagene, har jeg hørt :)
 
Oppdatering her! Har begynt å tøye ut leggmuskelen på begge beina noen ganger i løpet av dagen, og merka stor forskjell. Våkner ikke om natta for å gå på do engang, våkner kun hvis eg sover lett.
Så nyter dette helt til våkenetter med babyen plutselig kommer!
Så takk for tips ;)
 
Back
Topp